لنزها تجارت بزرگی هستند؛ در حالی که هر سال افزایش قیمت دوربینها را با شیب نسبتاً تندی میبینیم، اما ارزش لنزها به آرامی افزایش پیدا کرده و همین حالا هم برابر با یک سوم ارزش بازار دوربین است. به همین دلیل است که تولیدکنندگان ثانویه (که نام فارسی Third-Party است) سهم خود را در این بازار افزایش دادهاند، به ویژه در بخش ساخت و فروش لنز های ارزان قیمت چینی که تولیدکنندگان پرسرعت و خلاق این کشور، در آن پرچمدارند.
این شرکتها کدامند و مشخصات آنها چه چیزی را برای آیندهی بازار دوربین پیشبینی میکند؟ شما نام شرکتهای ثانویه تولید لنز یا Third-Party Lens Brand را به احتمال زیاد شنیدهاید، لنزهایشان را دیدهاید، و با دیدن قیمتهای پایینشان، دست کم در مقایسه با تجهیزات اصلی، شوکه شدهاید. برندهایی مانند سیگما و تامرون که حالا برای خودشان اسم و رسمی دارند، در سال های نه چندان دور، به عنوان سازنده لنزهای ارزان قیمت محسوب میشدند.
اما حالا مدعیان جدیدی به این بازار وارد شدهاند. شرکتهای سازنده لنز چینی، حالا کم کم در حال جایگزین شدن به جای برندهای مشهور و گرانقیمت مانند سیگما و تامرون هستند. امروزه لنز دوربین چینی، نه فقط در ایران، بلکه در کشورهای اروپایی و بازار آمریکا هم با استقبال زیادی روبرو شده است. برندهایی که شاید اسم برخی از آنها را هم قبلا شنیدهاید.
حال میخواهیم ببینیم که مدعیان بازی تاج و تخت لنزها چه کسانی هستند. مدعیانی که برای دریافت پول نقدی که به سختی به دست آوردهاید، با هم رقابت میکنند و برخی از لنزهای آنها، گزینههای بسیار مناسب به جای خرید لنز از برندهای اصلی و گرانقیمت است. قبل از اینکه به این بپردازیم، بیایید بررسی کنیم که چرا هر سال موجی از تولیدکنندگان جدید را میبینیم که در بازار لنزها ظاهر میشوند؟
باید بگویم که تولیدکنندگان ثانویه پدیدهی جدیدی نیستند و ظهور آنها به زمان تولد عکاسی برمیگردد. در واقع، خیلی از تولیدکنندگان اصلی دوربینهای امروزی قبل از اینکه به سراغ تولید دوربین و سیستمهای وابسته بروند، شروع به تولید لنز کردند.
مثلا، هر عکاسی احتمالا در یک دورهی خاص یک لنز Vivitar داشته، همانهایی که الان در قفسههای فروشگاههای دست دوم میبینید. اینها لنزهای خوش ساختی بودند، با مشخصات خوب یا شاید هم عالی با هزینهی خیلی کمتری نسبت به لنزهای کانن یا نیکون، آن هم در زمانی که هر کاری که با دوربین عکاسی انجام میشد هزینهی زیادی داشت.
البته، برای تولید یک لنز ثانویه، باید سیستم دوربین با لنز قابل تعویض (ILC) را هم هدف قرار داد، و در اوایل دههی ۲۰۰۰، همین مسئله به بازار گستردهی دوربینهای کوچک منجر شد. دوربینهای DSLR همچنان مهم بودند، اما فروش لنز بخش نسبتاً کوچکی از کل فروش را تشکیل میداد. نابودی دوربینهای کامپکت و افزایش تدریجی فروش لنزها باعث شد این تولیدات اهمیت بیشتری پیدا کنند و توجه تولیدکنندگان ثانویه را به خود جلب کنند.
تخمین نیکون از بازار قبل از کووید، ۱۷ میلیون دستگاه بود که با ۱۴ میلیون واحد حمل و نقل CIPA همخوانی ندارد. این اختلاف، نتیجهی گزارش CIPA است که فقط میزان تولید اعضای آلمانی و ژاپنی خودش را در نظر میگیرد. همین اختلاف نشان میدهد که سایر تولیدکنندگان (عمدتاً آسیایی) حدود ۲۰٪ از بازار را تشکیل میدهند و این رقم احتمالاً افزایش هم پیدا میکند.
