فیل یکی از مهرههای شطرنج است که میتواند بهطور نامحدود بهطور مورب حرکت کند. هر یک از بازیکنان دو فیل دارد که یکی بین شاه و اسب و دیگری بین وزیر و اسب قرار میگیرد. فیلی که در خانهٔ سفید قرار میگیرد به دلیل شکل حرکت خود تنها به خانههای سفید دسترسی دارد و به همین جهت فیل سفیدرو نامیده میشود و فیلی که در خانهٔ سیاه است در خانههای سیاه حرکت خواهد کرد و فیل سیاهرو نامیده میشود.
بر اساس علائم اختصاری بازی شطرنج فیلهای بازیکن سفید در خانههای c1 و f1 و فیلهای بازیکن سیاه در خانههای c8 و f8 قرار دارند.
در شیوههای تاریخی شطرنج فیل فقط میتوانست حداکثر دو خانه بهصورت اریب در قطر خود حرکت کرده و از روی مهره مقابل خود بپرد با این ترتیب تنها به یکهشتم خانههای صفحهٔ شطرنج دسترسی داشت. هر چند در برخی روشهای قدیمی شطرنج حرکتهای دیگری نیز برای آن در نظر گرفته میشد. شیوهٔ امروزین حرکت فیل از سدهٔ دوازدهم میلادی در اروپا و در پی مجموعه تغییراتی در قوانین شطرنج به منظور بالابردن سرعت بازی معمول شد.