Tamron خود را بهعنوان یک برند باارزش لنز در بین عکاسانی که از دوربینهای بدون آینه Sony استفاده میکنند، ثابت کرده است. ما چند سال قبل، اولین لنز زوم F2.8 ارزانقیمت این شرکت، یعنی 28-75mm F2.8 Di III RXD را در بازار دیده بودیم که به نظر ما لنز بسیار خوبی محسوب میشد. مهندسان Tamron نکات قابل ارتقایی را در این لنز احساس کردند و به همین خاطر هم لنز جدید و ارتقا یافته 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 را روانه بازار کردند.
نسخه دوم یا G2 از فرمول اپتیک جدیدی بهره میبرد که بوکه (bokeh) مطلوبتری را ایجاد میکند و برای دقت بهتر، از موتور فوکوس خطی سریعتری نیز در آن استفاده شده است.
اگرچه نمیتوان گفت که این لنز تامرون بهترین لنز برای سونی های فول فریم است، اما بدون شک یکی از بهترین لنزهای زوم استاندارد موجود در بازار است که گزینههای رقیب زیادی برای آن وجود ندارد.
در حدود قیمت 900 دلار، این لنز را میتوان جایگزینی تأثیرگذار، جالب و درعینحال ارزانتری نسبت به لنز عالی Sony FE 24-70mm F2.8 GM محسوب کرد. ما هم همین چند روز پیش بررسی لنز Sony 24-70mm f/2.8 GM II را که نسخه جدیدتر و قوی تر از این لنز بود را هم انجام دادیم. لنز سونی Sony FE 24-70mm f/2.8 GM II قیمت بالاتری نسبت به نسخه اول دارد و میتوانید آن را هم در دیجی آرکی خریداری کنید. و همچنین گزینهای مناسب برای عکاسانی که بودجهشان اجازه خرید لنز منتخب ما یعنی Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art را نمیدهد.
نمای بیرونی لنز فرق زیادی با نسخه قبلی آن نکرده است؛ اندازه آن (11.68 در 7.62 سانتیمتر) کمی بزرگتر از لنز قبلی و وزن آن برابر با آن (544 گرم) است و همچنان از فیلترهای اندازه 67mm پشتیبانی میکند. یکی از تفاوتهای ایجاد شده، باریکتر شدن برجستگی (contour) روی لنز است که حس طبیعیتری هنگام دست گرفتن به عکاس میدهد.
علیرغم تعداد کم تغییرات عملکردی در بیرون لنز، ظاهر پلاستیک کامپوزیت و مشکی رنگ آن همچنان بدون تغییر باقیمانده است. اما بااین وجود لنز Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 بههیچعنوان کیفیت سست و بیدوامی ندارد؛ عایق کاری داخلی این لنز هم مانع از نفوذ رطوبت میشود و پوشش فلورین ضد لک روی عدسی جلویی آن، از کثیف یا لک شدن محافظت میکند.
قیمت لنز Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 کمی از نسخه قبلی بیشتر است؛ اما در عوض، کیفیت اپتیک بهتر، موتور فوکوس سریعتر و قابلیت پیکربندی تنظیمات داخلی و بهروزرسانی نرم افزار داخلی آن از طریق درگاه USB-C را به دست خواهید آورد.
این شرکت ، لنز Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 را منحصراً برای دوربینهای بدون آینه Sony E تولید کرده است و هیچ نسخهای از آن برای کانن یا نیکون ساخته نشدهاند. بنابراین این لنز روی مدلهای فول فریم سری a1، a7 و a9 قابل استفاده است و همچنین با دوربینهای خانواده a6000 که دارای سنسور کراپ (APS-C) هستند نیز سازگاری دارد.