اول از همه باید به تاثیرات مثبت سامیانگ ، که شاید معروفترین تولیدکنندهی آسیایی است، بر این بازار توجه کنیم، اما در واقع این تولیدکننده یک شرکت کرهای است، نه چینی. سامیانگ راه را برای سایر برندهای لنز شرکتهای ثانویهی آسیایی هموار کرد و سازندگانی که در ادامه میآوریم سعی میکنند از موفقیت شرکت سامیانگ الگو بگیرند.
سامیانگ که در سال ۱۹۷۲ تأسیس شد، سابقهی طولانی در تولید قطعات اپتیک دارد، گرچه تولید لنزهای ارزان قیمت پیشنهاد بسیار جدیدتری است و نقطهی شروعی برای همهی تولیدکنندگان ثانویه، برای یک ورود کم هزینه و کم خطر به بازار تجهیزات عکاسی است. سادهترین راه برای دست پیدا کردن به این هدف هم، ساخت لنزهای پرایم فوکوس دستی با فرمولهای اپتیکی ساده است. لنزهای بدون قابلیت زوم، به تولید و مونتاژ نسبتاً سادهتری نیاز دارند. به همین دلیل هم قیمت پایینترین دارند و راحتتر و به فروش میروند.
فروش این لنزها با قیمت پایین و در حجم بالا، فرصتی برای به دست آوردن سهمی پایدار از بازار عکاسی به سامیانگ داد. سامیانگ این روند را در سال ۲۰۰۸ با عرضهی لنز ۸۵ میلیمتری f/1.4 برای دستهی دوربینهای DSLR شروع کرد و بعدها به دلیل کسب نتایج اپتیکال خوب در طیف وسیعی از محصولات کمی حرفهایتر خودش، بهویژه در فواصل کانونی کوتاه، برای خودش شهرتی به هم زد. حالا هم لنزهایش در طیف وسیعی از نامهای تجاری مختلف از جمله Rokinon، Vivitar، Quantaray، Bower، Opteka و Phoenix به بازار آمدهاند.
در این بازار رو به رشد کدام شرکتها موج جدید تولیدکنندگان چینی را شکل میدهند؟ برویم به بعضی از این نامها که امروزه در عکاسی جریان ساز هستند، نگاهی بیاندازیم.
سال تاسیس: ۱۹۸۴
مانتها: Canon EF،Canon M ،Canon RF ،Nikon F ،Nikon Z ،Sony E ،Fujifilm G ، Micro Four Thirds و Pentax K
ژونگئی اپتیکز که به طور رسمی با نام ZY Optics شناخته میشود، در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک تجارت مشترک با سرمایهگذار ژاپنی، تاسیس شد. این شرکت بعدها خیلی خوب رشد کرد و به یک تولید کنندهی ثانویهی پیشروی لنز در شنیانگ چین، که در حدود ۶۰ مایلی غرب کرهی شمالی قرار دارد، تبدیل شده است.
ژونگئی محصولاتش را هم با نام تجاری Zhongyi و هم با نام تجاری شناخته شدهتری به نام Mitakon به فروش میرساند. به همین دلیل هم شاید شما ان را بیشتر با نام برند میتاکون در ایران بشناسید. Mitakon ، سری Speedmaster را به بازار آورده که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد، یعنی لنزهای پرایم سریع نسبتاً اقتصادی با دیافراگم بزرگ که برای طیف گستردهای از مدلهای دوربین از جملهCanon ، Nikon، Sony و Fujifilm به خوبی کار میکند.
ژونگئی میگوید: «سری Speedmaster به همه، از مبتدیان گرفته تا عاشقان عکاسی اجازه میدهد تا کیفیت برتر را با قیمتی مقرون به صرفه تجربه کنند. ما آمدهایم که هر عکسی را خاطره انگیز و منحصر به فرد کنیم.»
