خوشبختانه در عصر خوبی زندگی میکنیم، چون دیگر دوربین بد وجود ندارد. تکنولوژی مدرن به جایی رسیده که تقریباً با هر دوربینی، از گوشیهای هوشمند گرفته تا دوربینهای بدون آینهی حرفهای، میتوان تصاویر باکیفیت حرفهای برای شبکه های اجتماعی ضبط کرد. با این حال، برخی دوربینها برای اهداف خاص نسبت به بقیه مناسبتر هستند. به عنوان مثال برخی دوربینها بهترین گزینه برای عکاسی پرتره و برخی هم بهترین دوربین برای تولید محتوا یا حتی عکاسی ورزشی و … هستند.
شرکت سونی این موضوع را میداند و به همین دلیل چند سالی است که خط تولید گستردهای از دوربینها را برای پوشش دادن نیازهای کاربران مختلف توسعه داده است. بیایید نگاهی دقیقتر بیندازیم که کدام دوربینها برای تولیدکنندگان محتوا مناسبتر هستند.
تولید محتوا حوزهی بسیار وسیعی از محتوای ویدئویی و تصویری را شامل میشود. این حوزه میتواند شامل هر چیزی باشد، از ساخت ویدیوهای کوتاه برای اینستاگرام تا کار روی تولیدات فیلمهای مستقل. خوشبختانه برای تمام این موارد یک یا چند دوربین کاملا تخصصی وجود دارد. البته نیازهای این حوزهها تا حد زیادی با هم همپوشانی دارد، بنابراین بیایید ویژگیهای کلیدیای را که باید در یک دوربین به دنبالشان باشیم، بررسی کنیم:
رزولوشن تصویر و نرخ فریم یا فریم ریت (Frame Rate): این ویژگیها تعیین میکنند که دوربین شما قادر به ضبط چه نوع یا اندازه ویدیوهایی است. تقریبا برای اکثر تولیدکنندگان محتوا، داشتن دوربینی که بتواند با وضوح بالا (مانند 4K) و نرخ فریم بالا (مانند 60 فریم بر ثانیه) فیلمبرداری کند، کاملا کافی و ایدهآل است.
ارگونومیک و چیدمان کنترلها: ارگونومیک به این معنی است که دوربین چقدر راحت در دست جای میگیرد و کنترلها چقدر به راحتی قابل دسترسی هستند. یک چیدمان کنترل خوب میتواند کار فیلمبرداری شما را بسیار روانتر و سریعتر کند. ضمن اینکه یادگیری کار با هر دوربین را برایتان راحتتر میکند.
ویژگیهای ویژه برای تولیدکنندگان محتوا: برخی ویژگیها هم وجود دارند که در تمام دوربینهای موجود در این لیست دیده میشوند و عملکرد فوقالعادهای را به شما ارائه میدهند:
تمام این دوربینها که برای تولید محتوا معرفی شدهاند، دارای پروفایلهای log برای پروژههای ادیت و درجهبندی رنگ پیشرفته و صفحهنمایشهای کاملاً چرخان هستند که مانیتور کردن کادر تصویر را آسان میکنند. اگرچه ممکن است کیفیت تصویر این مدلها با هم متفاوت باشد، اما هر دوربین در بالای مدل کلاس خود قرار دارد.
بهترین انتخابها برای انواع تولید محتوای متفاوت
بیایید کمی این انتخاب را ساده کرده و روی این کاربران عمومیتر تمرکز کنیم:
در ادامه، سبک هر دوربینی که تولید کنندگان محتوا از آن سود میبرند، به همراه ویژگیهای مهمی که باید به آنها توجه کرد را توضیح میدهیم.
منظورمان از محتوای کوتاه مانند محتوای شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام ریلز، یوتیوب شورتس، تیکتاک… را که میفهمید. برای ویدیوهای کوتاه که تقریباً هر روز میتوانید پست کنید، به دوربینی نیاز دارید که به ضبط ویدیو باکیفیت در هر جایی که هستید کمک کند.
