اولاً یـه نکتـه اخلــاقــی درمـورد ارث بگم:
لطفــاً... ?
لطفــاً... ?
لطفــاً... ?
ارث رو در اولیـن فرصـت تقسیـم کنید، چـون تا وقتـی ارث تقسیـم نشــه، روح شخص فوت شـده? در آرامــش نـخــواهد بـود.
عــزیـزان تـوجّــه داشتــه باشیــد،☝️ بحــث تـقـسـیـــم ارث بــــــه قـــدری گسـتـــرده و دارای صــــورت هـــــای مــخـتـلفـه کـه اصـلــاً نـمـیــــشـــه در قـــالــــب چـــنــــد جـمـلـه و چــنـد تا قــاعــــدهی کـــــلی بیـــانـــش کـــرد.
هـــر خـــانـوادهای، ???? نـحـــوهی تقــســیـم ارث مجــــزایـــی داره، چـــون خیـلی کـــم پـیـش مـیــاد دوتـــا مـورد کاملاً شـبـیـــه هــــم بـاشـــن.
پـــــس
بـهـتـــــریــــن کـــار ایـنــــه کــه بـــرای ایـنــــکــــه ســـهـم وراث یـــک فــــرد فـــوت شــــده، ?مشـــخــص بشـه، اون خانـواده به یــک حـقــوقـــدان ?⚖یا یـک عـــالِــم بــه بـحث ارث، مراجعه کـنــن تـا بـا تـوجـــه بـــه جـمیع شــرایـــط و شــخـصات وراث، سهـم هر کدوم رو مشخص کنـه.
قـبــل از ایـنـــکـه امــوال شــخـــص فـوت شــده ? بـیـــن وراث تـقـسـیـــم بــشـــه، بـایـــد یــه مـــواردی از اصــــل مــال کـــم بــشـــه و بـــعـــد هـــر چـــقـــــدر بـــاقـــی مـوند، بـین وراث، طبق سهم قانونی شون، داده مــیــــشـــه.
اون مــــوارد عــبـــــارتـنــــد از:
۱. مـــخـــارج کَـــفْـــن و دفـــن و امـــوال مــــردم کــه عـیـنـــاً در مـــاتَـــرَک (اموال بــجــــا مـــونـــده از مـــرحــــوم) وجــود
دارن. ? نگــــران نـبـاشـیـــد، پـایـیـنتـر تــوضیـــح میــــدم!
۲. بـدهـکــــاریها و واجــبــات شـرعـی و قـــانـــونـــی بـــه عـــهـــدهی مــیّــت؛ ⚰️
۳. وصـیّـــت مــیّـــت ⚰️ تــا یـک ســـوم مـــاتَــرَک، بـدون اجـازهی وراث و بـیشتر از یـک ســــوم، بـــا اجــــازهی وراث.
نتـــــرسیـــــد... ?
مــن مــثــل شـیـــر ? بــاهــاتــونــم ?
الـــان بـراتـــون تــوضــیــح مـیـــدم! ?
فـقــــط قــبــلــش، مــاده قانونی مربوط
بـــه ایــن بـخـــش رو بـبـینید، ???
ماده ۸۶۹
حـقــوق و ديــونــى كــه بــه تـركـهی مــيّــت تــعــلــق مىگـيرد و بايد قبل از تــقـسيــم آن اداء شـــود از قــــرار ذيــل اســت:
۱. قـيـمــت كـفْـن مــيّــت و حـقـوقـى كــه مـتـعـلـق اسـت به اعيـان تــركــه مـثـل عـيـنـــى كـه مـتـعـلّــق رهــــــن اســــت.
۲. ديــون و واجــبـات مـالى مُتــوفّىٰ.
۳. وصـايــاى مـيّــت تـا ثُــلـث تـركـــه بــدون اجـازه ورثـه و زيــاده بـر ثلث بــا اجــــازه آنـــهــــا.
ماده ۸۷۰
حـقـوق مـزبـوره در مـاده قـبـل بـايـد بـه تـرتيـبـى كـه در مــاده مـزبـوره مـقـرر است تأديه شود و مـابـقـى اگـــر بـاشــــد بـيــــن وراث تــقـسيـــم گـــردد.
ببینیــد عـزیـزان دلــم ??? قـبـــل از اینکــه وراث محتــــرم، دســت بــه امــوال ???? بجـا مونده از اون خدابیامرز ? بزنــن و بخــوان بیــن خودشــون تقسیــم کنــن بایـد به ترتیب، این مــوارد رو از کــل امــوال منقــول
و غیــرمنقــول باقــی مــونــده از متوفــی، کـم کنــن، بعد اگه چیزی تهـش موند، مثل شیر مادر ??? حـــلـــالـــشـــون!
در وهلــهی اول بایــد خــرج امــورات ضــروری تـدفـیــن متــوفــی رو کــم کنـن.
دقــت کنیـــد عزیـزان، گفتم امــورات ضـــروری.
امــورات ضـــروری یــعـنـــی مـثـلاً کَفَـن واجب، خرید قبر و سنــگ قبــر، هزینه ی حمل جنــازه ? و مراســم ختــم.
بنابرایــن هــر کــس، فرقــی نمیکنــه کــی باشـــه، در اون شرایـــط اومد و این مخارج رو از جیبــش داد، مـیـتــونه
بعــداً و قبــل از تقسیم ارث، اون مـخارج رو مطالبـه کنـه.
اما...
اینجــا یــه امّــای مهــم هست!!
اینگــونــه مخــارج بایــد فقــط ضروریـات باشه. پس اگه کسی بجــای قبــر معمولــی رفت توی یــه امامــزاده ? قبــر خـریــد، یا مثلــاً رفــت یه مداح معروف آورد ســر خـاک بخونه، یا غذای آنچنانـی توی رستوران آنچنانی داد ملت بخورن، یا برای مراسم ختم، خرجای زیاد از حد معمول و عـرف کرد، دیگه نمیتونـه بگـه بایـد بهــم پــول اینــا رو بدیــن!
البته اگر هم بگه و همــهی وراث رضـایت بدن، میتونـه بگیـره امـا اگـــه رضـــایــت نــدن، فـقــط به اندازهی عرف میتونه مطالبه کنه.
در بخــش شمـارهی ۱ مـاده ۸۶۹ قـانون مدنی، دو مورد ذکر شده کـه بـه نظــرم بهتـر بود بصورت جـداگـانـه مطـرح میشــدن چون ربطــی بهـم ندارن. مورد اول رو خدمتتــون توضیــح دادم، حـالا نوبــت بخـش دوم ✌️ هســـت.
گاهـی در بین اموال باقی مونده از میّــت، یـکـی از امــوال عـیـنـاً متعلّـق به شخص دیگهای هست. مثلاً بعنــوان گـرو و رهـن بابــت یـک مـعـامـلـه یا قــرض، دستـش بــوده. یــا اصلــــاً امانـت پیشش بـــــوده.
اینجــا میگــه شایــد خیلیها از میّـــت ?طلـــب داشـتــه باشـــن، امـــا اگر چیزی، عیناً متعلّــــق به یکی هست، نباید
فـــروختــه بشــه و به نسبـت بیـــن طلبکـــارها تقسیم بشه، بلکـــه بایـــد عینــاً به صاحب مــال تحــــویـل بـدیـن.