سال تاسیس: 2009
مانتها: Canon EF-M،Sony E ،Leica L ،Micro Four Thirds ،Fujifilm X ، Nikon Z
ویلتروکس یکی از بر و بچههای جدید این حرفه است که از سال ۲۰۰۹ لوازم جانبی اپتیک میسازد و در شنژن چین (PRC) مستقر شده است. علاوه بر لنزها، نورهای فیلمبرداری و فلاش و همچنین مانیتورهای ویدیوئی هم در دستور کارش هست. لنزها به احتمال زیاد به دلیل ماهیت تخصصی کارشان یعنی تولید اجزای اپتیک، بعدها به تولیداتش اضافه شدند.
خط مقدم تولیدات ویلتروکس، در واقع در طراحی آداپتورها و مبدلهای راه دور بوده، و بعدها لنزهایی که با کمک همین تجربههای اولیه ساخت، بسیار پیشرفت کردند. این تخصص فنی ابتدایی در واقع از تجارتشان به خوبی محافظت کرده، چون توسعهی لنزهای فوکوس خودکار را برایشان آسانتر کرده است. مثل شرکت سامیانگ، محصولات اولیه ویلتروکس هم لنزهای فوکوس دستی بودند، اما خیلی سریع اولین لنز فوکوس خودکار خودشان یعنی، لنز 85mm f/1.8 را با مانت X برای دوربین فوجی تولید کردند که قیمت رقابتی خوبی داشت و در اروپا استقبال خوبی هم از آن شد.
ویلتروکس از هزینههای تولید پایین، در طراحی سیستمهای بدون آینهی APS-C فوجی و سونی به خوبی بهره برده و به این ترتیب تولیدکنندگان ثانویه را تشویق به سرمایهگذاری میکند و این امکان استفاده از طراحی لنز یکسان را در مانتهای مختلف دوربین برایش فراهم میکند. آنها همراه با افزایش فروش، توانستهاند کیفیت تولیدشان را حفظ کنند و افق دیدشان را با تولید لنزهای فوکوس خودکار و طراحی لنزهای فول فریم برای سیستمهای سونی، نیکون و کانن گسترده کنند.
اینجا بود که حجم فروش این شرکت تولید کننده لنز چینی به طور فزایندهای بالا رفت و حالا به عنوان یک برند محبوب تولید لنز در چین و همچنین کشورهای اروپایی شناخته میشود.
سال تاسیس: ۱۹۹۷
مانتها: Canon M،Canon RF ،Canon EF ،Nikon F ،Nikon Z ،Sony E ، Fujifilm X، Leica L، Micro Four Thirds
میکه یک نام تجاری است که چندان شباهتی به ویلتروکس ندارد. اگرچه ریشههای میکه به عنوان یک سازنده تجاری به سال ۱۹۹۷ برمیگردد، این شرکت تولید محصولات دوربین با برند خودش را در حدود سال ۲۰۰۷ شروع کرد. با همهی این اوصاف، یک بخش لنز نوپا داشت که واقعاً امکان عرضهی لنز با ظاهری قابل توجه را تا حدود سال ۲۰۱۷ نداشت و حتی این امکان وجود دارد که در این دورهی زمانی، بدون برند مشخصی مستقیماً در تعداد کمی به مشتریان خاص فروخته شده باشد.
با این حال، ظاهر لنزهای سینمایی میکرو چهارسوم (MFT) این شرکت در سال ۲۰۱۸، خیلی شبیه به لنزهای ویدرا با سرمایهگذاری کیکاستارتر بود و همین شباهت باعث شد این شایعه به راه بیفتد که آنها را از ویدرا کپی کردهاند. مطمئناً شروع یکبارهی تولید لنز، با لنزهای سینمایی MFT کمی غیرمعمول است، گرچه در حال حاضر طیف گسترده ای از لنزهای فوکوس دستی در همهی مونت های اصلی دیده میشوند که اغلب آنها فواصل کانونی کوتاه را هدف قرار میدهند. میکه یک لنز فوکوس خودکار (۸۵ میلی متری) در پایه های E، EFو Z دارد، گرچه از این نظر به طور قابل توجهی از ویلتروکس عقب مانده است.
