سونی FE 28-60mm f4-5.6 اولین تلاش این شرکت برای ساخت یک لنز کیت جمع و جور و جمع شونده “برای دوربینهای فول فریم بدون آینه” مانند سری A7 خودش است. این لنز اولین بار همراه با سونی A7C به صورت کیت عرضه شد، اما حالا به صورت کیت، با اغلب دوربینهای فول فریم کوچک سونی مانند سری A7C II و همینطور به صورت جداگانه برای تمام دوربینهای بدون آینه سونی قابل خرید است. در ادامه به بررسی لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6 میپردازیم:
ما در بررسی سونی A7C II گفتیم که این دوربین در حال حاضر به عنوان کوچکترین دوربین فول فریم بدون آینه (با منظرهیاب) شناخته میشود، اما در واقع این لنز 28-60 میلیمتری سونی است که باعث میشود این پکیج تا به این اندازه جمع و جور باشد. در اینجا به بررسی لنز Sony FE 28-60mm f4-5.6 میپردازیم.
قبل از هر چیز، نگاهی کلی به مشخصات این لنز کوچک و کامپکت سونی داشته باشیم:
اگر بخواهم به نکات کلیدی در مورد لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6 اشاره کنم، این لنز دو ویژگی کلیدی دارد:
توجه داشته باشید که اصولا این لنز برای محیط کم نور ساخته نشده. حداکثر دیافراگم لنز سونی f/4-5.6 است، بنابراین این لنز از نظر نورگیری چندان فوقالعاده نیست. به طور کلی، کاربران برای جمع و جور بودن این لنز، عمدتاً با محدوده زوم کمتر، هزینه نسبتاً زیادی را پرداخت میکنند. اگر لازم است در محیطهای کم نور عکس بگیرید، احتمالا شما با خرید یک لنز پرایم 35 میلیمتری f/2.8 وضعیت بهتری خواهید داشت. چون تقریباً به همان اندازه جمع و جور است و حداقل ۱ تا ۲ استاپ هم دیافراگم سریعتر و بازتری دارد.
اولین چیزی که در طراحی این لنز میبینیم این است که مکانیزم جمع شدن لنز، مکانیکی است نه برقی . این عملکرد بسیار بهتر از زومهای برقی بسیاری از لنزهای کوچک یا پنکیک است. استفاده از این طراحی سریع و راحت است و در صورت فراموش کردن جمع کردن لنز، دوربین به شما یادآوری میکند.
پس از باز شدن لنز، عمل زوم آن سبک اما محکم است و مارکهای نشانگر فاصله کانونی روی 28 میلیمتر، 35 میلیمتر، 40 میلیمتر، 50 میلیمتر و 60 میلیمتر حک شدهاند. به نظر میرسد حتی اگر این محدوده چندان گسترده نباشد، باز هم گزینههای زیادی برای انتخاب فاصله کانونی دارید.
استفاده از این لنز در عمل کمی محدودکننده به نظر میرسد. به نظرم ۲۸ میلیمتر با استانداردهای امروزی و کار روی یک دوربین فول فریم چندان عریض به نظر نمیرسد ( فاصله کانونی ۲۴ میلیمتری که برخی از لنزهای کیت ارائه میدهند میدان دید بسیار گستردهتری را ارائه میدهد ) همچنین زوم تله فتو حداکثر ۶۰ میلیمتر هم قطعاً برای بسیاری از کاربران کوتاه احساس میشود.
از نکات مثبت این لنز این است که باعث میشود حمل A7C (و سایر بدنههای سری A7) بسیار راحتتر و سبکتر شود. به خصوص برای کاربرانی که دوست دارند همیشه یک دوربین حرفهای همراه خود داشته باشند.
عملکرد لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6
اگرچه لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6 بسیار شارپ است، اما حداقل فاصله فوکوس آن با تغییر مقدار زوم افزایش مییابد و این موضوع عکاسی از نمای نزدیک را کمی چالشبرانگیز میکند.
صرفنظر از محدودیتهای فنی، عملکرد این لنز واقعا مشکلی ندارد. طراحی اپتیکال آن نسبتاً ساده به نظر میرسد، با هشت عنصر در هفت گروه، تصاویر واقعی شارپنس فوقالعادهای از یک لبه تا لبه دیگر عکس را نشان میدهند و هیچ نشانهای از انحراف رنگی یا اعوجاج در عکسها وجود ندارد. اگرچه مورد آخر به شدت به اصلاحات دیجیتالی لنز وابسته است، اما بهرحال تست اعوجاج دادههای آزمایشگاهی ما (در پایینتر) همین موضوع را نشان میدهد.
فوکوس خودکار نیز سریع و بیصدا است، اما این لنز یک ویژگی آزاردهنده هم دارد: حداقل فاصله فوکوس با تنظیم زوم تغییر میکند. بنابراین ممکن است متوجه شوید که هنگام زوم کردن میتوانید روی یک شیء فوکوس کنید اما اگر تصمیم به کادربندی دقیقتر بگیرید، فوکوس دوربین بر هم میخورد و باید دوباره فوکوس کنید.