نزدیکترین فاصله فوکوس این لنز، 18 سانتیمتر است و بهترین نتیجه ماکروی آن (1:2.7 اندازه واقعی) در فاصله کانونی 28mm به دست میآید. در فاصله کانونی 75mm، نزدیکترین فاصله فوکوس به 38 سانتیمتر افزایش مییابد؛ اما این مقدار همچنان برای گرفتن عکس ماکروی قابل قبول با خروجی 1:4.1 اندازه واقعی، خوب است.
توجه داشته باشید که لنز Sigma 24-70mm F2.8 توانمندیهای مشابهی در عکاسی ماکرو دارد، اما لنز کوچکتر 28-70mm F2.8 Contemporary نمیتواند به نزدیکی این دو لنز فوکوس کند و بهترین نتیجه ماکروی آن، 1:3.3 است.
لرزشگیر تصویر در این لنز تعبیه نشده است، اما یادمان باشد که این لنز منحصرا برای سونی ساخته شده است و همه دوربینهای a7 سازگار با آن (به غیر از مدلهای اولیه این دوربینها) دارای لرزشگیر 5 محوره داخل بدنه خودشان (IBIS) هستند.
تجربه استفاده شما از این لنز با توجه به دوربینی که دارید و ثبات دستهای شما در حین عکاسی، تفاوت خواهد کرد. اما من توانستم دوربین در دست و با سرعت شاتر ¼ ثانیه، تصاویری شارپ را با دوربین Sony a7R IV بگیرم.
لنز تامرون 28-75mm F2.8 G2 بهخوبی روی بدنه دوربینهای فول فریم سوار میشود و سبکتر از دیگر لنزهای 24-70mm F2.8 رقیب خود است. البته این لنز سبکترین و کوچکترین در نوع خود نیست چرا که مثلاً لنز کوچک Sigma 28-70mm F2.8 DG DN Contemporary چند گرم سبکتر و یکی دو سانتیمتر کوتاهتر است؛ اما نکته اینجاست که عایقبندی ضعیفتری دارد و به خوبی لنز Tamron در برابر رطوبت محافظت نشده است.
حلقه کنترل زوم این لنز در جلوی آن قرار گرفته و همچون دیگر لنزهای زوم، دارای برجستگیهای پلاستیکی است. این حلقه به نرمی میگردد و با چرخش 90 درجهای، زوم لنز را از 28 به 75 میلیمتر تغییر میدهد. هرچند این لنز فاقد قفل زوم است، اما این مسئله مشکلساز نخواهد بود چرا که در وضعیت 28mm، حتی اگر دوربین به سمت پایین آویزان باشد، باز هم لنز در همان وضعیت باقی میماند.
تستهای کارشناسی نشان میدهد، این ادعای Tamron که عملکرد فوکوس خودکار نسخه G2 لنز تامرون 28-75mm F2.8 سریعتر از نسخه قبلی آن است، درست است. روی دوربین سونی a7R IV، فوکوس این لنز در یک لحظه از close-up به سوژهای با فاصله دور تغییر میکند و به همان خوبی لنز اصلی سونی، با سیستمهای ردیابی (tracking) و تشخیص سوژه خودکار خود Sony کار میکند.
تنها نکته محدودکنندهای که ممکن است در کار با این لنز ببینید، کاهش سرعت عکسبرداری پیاپی در دوربینهای با سنسور استک (stacked sensor) است؛ مسئلهای که در استفاده از هر لنز متفرقه دیگری نیز دیده میشود.
فوکوس لنز تامرون 28-75mm F2.8 را به حالت دستی نیز میتوان تغییر داد. حلقه فوکوس در انتها و نزدیک به بدنه دوربین قرار گرفته و از همان طراحی و جنس حلقه زوم ساخته شده است. این حلقه با مقاومت بسیار کمی میچرخد که برای تنظیم کردن دقیق فوکوس، ویژگی مثبتی محسوب میشود.
با استفاده از نرمافزار رایگان Tamron Lens Utility، میتوان پیکربندی فوکوس دستی لنز را روی وضعیت عملکرد خطی و یا غیرخطی تنظیم کرده و حتی سمت چرخش فوکوس دستی را معین نمود. این نرمافزار همچنین امکان بهروزرسانی نرمافزار داخلی لنز (firmware) را نیز میدهد.