سال تاسیس: ۲۰۱۳
مانتها: Canon EF،Canon RF ،Canon M ،Nikon F ،Nikon Z ،Sony A ،Sony E ، Leica M،Leica L ،Pentax K ،Fujifilm X ،Fujifilm GFX ، Micro Four Thirds
لائوا نام تجاری سازندهی چینی ونوس اپتیکز است که در هنگ کنگ مستقر شده، و استارتآپ دیگری است که در سال ۲۰۱۳ فعالیت خودش را شروع کرده است. آنها ادعا می کنند که تیم طراحیشان برای تولیدکنندگان ژاپنی و آلمانی کار کرده و احتمالاً دانش خوبی از طراحی لنز با خود به همراه آورده است.
ونوس اپتیکز هم مسیری مشابه ویلتروکس را طی کرده، چون آنها هم بر روی لنزهای عکاسی فوکوس دستی، معمولاً با زاویهی بازتر و طراحیهای نوری ساده، اما با کیفیت خوب تمرکز کردهاند. با این رویکرد، آنها طیف وسیعی از سیستم های لنزی از میکرو سهچهارم و APS-C تا فول فریم را هدف قرار دادهاند. این طیف وسیع، بر خلاف ویلتروکس، شامل لنزهای فوکوس خودکار نمیشود، اما به جای آن، لائوا وسعت تخصصش را به سمت لنزهای سینمایی (مثل میکه) و لنزهای تیلت شیفت، و همچنین طراحیهای اپتیک کم اعوجاج ، زومها و پرایمهای فوقالعاده سریع برده است. به نظر میرسد که این تصمیم به خوبی برایشان کار کرده، چون برند جهانیشان احتمالاً به دلیل افزایش فروش بالاتر رفته است و مشهورتر شده است.
سال تاسیس: ۲۰۱۴
مانتها: Canon EF، Nikon F
برویم سراغ یونگنیو یا آنطور که در ایران بیشتر مشهور است: “یانگنو”. احتمالا در بین باقی برندهای چینی، یانگنو نامی آشنا برای عاشقان عکاسی پرتره است. یانگنو برای خیلیها به خاطر هزینهی کم تجهیزات نورپردازی و کیفیت بالای فلاشهای اکسترنال خودش محبوب شده است. همچنین با فلشهای استروب و تریگر خودش، سیستم نورپردازی خوبی ارائه میدهد که میتواند نتایج فوق العادهای را با هزینهی کمتری از غولهای عکاسی برایتان خلق کند.
این شرکت در سال ۲۰۰۶ تأسیس شده و مرکزش در شنژن چین است. سیستم نورپردازیش موفقیت قابل توجهی کسب کرده، اما شهرت زیادی برای لنزها یا دوربینهایش ندارد.
از سال ۲۰۱۴، با تولید مجموعهای از لنزهای ارزان، شاید حتی زیادی ارزان، که در اساس شبیه لنزهای معروفی مثل Canon 50mm f/1.4 بودند، توجهها را به سمت خودش جلب کرد. تلاشهای «شبیهسازی» یانگنو اول از همه بر روی پایههای EF و F دوربینهای DSLR متمرکز شد و بعد به مونتهای E، RFو Z هم گسترش پیدا کرد. (جالب است که مانت Fuji X را دوست ندارد!)
تولیدکنندگان دیگری که اخیراً شهرت بیشتری به دست آوردهاند عبارتند از7artisans،AstroHori و TTartisan ، اما محصولاتشان جدیدند و مثل برندهای بالا، خیلی اسمشان دهان به دهان نچرخیده است. با اینحال مثل نامهای بالا، فهرست ترکیبی از انواع لنزهای ارزان قیمت با قیمتهای مختلف را در سایتهایشان آوردهاند.
سال تاسیس: ۲۰۱۵
مانتها: Canon M،Canon R ،Canon EF ،Nikon Z ،Sony E ،Leica M ،Leica L ، Micro Four Thirds
سونآرتیزنز که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، طیف گستردهتری از مانتها را پشتیبانی کرده و علاوه بر آن لنزهای زاویه باز، سریع و سینمایی را با قیمتهای بسیار پایین ارائه میکند.
سال تاسیس: ۲۰۱۹
مانتها: Canon RF،Nikon Z ،Sony E ،Leica M ،Leica L ،Fujifilm X ،Fujifilm G،Hasselblad XCD ، Micro Four Thirds
تی.تی.آرتیزن در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد و به تدریج طیف وسیعی از لنزهای فول فریم Leica-M را به همراه آداپتورهای مبدل مونت، به علاوهی تعدادی لنز مانت APS-C و دو لنز فوکوس خودکار در لیست محصولاتش قرار داد. این لنزها معمولاً ترکیبی از طراحیهای زاویه باز، با دیافراگم سریع هستند.