این موضوع میتواند به خصوص هنگام ساخت ویدیوهای آنباکس در یوتیوب کمی آزاردهنده باشد، زیرا پیشبینی در مورد اینکه اجسام بدون اینکه از فوکوس خارج شوند، چه مقدار میتوانند به دوربین نزدیک شوند را دشوار میکند.
بررسی شارپنس لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6 یک موضوع سلیقهای نیست. دو نمودار زیر مربوط به تست شارپنس این لنز است که با گرفتن عکس از یک چارت تست تک رنگ با چندین مرزی تیز، بین رنگهای سیاه و سفید به دست آمده است. این یک تست استاندارد است. به طوری که این تصویر توسط نرم افزار تخصصی ارزیابی میشود و میزان تاری در مرزهای کنتراست در مرکز، وسط و لبههای تصویر به یک مقدار فرکانس فضایی تبدیل میشود تا مشخص شود لنز قادر به تفکیک چند خط به ازای ارتفاع تصویر است.
فرکانس فضایی بالاتر نشان دهنده تعداد خطوط ریزتر بیشتری است که لنز میتواند در یک فاصله معین تشخیص دهد و این عدد همان نمره شارپنس است.
با در نظر گرفتن اینکه این لنز یک لنز کیت زوم نسبتاً ارزان است، شارپنس در مرکز تصویر “عالی” است، زیرا این نتایج شارپنس که در این تستها میبینیم با برخی از لنزهای زوم استاندارد با دیافراگم ثابت و باز هم مطابقت دارد. اگرچه در 50 میلیمتر و بالاتر، لبههای تصویر کمی نرمتر میشوند، اما مقدار قابل توجهی ندارد و قابل چشمپوشی است.
شارپنس لبههای تصویر به طور ناچار کمتر چشمگیر است، اما FE 28-60mm در لبهها هم همچنان عملکرد قابل قبولی را ارائه میدهد. تنها در واید ترین حالت یعنی 28 میلیمتر، شارپنس لبهها متوسط است، اگرچه احتمالا بخشی از این موضوع به دلیل مشکلاتی است که در حفظ شارپنس خوب لبهها هنگام عکاسی از چارتهای تست بزرگ و مسطح ما در چنین فاصله نزدیکی وجود دارد.
تست اعوجاج در لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6
در بالا و پایین چارت تست لنز ما، خطوط افقی مشکی وجود دارند که در طول کل عرض امتداد دارند. لنزی که این خطوط را به سمت لبههای فریم بیرون میزند، اعوجاج کوزهای (barrel distortion) ایجاد میکند که درجهی آن با یک امتیاز منفی نشان داده میشود. اعوجاج سوزنی (pincushion distortion)، که معمولاً توسط لنزهای تله فوتو ایجاد میشود، امتیاز مثبتی را به همراه دارد. هر چه عدد – مثبت یا منفی – بالاتر باشد، اعوجاج بیشتر است و امتیاز صفر هم نشان دهنده عدم اعوجاج است.
در انتهای 28 میلیمتری این لنز کیت جدید و فوقالعاده سونی FE اشکالاتی شروع به آشکار شدن میکند. به طوری که حتی با محدوده زوم متوسط، در 28 میلیمتر اعوجاج کوزهای شدید وجود دارد و در 35 میلیمتر نیز همچنان قابل توجه است. اما در 50 میلیمتر و بالاتر، اعوجاج در نهایت از بین میرود. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که این نمرات با غیرفعال بودن اصلاح اعوجاج درون دوربین به دست آمده است.
ما این کار را انجام میدهیم تا هنگام تست، نحوه انجام کار برای تولیدکنندگان لنزها عادلانه باقی بماند و ویژگیهای واقعی اپتیک یک لنز را بدون وابستگی به بهبودهای نرمافزاری/سختافزاری اندازهگیری کنیم. اما در عکاسی واقعی، به ندرت دلیلی برای غیرفعال کردن اصلاح اعوجاج درون دوربین وجود دارد و با فعال بودن آن، اعوجاج نوری لنز FE 28-60mm به سادگی از بین میرود و تبدیل به یک موضوع کم اهمیت میشود.
در بررسی لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6 دیدیم که لنز سونی FE 28-60mm f4-5.6 نه تنها برای دوربین Sony A7C بلکه برای هر دوربین فولفریم بدون آینه سونی، یک لنز کیت عالی است. با این حال، محدوده زوم کوتاه یک محدودیت همیشگی برای آن است، بنابراین شما یا باید با محدوده کانونی محدود آن کنار بیایید یا اینکه یک یا دو لنز دیگر هم با خودتان حمل کنید ( که این موضوع اصولا تا حدودی هدف داشتن یک لنز کیت کوچک را زیر سوال میبرد.)
اما در حالی که محدوده زوم یک محدودیت همیشکی است، کیفیت اپتیکی این لنز اصلا چنین نیست. این لنز با شارپنس عالی از یک لبه تا لبه دیگر عکس، عملکردی بسیار بهتر از حد انتظار ارائه میدهد.
فکر میکنم این بهترین لنز عمومی کوچک برای دوربینهای فول فریم سونی است.