در این نوع استفاده، علاوه بر کیفیت تصویر، بر روی فرم ظاهری دوربین هم تأکید میکنیم. چون همراه بودن آن خیلی مهم است. همچنین هر نوع قابلیت انتقال تصویر بیسیم میتواند مفید باشد، زیرا بیشتر ویرایشهای بعد از ضبط روی این ویدئوها، معمولا روی گوشیهای هوشمند انجام میشود و کاربر باید بتواند خیلی سریع، ویدئوها را روی گوشی خودش منتقل و استفاده کند.
بهترین دوربین برای تولید محتوا اینستاگرام و شبکههای اینچنینی”عمدتاً به لطف فرم ظاهریاش”، دوربین سونی ZV-1 II است.
دوربین ZV-1 II که “به راحتی در جیب شما جای میگیرد!” (یاد آن تبلیغ بامزه تلویزیونی افتادیم) و همچنان از تمام قابلیتهای ویدیویی سطح بالایی که از یک دوربین سونی انتظار دارید برخوردار است. واقعا این بهترین دوربین ولاگ است. دوربین ZV-1 II همچنین با داشتن یک سیستم تصویربرداری باکیفیت، اندازهی جمعوجور و انبوهی از ویژگیهایی که فیلمبرداری را برای تازهکارها و افراد باتجربه به یک اندازه آسان میکند، تمام نیازهای کلیدی شما را برآورده میسازد.
لنز 18-50 میلیمتری این دوربین نسبت به نسل قبلی وایدتر یا عریضتر شده است که طبیعتا کار قاببندی برای ویدئوهای سلفی را آسانتر هم میکند. حسگر 20 مگاپیکسلی یک اینچی نیز برای اندازهی این دوربین نسبتاً بزرگ است و میتواند در حداکثر دیافراگم f/1.8 لنزش، جلوه عمق میدان کمی را ارائه دهد. یعنی میتواند بدون نیاز به ترفندهای نرمافزاری، واقعا پس زمینه سوژه را به میزان زیادی محو کند. همچنین رزولوشن UHD 4K تا 30 فریم بر ثانیه تضمین میکند که با ویدیوهای شارپ و با جزئیات بالا کار میکنید.
حتی اگر فیلمبرداری با دوربین های عکاسی را هم بلد نیستید، اصلا نگران نباشید. خود این دوربین تنظیمات سادهای را برای تازهکارها فراهم کرده است. مثلا با دکمهی Bokeh (بوکه) دیگر نیازی حدس و گمان و آزمودن تنظیمات دوربین برای دستیابی به عمق میدان کم را ندارید و خود دوربین بهترین تنظیمات برای این کار را برایتان تنظیم میکند. جالبتر اینکه میتوانید این ویژگی را با تکنولوژی نوردهی خودکار با اولویت چهره تان ترکیب کنید تا مطمئن شوید که چهره شما همواره در فوکوس و نوردهی مناسب قرار میگیرد.
تنظیمات Cinematic Vlog در این دوربین هم تصویری با نسبت ابعاد فوق عریض ارائه میدهد که شبیه به بودن در سینما است. در همین حال، تنظیمات Product Showcase هم مخصوص آنباکس محصولات ساخته شده که جابهجایی فوکوس بین شما و کالایی که برای نشان دادن به دوربین بلند میکنید را بسیار آسان میکند.
این گزینه خصوصا برای کسانی که میخواهند یک چیزی را در داخل ویدئو روبروی دوربین بگیرند و نشان دهند عالی است. چون دوربین میتواند علیرغم اینکه پس زمینه سوژه را کاملا محو کرده، وقتی چیزی را روبروی دوربین میگیرید، بلافاصله روی آن فوکوس کرده و شما را محو کند و وقتی آن را از جلوی دوربین کنار میبرید، در جا روی صورت شما فوکوس میکند.
داشتن تمام این ویژگیهای خاص ولاگینگ است که ZV-1 II را از دوربینهای معمولی متمایز میکند.
از دیگر ویژگیهای این دوربین میتوان به میکروفون سه کپسولی اشاره کرد که میتواند بسته به نیاز شما، صدای خودتان یا محیط را دقیقتر ضبط کند. البته میتوانید از میکروفون مخصوص ولاگ هم همراه با ان بهره ببرید.
کفشک اتصال چند منظوره (Multi Interface Shoe) از میکروفونهای خارجی خود سونی بدون نیاز به هیچ کابلی پشتیبانی میکند و همچنین یک ورودی میکروفون 3.5 میلیمتری هم برای میکروفونهای اکسترنال استاندارد وجود دارد.