عکاسان احتمالاً فوکوس غیرخطی را انتخاب خواهند کرد. چرا که با چرخش آهسته حلقه، میتوان فوکوس را بادقت و ظرافت تنظیم کرده و با چرخش سریع و لحظهای، بازه زیادتری از دامنه فوکوس را طی نمود. البته اگر با این لنز بیشتر فیلمبرداری خواهید کرد، فوکوس خطی برای شما مناسبتر است. در این حالت، تغییرات فوکوس به میزان چرخش حلقه وابسته است، نه سرعت چرخاندن آن. فوکوس خطی برای انجام مکرر focus rack در فیلمبرداریها سودمند است.
تنفس فوکوس (Focus breathing) یا به بیان روشن تر، باز شدن و سپس بسته شدن زاویه دید در هنگام تنظیم فوکوس، از این لنز حذف نشده، اما خیلی کم است؛ در واقع تنها زمانی قابل مشاهده است که فوکوس از نقطه ای خیلی نزدیک به نقطه ای خیلی دور (و یا بالعکس) تغییر کند.
البته من در به کارگیری تکنیک تغییر وضوح (focus pull / focus rack) با این لنز راحت بودم. همچنین به عنوان یک لنز که سازندهای غیر از خود سونی آن را طراحی کرده است، لنز Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 فاقد جبران تنفس (breathing compensation) است که Sony اولین بار آن را در دوربین سونی a7 IV معرفی کرده است.
(بررسی از PC Mag) من Tamron 28-75mm F2.8 G2 را روی دوربین 60 مگاپیکسلی Sony a7R IV نصب کردم و با استفاده از نرمافزار Imatest عملکرد اپتیکی آن را بررسی نمودم. لنز G2 نتایج خوبی را با سنسور وضوح بالای این دوربین در فاصله کانونی 28mm و f/2.8 نشان میدهد؛ در حدود 3400 خط. در دیافراگم باریکتر، وضوح بالاتر میرود و نتایج حاصل از لنز تا بالاترین مقدار معیار ما (4700 خط) در f/8 افزایش مییابد. در f/16 کیفیت تصویر همچنان خیلی خوب باقی میماند، اما در کوچکترین مقدار دیافراگم، جزئیات کمی سافت میشوند. دقت کنید که دیافراگم را در کمترین مقدار آن یعنی f/22 قرار ندهید؛ مگر در عکاسی از منظره با چند منبع درخشندگی مانند نور خورشید.
در فاصله کانونی 50mm وضوح کمی بهتر است (4200 خط) و در فاصله 28mm نیز خروجی قوی مشابهی را از لنز میبینیم. در 75mm، برای کلیه مقادیر دیافراگم، وضوح تصویر درست در راستای نتایج فاصله کانونی 28mm دیده میشود. این خبر خوبی است؛ چرا که میتوانید با بهترین سنسور تصویر Sony و تنها کمی کوچک کردن دیافراگم دوربین، نتایج شارپی را به دست آورید. این لنز با سنسورهای رایجتر 24 مگاپیکسلی در دوربینهای a7C و a7 III نیز بهخوبی کار میکند.
دوربینهای بدون آینه، اصلاحات خودکاری را برای جبران اعوجاج و وینیت (vignette) اعمال میکنند. اگر در فرمت JPG عکاسی میکنید نگران چیزی نباشید. اما در عکاسی با فرمت RAW نتایج متفاوت است.
در فاصله کانونیهای پایین و زاویه باز لنز، مقداری اعوجاج بشکهای (barrel distortion) دیده میشود. در وضعیت زوم، خمشدگی خطوط به سمت داخل یا اصطلاحاً اعوجاج جاسوزنی (inward pincushion distortion) را خواهیم داشت و در دیافراگم f/2.8 وینیت (تیرگی گوشههای تصویر) را روی عکس خواهیم دید.