در حالی که از نامهای تی.تی.آرتیزن و سونآرتیزان، به نظر میرسد بین این دو شرکت رابطهای باشد، اما این پیوند فقط در تاریخچهی آنهاست، Fotobargain مینویسد که تی.تی.آرتیزن را یکی از بنیانگذاران سونآرتیزنز تأسیس کرد که تصمیم گرفت جدا شود و یک برند تجاری رقیب تشکیل بدهد (شاید داستانی شبیه به دشمنی برادران داسلر و ایجاد برندهای آدیداس و پوما!)
بعد از راه اندازی تی.تی.آرتیزن، سونآرتیزنز اطلاعیهای را در وب سایتش منتشر کرد تا مطمئن شود مشتریانش آن را با این شرکت جدید اشتباه نمیگیرند.
سال تاسیس: 2018
مانتها: Canon RF،Nikon Z ،Sony E ،Leica L ،Fujifilm X ، Fujifilm G
آسترهوری که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، و در مسیر رشدش چند مانت مختلف را تولید کرده، فرمت قطع متوسط فوجی GFX را هم در میان پیشنهادات خود قرار داده است. مدلهای فوکوس خودکارش کمیابند، گرچه مدل ۸۵ میلیمتری f/1.8 اخیراً وارد بازار شده است.
لنز های ارزان قیمت چینی (و آسیایی) راه حل محبوب عکاسان برای کار با مشخصات و ویژگیهایی شدهاند که با محصولات گرانتر برندهای معروف دور از دسترسشان هستند. اینجا میخواهیم بعضی از مزایا و معایب انتخاب یک لنز چینی متفاوت با برند اصلی به جای لنز یک برند بزرگ را بررسی کنیم.
اقتصادی بودن: بیشتر لنزهای سازندگان چینی ثانویه به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر از لنزهای تولیدکنندگان اصلی دوربینند.
برای مثال،Mitakon Zhongyi Speedmaster 90mm f/1.5 برای مونت Canon RF 650 دلار قیمت دارد در حالی که قیمت Canon RF 85mm f/1.2 L USM ۲۵۰۰ دلار است.
هر دو لنز می توانند پرتره هایی با عمق میدان کم و بوکهی زیبا ثبت کنند. با این که نبود فوکوس خودکار یک جنبهی منفی Mitakon Speedmaster است، عکاسانی که به دنبال یک لنز پرترهی فوق سریع هستند، شاید دلشان بخواهد با لنز Mitakon، که تقریباً 1/4 قیمت لنز Canon است، کار کنند.
نوآوری: شرکتهای ثانویهی سازندهی لنز، اغلب چیزهای جدیدی را طراحی میکنند، مثل تولید لنزهایی خاص یا با ویژگیهایی منحصر به فرد که در لنزهای برندهای اصلی پیدا نمیکنید.
یک مثال برای این اینجور لنزها، عجیب و غریب The Laowa 24mm f/14 2x Macro Probe است که ونوس اپتیکز در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد. این یک لنز غیرمعمول است که توسط هیچ برند اصلی دوربین ارائه نشده است و دری را به روی تجربه عکسهای خلاقانه باز میکند.
کیفیت: ارزان بودن آنها لزوما به معنی بیکیفیت بودن نیست. بعضی از تولیدکنندگان ثانویهی چینی به تولید لنزهای باکیفیت معروفند که میتوانند با لنزهای سازندگان بزرگ، رقابت کنند.
سازگاری: تولیدکنندگان لنزهای ثانویه، لنزهایی را برای طیف وسیعی از مارکها و مدلهای دوربین تولید میکنند و گزینههای بیشتری را پیش روی عکاسان میگذارند که بتوانند از آنها روی مونتهای مختلف دوربینها از برند های متفاوت استفاده شوند.