دوربین سونی ZV-E10
یک نسخه بزرگتر از این دوربین هم وجود دارد که امکان تعویض لنز را هم دارد. مدل ZV-E10 سونی.
این دوربین قابلیتهای زیادی را در یک بدنهی کوچک جای داده است. اگر به دوربینی با امکان استفاده از لنز های مختلف نیاز دارید، بهتر است به سراغ دوربین بدون آینهی ZV-E10 بروید.
دنیای جالبی است که در آن “ویدئوهای طولانی مدت” از کمتر از حدود 10 دقیقه به بعد شروع میشود! بهرحال اما میانگین ویدیوهای یوتیوب با همین زمانهای حدود 10 دقیقهای، اکنون بسیار طولانیتر از کلیپهای کوتاهی هستند که در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام مصرف میشوند.
این نوع ویدیوها به کار بیشتری نیاز دارند و فرض بر این است که اگر همه چیز را در یک برداشت طولانی انجام ندهید (که معمولا اینطور هم هست)، برای رسیدن به بهترین خروجی ممکن به دانش و توانایی ویرایش ویدیو در کامپیوتر یا همان (پست پروداکشن) نیاز خواهید داشت.
اینجا با یک گردش کار متفاوتتر از ویدئوهای اینستاگرامی روبرو هستید و فرآیند آن کمی پیچیدهتر از ادیت ویدیو در گوشی موبایل است. اینجا به دوربینی نیاز دارید که به شما امکان دهد در صورت تمایل کارهای بیشتری انجام دهید اما در عین حال دردسری هم برایتان ایجاد نکند.
برای این کار، ما چیزی را پیشنهاد میکنیم که شبیه به انتخاب قبلی به نظر میرسد اما امکانات بسیار بیشتری ارائه میدهد – سونی ZV-E1.
دوربین سونی ZV-E1
توجه کنید که نام این دوربین خیلی شبیه به مدل معرفی شده قبلی است. اما عبارت E در نام آن (و همچنین نام دوربین ZV-E10 که مدل نسبتا کوچکتر آن محسوب میشود) نشان میدهد که این مدلها از مانت لنز E سونی استفاده میکنند.
منظور از مانت، همان دهانه اتصال لنز به بدنه دوربینها است و مانت E ، دهانه اختصاصی لنز برای دوربینهای سونی بدون آینه است. یعنی این دوربینها امکان تعویض و اتصال لنزهای مختلف را دارند که از مانت E پشتیبانی میکنند.
به بیان سادهتر، شما میتوانید لنز دوربینهای سونی مانت E را عوض کنید.
دوربین ZV-E1 را اصلا نباید دست کم بگیرید. شاید در نگاه اول یک دوربین کوچک و ساده به نظرتان برسد. اما این در واقع هنر مهندسی سونی است که توانسته یک حسگر “فول فریم” را در بدنهای به این کوچکی جا دهد. حسگر بزرگ و امکان استفاده از بهترین لنزها برای دوربینهای سونی، کنترل کامل ضبط و تصویربرداری را در اختیارتان میگذارد و میتوانید ویدئوهایی در سطح کیفیت سینمایی با آن ضبط کنید.
ضمن اینکه به دلیل استفاده از قویترین پردازندهای که سونی تا به امروز برای دوربینهایش ساخته است، این دوربین امکان ضبط ویدئوهای اسلوموشن 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه را هم دارد. این ویدئوها تصویری بسیار نرم و روان و باکیفیت را برایتان میسر میکنند.
نهایتا اینکه این دوربین یکی از قویترین لرزشگیرهای SteadyShot که روی دوربینهای سونی است را دارد. بنابراین میتوانید مطمئن شوید که هنگام فیلمبرداری روی دست هم ویدئوهایی تمیز و نرم و بدون لرزش را تجربه میکنید.
آیا ZV-E1 خیلی بهتر از ZV-1 II است؟
این دوربین میتواند سوژه را به طور خودکار حتی در حین حرکت در قاب تصویر هم ردیابی و فوکوس کند و دیگر نیازی به دنبال کردن مداوم فوکوس روی دوربین نخواهید داشت. همچنین، جبران تنفس (Breathing Compensation) و امکان ساخت تایملپس در داخل خود دوربین، حس یک ابزار حرفهای را به شما القا میکند.
