تابستان امسال شرکت سیگما دو لنز پرایم جدید به سری لنزهای کامپکت خودش اضافه کرد که هر دوی آنها مربوط به سری C یا Contemporary سیگما هستند. لنز Sigma 24mm F2 DG DN C و لنز Sigma 90mm F2.8 DG DN Cکه در نام هر دوی آنها حرف C بزرگ را میبینیم. این سری لنزها تعادلی بین کیفیت و قیمت و اندازه هستند و برای کاربران عمومی و رده بالا گزینه بسیار مناسب محسوب میشوند.
عبارت DNدر نام هر دوی این لنزها مخفف Digital Neo است و به این معنی است که این لنزها اصولاً از پایه برای دوربینهای بدون آینه جدید طراحی شدهاند. در تبلیغاتی که روی این دو لنز انجام شده، میبینیم که آنها را روی مانت دوربینهای فول فریم سونی نصب کردهاند و تابهحال تنها دو مانت E آن (برای دوربینهای سونی) و مانت Lبرای دوربینهای بدون آینه پاناسونیک، لایکا و خود سیگما معرفی شده است.
اگرچه شایعاتی هست که مانت مخصوص دوربینهای بدون آینه نیکون و کانن آن نیز معرفی شود، اما خیلی بعید است که این اتفاق بیفتد. چون معمولاً همه مانتها با هم معرفی میشوند و احتمالاً کاربران این دوربینها هرگز امکان استفاده از این دو لنز را نداشته باشند.
سیگما پیش از این هم یک لنز پرایم 24mm با دیافراگم f/3.5 در بازار داشت. اما لنز جدید Sigma 24mm F2 DG DN C با وزن 365 گرم در برابر 225 گرم، هم از نظر وزنی خیلی سنگینتر از مدل قبلی است و هم از نظر اندازه (70x72mm در برابر 64x42mm). سایز دهانه لنز جدید هم 62mm است که مشخص است در مقابل سایز دهانه 55mm از فیلترهای سایز بزرگتر استفاده میکند. اگرچه هر دوی این لنزها دارای فوکوس داخلی هستند و بدنه هر دوی آنها هم فلزی است، تمام این تفاوتها نشان دهنده تغییر طراحی اپتیک آنهاست.
این لنز از نظر وزن، اولین لنز و از نظر طول، دومین لنز در سری لنزهای مانت Lسیگما محسوب میشود.
طراحی اپتیک لنز جدید سیگما بسیار پیچیدهتر از قبلی شده است. اولاً که به جای 7 تیغه دیافراگم از 9 تیغه مدور استفاده میکند که یعنی بوکههایی که ایجاد میکند تقریباً یک دایره کامل است، و همچنین از 13 قطعه اپتیکی بهره میبرد که در برابر 11 قطعه در مدل قبلی بیشتر شده است.
این 13 عدسی در 10 گروه مجتمع شدهاند که شامل یک قطعه FLDیا fluorite-like ، دو قطعه SLDیا super-low dispersion و دو قطعه آسفریکال میشود. مدل قبلی فقط یک عدسی SLD و یک آسفریکال داشت.
لنز جدید سیگما 24mm F2 DG DN | C میتواند تا 25 سانتی متری سوژه به آن نزدیک شود و کمتر از این امکان فوکوس ندارد. این افزایش فاصله فوکوس به دلیل تعداد عدسیهای بیشتر آن است. چون در مدل کوچک قبلی میتوانستید تا 11 سانتی متری سوژه هم جلو بروید. به همین دلیل هم بزرگنمایی ان از 1:2حالا به 1:6.7 افزایش پیدا کرده است.
سیگما تاکید کرده که این تفاوت اندازه و فاصله فوکوس باعث شده تا هم کارآیی اپتیکی لنز بسیار بهتر شود و هم از فلر حاصل از سوژههای نورانی به شدت کم میکند. البته معمولاً از این لنز برای فاصلههای نزدیک چندان استفاده نمیشود و بیشتر برای عکاسی منظره (یا به دلیل دیافراگم خیلی باز آن) برای عکاسی در شب و عکاسی نجوم خیلی استفاده میشود.
بدنه این لنز تماماً فلزی است و حتی هود گلبرگی آن هم از فلز ساخته شده است. به همین دلیل وقتی آن را در دست میگیرید کاملاً مشخص است که با یک بسیار قوی و با دوام روبرو هستیم. روی بدنه لنز، یک رینگ مخصوص تعیین دیافراگم به صورت دستی وجود دارد و همچنین دکمه مخصوص فوکوس خودکار و دستی هم روی آن دیده میشود.
این لنز دارای موتور فوکوس از نوع Stepping Motor یا STMاست. یعنی در هنگام فیلمبرداری یا هم عکاسی هم، فوکوسی بسیار سریع و کاملاً بیصدا را تجربه خواهید کرد که برای عکاسی که با دوربینهای سونی فیلمبرداری میکند تجربه فوق العادهای برای ضبط است.
با اینکه هم وزن و هم طول این لنز خیلی زیاد است، اما حتی روی بدنههای کوچک Sigma fpهم بسیار خوشدست و کارآمد است. یک رینگ پهن و بسیار نرم برای فوکوس دستی روی آن قرار گرفته و کنترل رینگ دیافراگم آن هم که به صورت پلهای کار میکند خیلی راحت است. دکمه تنظیم فوکوس دستی و خودکار آن هم در سمت چپ بدنه قرار دارد و دسترسی به آن خیلی سریع است.
رینگ دیافراگم دارای یک وضعیت A هم هست که میتواند کنترل دیافراگم را از روی رینگ بردارد و آن را به دوربین بدهد تا از روی دوربین بتوانید آن را هدایت کنید. همچنین برای وضعیتهای اولویت دیافراگم یا سرعت و دیگر وضعیتهای خودکار هم میتوانید از این گزینه استفاده کنید.
در کناره های لبه انتهایی لنز، یک واشر لاستیکی میبینید که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت یا گرد و غبار به داخل بدنه دوربین طراحی شده است. خود لنز هم دارای عایقبندی فوقالعادهای است و برای کار در محیطهای نامساعد بسیار قوی عمل میکند. این لنز هم دارای یک درپوش پلاستیکی معمولی مانند باقی لنزها و هم دارای یک درپوش فلزی مغناطیسی است.
لنز Sigma 24mm f/2 DG DN با فاصله کانونی 24 میلیمتر برای دوربینهای فول فریم سونی طراحی شده است، اما میتوانید آن را روی دوربینهای سونی غیر فول فریم هم ببندید که در این صورت فاصله کانونی آن به معادل 36mmافزایش خواهد یافت.