کیفیت: تولیدکنندگان کوچکتر لنز شاید استانداردهای کنترل کیفیت پایینتری نسبت به برندهای بزرگتر داشته باشند. بهخصوص زمان خرید لنزهای شرکتهای ثانویهای که دیگر خیلی اقتصادیند، اختلاف کیفیت بیشتری بین کپیها، مشکلات فوکوس، نقصهای سازگاری با برندهای دوربین، و مشکلات ساخت یا کیفیت تصویر بیشتری به چشمتان خواهد خورد.
پشتیبانی مشتری: تولیدکنندگان ثانویهی چینی، ممکن است پشتیبانی مشتری در سطحی مشابه تولیدکنندگان اصلی دوربین نداشته باشند، که در صورت بروز نقص یا مشکل، تعمیرات یا پشتیبانی را مشکلتر میکند. این موضوع در کشور هایی مانند ایران که دسترسی به قطعات از طریق نمایندگیها پشتیبانی جالبی ندارد، بیشتر هم میشود.
طول عمر: محصولات ساخته شده توسط شرکتهای سازندهی ثانویه، به ویژه لنزهای بسیار ارزان، احتمالأ در دراز مدت به اندازهی محصولات اصلی دوام ندارند. همانطور که میگویند «هرچقدر پول بدهی، آش میخوری»، پولی را که در جیبتان ذخیره میکنید، شاید بعداً مجبور شوید دوبرابرش را بپردازید. همانطور که شاید لباسهای غیربرند سریعتر از لباسهای برند از بین بروند، شاید اینجا هم لازم باشد انتظاراتتان را برای مدت زمانی که لنزهای سازندگان ثانویه میتوانند برایتان کار کنند، کم کنید.
ارزش فروش مجدد: لنزهای ثانویهی چینی ممکن است ارزش خودشان را مثل لنزهای تولیدکنندگان بزرگ دوربین حفظ نکنند، که در صورت نیاز در آینده، سختتر میتوانید آنها را بفروشید. و تازه اگر بتوانید برایشان خریدار پیدا کنید، ممکن است فقط بتوانید بخشی از مبلغی را که یک لنز با مارک بزرگ زنده میکند را برگردانید.
به طور کلی، لنزهای شرکتهای ثانویهی چینی میتوانند برای عکاسان کمدرآمد یا کسانی که به دنبال ویژگیهای منحصر به فرد خارج از بودجهی خودشانند، گزینهای عالی باشند. با این حال، مهم است که قبل از کلیک روی دکمهی «خرید»، جوانب مثبت و منفی را به دقت بسنجید.
چیزی که از این بررسی کوتاه در مورد بعضی از نامهای تولیدی که مرتبا در وبسایتهای عکاسی ظاهر میشوند، دستگیرمان شد این است که همهی آنها محصولات نسبتا جدیدی هستند و از کانون فناوری در شنژن چین آمدهاند. در بازار امروز، تقریبا هر چیزی که به دنیای تکنولوژی ربط دارد و قبل از سال ۲۰۱۰ معرفی شده، قطعا عتیقه است!
اما این سوال به ذهنمان میرسد که چرا این همه محصول جدید به بازار میآید؟ این بدون شک به خاطر ادغام همهی شرایطی است که باعث گشایش تجارت چین به عنوان بخشی از زنجیرهی تولید جهانی شده، به ویژه از سال ۲۰۰۰ به بعد که تولید کالاهای فناوری افزایش پیدا کرده است. این گشایش با رونق تولید دوربینهای دیجیتال و گوشیهای هوشمند همزمان شده و به خوبی ظرفیت و توانایی خطوط تولید چین و کارکنان آن را بهبود بخشیده است.
گسترش جهانی بازار دوربین هم در همان زمان اتفاق افتاد، اما افزایش تولید از سال ۲۰۱۵ به بعد با رکود مواجه شد. با این وجود، هنوز هم فضای وسیعی برای هدف قرار دادن بازار تجهیزات عکاسی ارزانقیمت، در میان غولهای گرانقیمت وجود دارد.
این بخش تا حد زیادی نوپا باقی مانده است، چون شرکتهایی مثل تامرون و سیگما با ایجاد حواشی عجیب و غریب و تولیداتی در حد قیمت برندهای اصلی، در واقع بازار گران قیمتها را هدف قرار دادهاند. شکاف بین دادههای نقل و انتقال تجاری گزارش شده توسط CIPA و بازار واقعی نشان میدهد که بخش قابل توجهی از بازار فروش وجود دارد که میتواند به آن تولیدکنندگان چینی منتقل شود که محصولات خوب و با قیمت مناسب دارند.