در مقایسه با دوربینهای بدون آینه دیگر مانند Sony A7 و مدلهای دیگر در برندهای کانن و نیکون …، ZV-E1 بسیار جمع و جورتر است. با در نظر گرفتن حسگر فولفریم، این دوربین واقعاً کوچک است. داشتن دوربینی که به راحتی همیشه همراهتان باشد و چنین امکاناتی را به شما بدهد واقعا عالی است.
بهترین دوربین برای تولید محتوا از سری آلفا
یک جایگزین قابل ذکر دیگر، دوربین Sony a7 IV است. ما قبلا دوربین Sony A7 IV را به روایت یک عکاس بررسی کردیم. این دوربین با حسگر فولفریم 24 مگاپیکسل و طراحی بدون آینه، بسیاری از مزایای ZV-E1 را ارائه میکند. با این حال، Sony A7 IV بیشتر بر عکاسی تمرکز دارد و طراحی آن شبیه به دوربینهای DSLR با منظرهیاب الکترونیکی (EVF) است. به همین دلیل هم بیشتری مخصوص فیلمبرداری برای عکاسان دیجیتال حرفهای مناسب است.
استفاده از آن را برای عکاسی بسیار آسانتر از ZV-E1 میکند. اگر به طور مرتب بین پروژههای عکاسی و فیلمبرداری جابجا میشوید، شاید بهتر باشد به جای ZV-E1، دوربین a7 IV را در نظر بگیرید.
اگر به این بخش رسیدهاید، یعنی سطح کار شما به قدری بالاتر رفته است که میخواهید کلیپها و تیزرهای تبلیغاتی تولید کنید. در واقع تولید ویدئوی حرفهای برای برندها و کسب و کارهای مختلف به این معنی است که شما مشتری و کار خودتان را پیدا کردهاید و به همین دلیل به چیزی فراتر از سری دوربینهای ZV سونی نیاز دارید.
در حالی که این دوربینها بسیار توانمند هستند، اما برای نیازهای تولیدکنندگان حرفهای محتوا و ساخت کلیپ و تیزر تبلیغاتی طراحی نشدهاند، بلکه بیشتر مناسب تولیدکنندگان محتوای روزمره هستند. امکاناتی مانند سطح اطمینان کارآیی، زمان فیلمبرداری و مقاومت برای کار در شرایط پیچیده (مثلا کار در یک کارخانه یا گرمای کویر)، عملکردهای پیشرفته و امکانات صوتی، دیگر ویژگیهای جانبی نیستند، بلکه به نوعی اجزای حیاتی دوربین محسوب میشوند.
هنگامی که صحبت از تولید ویدیوی محتوای حرفهای میشود، هر دوربینی از سری دوربینهای سینمایی FX سونی انتخاب بدی نخواهد بود، با این حال ما دو دوربین خاص را به شما پیشنهاد میکنیم که از نظر قیمت و امکانات مناسبتان باشند: FX30 و FX3.
سونی FX30 در برابر سونی FX3
هر دوی این مدلها با ارائه گزینههای مختلف برای بودجه و تجهیزات جانبی بهترین دوربین برای تولید محتوا در سری حرفهای سونی هستند. FX30 با سنسور APS-C با همان Super35mm گزینه ای مقرونبهصرفهتر است، در حالی که FX3 با سنسور فولفریم، انتخابی باکیفیتتر و گرانتر به شمار میرود.
هر دو دوربین دارای لرزشگیر داخلی بدنه برای فیلمبرداری دستی روانتر هستند.
این دوربینها کاملاً شبیه به هم هستند که انتخاب آنها را کمی سختتر میکند، زیرا تقریباً ویژگیهای مشابهی را ارائه میدهند و تنها تفاوت آنها در بخش پردازش تصویر است.
FX3 دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی فولفریم است، در حالی که FX30 از یک سنسور 26 مگاپیکسلی APS-C بهره میبرد. هر دو دوربین مشخصات مشابهی از جمله کیفیت ویدیوی 10 بیتی 4K تا 120 فریم بر ثانیه به همراه خروجی RAW روی درگاه HDMI و تعداد زیادی ویژگی اضافی دیگر را ارائه میدهند.