البته اگر از نرمافزار Adobe Lightroom Classic استفاده میکنید جای نگرانی نخواهید داشت. زیرا میتوانید بهسادگی و با یک کلیک، اصلاحات لازم را روی عکس اعمال کنید و این ایرادات را برطرف کنید. با این برنامه از انعطاف پذیری مضاعفی که فرمت RAW در ویرایش تصاویر ممکن میکند، بهره میبرید.
Tamron در این محصول ارتقا یافته، به کیفیت بوکه هم بیشتر توجه کرده است. برخی عکاسان از بوکه onion-ring (بوکه رگه رگه) که نسخه قبلی این لنز در بخشهای روشن تصویر در فاصله کانونی 75mm از خود نشان میداد ناراضی بودند.
لنز G2 این مسئله را به حداقل رسانده و بخشهای روشن تصویر را خیلی تمیزتر نشان میدهد. اگرچه این تغییر شاید چندان به چشم نیاید، اما ارزش اشارهکردن را دارد.
یک لنز زوم استاندارد F2.8 مقرونبهصرفه برای Sony
در همان چند سالی که Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 به فروش میرسید، لنز منتخب عکاسانی شناخته میشد که یا توان خرید لنز پیشرفته FE 24-70mm F2.8 GM سونی را نداشتند و یا سبکتر بودن کیت برایشان اولویت داشت.
محصول جدید Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 همان بازه فوکوس و دیافراگم ثابت لنز قبلی را دارد، اما فرمول اپتیکش ارتقا یافته و موتور فوکوس RXD را با موتور سریعتر VXD جایگزین کرده است.
این لنز همچون لنز قبلی کیفیت ساخت خوبی دارد و علاوه بر آن، داخل لنز در برابر رطوبت عایقبندی شده و عدسی جلوی آن، دارای پوشش فلورین ضدلک نیز هست. همچنین از درگاه USB-C تعبیه شده روی لنز، میتوان برای اعمال تنظیمات دلخواه روی فوکوس دستی و نیز بهروزرسانی نرمافزار firmware داخلی آن استفاده کرد.
حرف آخر
لنز Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 برخلاف دیگر لنزهای زوم استاندارد، فاصله کانونی 24mm را پوشش نمیدهد. اما با این حال برای عکاسانی که از دوربینهای Sony استفاده میکنند بسیار باارزش خواهد بود؛ اولا بهخاطر اپتیک باکیفیت و دیافراگم F2.8 آن و بعد هم به خاطر فوکوس سریع و همچنین ساختار مقاوم در برابر رطوبت این لنز.
در جدول زیر خلاصهای از مزیتها و معایب این لنز را میبینید.
نقاط قوت نقاط ضعف · اپتیک F2.8
· ساختار مقاوم در برابر رطوبت
· مناسب برای سنسورهای فول فریم
· موتور فوکوس خطی و سریع
· کنترلهای فوکوس قابل تنظیم از درگاه USB-C
· سازگار با سیستم Sony
· حذف فاصله کانونی کاربردی 24mm
· قیمت بالاتر نسبت به نسخه قبلی خود
در محدوده قیمت 900 دلار، لنز Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 گزینه بسیار با ارزشی در بین لنزهای زوم استاندارد است. اما با توجه به رقبای جدیدش، خود من شخصا آن را انتخاب نکردم. از همه مهمتر، عکاسانی که به دنبال لنز زوم F2.8 کوچکتر و سبکتری هستند، میتوانند Sigma 28-70mm F2.8 DG DN Contemporary را با همین قیمت تهیه کنند.
همچنین به نظر ما، لنز 1099 دلاری Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art بهخاطر زاویه دید بازترش، ارزش هزینه بیشتر را دارد؛ این فاصله کانونی 24mm تنوع کاربرد زیادی را ایجاد میکند و به نظر من لنز قویتر و پایدارتری به نظر میرسد.