این روند بازار یک عامل کلیدی را برجسته میکند، تعداد رو به رشدی از سیستمهای جدید دوربین به بازار آمدهاند تا عکاسان با بودجهی محدود را خوشحال کنند. در واقع، اگر به لنزهای پایه RF و Z نگاه کنید، تعداد محدودی در دسترس ما هستند! ولی وقتی فوجی X، فوجی GFX ،سونی E (هم برای فول فریم و هم APS-C )، لایکا L و لنزهای دوربینهای میکرو چهار سوم را اضافه میکنیم، دامنهی گسترش فروش لنز های ارزان قیمت چینی بیشتر میشود.
به خصوص وقتی از یک لنز در چندین سیستم بشود استفاده کرد. درست همان کاری که ویلتروکس با لنزهای پیشنهادی خودش برای فوجی و سونی کرد. طراحیهای فوکوس دستی بهترین نقطهی شروع بودند، اما حالا دیگر بیشتر مشتریان به دنبال مدلهای فوکوس خودکارند و این یک آپشن کلیدی است که سازندگان لنز های ارزان قیمت چینی جدید میتوانند خودشان را با آن متمایز کنند. اگر بتوانند از طرحهای شارپ اپتیک با فوکوس خودکار خوب استفاده کنند، احتمالا یک فرمول برنده را در اختیار خواهند داشت که البته باز هم، باید قیمت آن مناسب بماند.
در مورد قیمت، فقط کافیست در وبسایتهای جهانی مانند amazon یا BandH ، لنزهای فوکوس خودکار جدید را جستجو کنید تا تعداد فروشندگان مستقیمی که لنزهای قیمت پایین ارسال می کنند را ببینید.
این تعداد فروشنده یک بازار خرید با یک نگرانی بزرگ است. آیا واقعا لنز خوبی انتخاب کردهاید؟ یادم هست که یک لنز پرایم 50 فوکوس دستی از یک برند جدید را به طور آزمایشی برایم فرستادند. این لنز از نظر ظاهری خوب به نظر می رسید، تا زمانی که با آن عکاسی کردم! متاسفانه اعوجاج وحشتناکی داشت که کنتراست را در سراسر فریم در خیلی از زوایا کاهش میداد. نه فقط این، بلکه در خیلی از فریم ها یک نقطهی داغ هم در مرکز تصویر ظاهر میشد که اول فکر کردم مال دوربینم است. واقعا طراحی افتضاحی داشت.
نکتهی طلایی برای تولیدکنندگان جدید، نه تنها داشتن لنز خوب با قیمت مناسب است، بلکه ایجاد اعتماد در مشتریان برای خلق یک برند جدید است. شاید بهترین اجراکنندهی این نکته طلایی تا به حال ویلتروکس بوده، که به ویژه در ارسال نمونههای آزمایشی به مجلات عکاسی، وبسایتها و بلاگرها خیلی خوب عمل کرده است.
این شرکت با محصولات خودش پیشتاز است و به فروشندگان اجازه میدهد خودشان با مشتری صحبت کنند. این حجم محبوبیت از طول ستون بحث و نظرات در مورد محصولاتش مشخص است، گرچه باز هم باید خریدتان را با دقت انتخاب کنید. چون همهی عکاسان حرفهای نظر یکسانی ندارند.
با وجود این احتیاطها، این دوره زمان هیجان انگیزی برای عکاسان است. ما مجموعهای از سیستمهای بدون آینه داریم که ویژگیهای قابلتوجهی را ارائه میکنند، و با تولیدکنندگان ثانویهی برندهایی که از موقعیت استفاده میکنند تا لنزهای فریبندهای خلق کنند. در این ترکیب، هر روز بیشتر از پیش لنزهای ارزان قیمت اگر نگوییم عالی، ولی خوب تولیدکنندگان لنز های ارزان قیمت چینی را میبینیم، و احتمالا صحنهی رقابت برای چند سال آینده جالبتر هم خواهد شد.