دلایل انتخاب سری دوربینهای FX برای تولید محتوای ویدئوی حرفهای
دلیل اصلی انتخاب سری دوربینهای FX، طراحی آنها برای نیازهای تولید ویدئو است. این دوربینها دارای درگاهه یا پورتهای ورودی با اندازهی کامل، تعداد زیادی پیچ استاندارد ¼ اینچ در اطراف بدنه برای اتصال مستقیم تجهیزات جانبی (مثل میکروفون و نورهای ثابت) است و همچنین میتوانند مستقیما با یک پورت XLR بسیار محکم روی بدنه برای اتصال میکروفون حرفهای هم تجهیز شوند.
یکی از تفاوتهای بارز خط تولید FX در مقایسه با دوربینهای ZV و آلفا سونی، مربوط به رزولوشن و گزینههای فریم ریت است. FX3 و FX30 (و همچنین اکنون a7S III با بهروزرسانی نرمافزاری نسخه ۳.۰۰) میتوانند با رزولوشن DCI 4K و سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند. این فرمت و فریم ریت سینمایی، در دوربینهای حرفهایتر FX6، FX9، BURANO و VENICE نیز یافت میشود. این قابلیت باعث میشود FX3 و FX30 برای استفاده در پروژههای فیلمبرداری حرفهای که در آنها از دوربینها و فرمتهای رده بالا استفاده میشود، مناسبتر باشند و فایلهایی که خروجی میدهند برای کار همزمان روی پروژههای چند دوربینه با دوربینهای حرفهای کاملا هماهنگ است.
تفاوت دیگری که وجود دارد، خنککنندهی فعال است. سری FX دارای یک فن داخلی است که به لطف آن امکان فیلمبرداری طولانی بدون داغ شدن بیش از حد را فراهم میکند. به عنوان مثال برای فیلمبرداری در کویر به مدت طولانی، احتمالا نیاز به دوربینهای حرفهای تری نسبت به سری A یا ZV سونی خواهید داشت. فیلمبرداریهای طولانی و شرایط آب و هوایی غیرقابل پیشبینی میتواند یک فیلمبرداری را خراب کند، بنابراین این قابلیت برای قابلیت اطمینان دوربین بسیار مهم است.
دوربینهای سری FX، دوربینهای سینمایی فوقالعادهای هستند و یک انتخاب محبوب برای بسیاری از تولیدات فیلم حرفهای به شمار میروند.
جمع بندی درباره بهترین دوربین سونی برای تولید محتوا
با اینکه FX30 و FX3 گزینههای ایدهآل هستند، اما در انتخاب از سایر دوربینهای سونی هیچ محدودیتی ندارید. اغلب دوربینهای سری آلفا با طراحی ترکیبی، هم برای عکاسی قدرتمند و هم فیلمبرداری فوقالعاده مناسب هستند. ما پیش از این در مقالهای به اهمیت گلوبال شاتر در دوربین A9 III سونی پرداختیم. حتی همین مدل a9 III هم با داشتن شاتر گلوبال(Global Shutter) به شما در مدیریت نورپردازیهای پیچیده و صحنههای اکشن کمک کرده و بسیار بهتر از شاترهای رولینگ (Rolling Shutter) در دوربینهای FX و سایر آلفاها عمل میکند.
توجه داشته باشید که مدلهای a1 و a7R V سونی نیز برای دستیابی به بیشترین جزئيات ممکن، رزولوشن 8K را هم ارائه میدهند که البته برای تولید محتوای آنلاین فعلا کاربرد زیادی ندارد.
با نگاهی به این مدلها و مدلهای مشابه در برندهای دیگر میبینیم که امروزه تقریباً با هر دوربینی میتوانید نتایج خوبی بگیرید.
اگر همچنان در انتخاب دوربین مناسب خود به کمک نیاز دارید، لطفاً از طریق چت، تلفن یا مراجعه به فروشگاه دیجی آرکی، با کارشناسان فروش ما ارتباط برقرار کنید. همچنین میتوانید نظرات و سؤالات خود را در بخش نظرات، در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.