توتونچی
توتونچی
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

راز های پشت کلیسای La Sagrada Familia

??​

La Sagrada Familia /Antoni Gaudí

لا ساگرا دا فامیلیا / آنتونی گاودی

ساخت معبد Expiatori de la Sagrada Família در سال 1882، بیش از یک قرن پیش، آغاز شد. این معبد هنوز در حال ساخت است و انتظار می‌رود در سال 2026 تکمیل شود. شاید این معبد شناخته‌شده‌ترین بنای مدرنیسم کاتالان باشد که سالانه بیش از سه میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. معمار آنتونی گائودی تا زمان مرگش در سال 1926 روی این پروژه کار کرد، در حالی که انتظار داشت تمام شدن آن را نبیند.

گائودی در سال 1883 در سن 31 سالگی، به دنبال اختلاف نظر بین مروجین معبد و معمار اصلی، فرانسیسکو دو پائولا دل ویلار و لوزانو، به عنوان معمار منصوب شد. او طرح متقاطع لاتین دل ویار را که نمونه کلیساهای گوتیک بود، حفظ کرد، اما به روش های مهمی از گوتیک خارج شد. مهم‌تر از همه، گائودی سیستمی از ستون‌های زاویه‌دار و طاق‌های هایپربولوئیدی را توسعه داد تا نیازی به تکیه‌گاه‌های پرنده را از بین ببرد. به جای تکیه بر عناصر بیرونی، بارهای افقی از طریق ستون های داخلی منتقل می شوند.

بیشتر بخوانید : نکات مهم دربازسازی خانه و ساختمان

??​

La Sagrada Familia از فرم‌های سه‌بعدی متشکل از سطوح قاعده‌دار، از جمله هایپربولوئید، سهمی، هلیکوئید و مخروط استفاده می‌کند. این اشکال پیچیده ساختار نازک‌تر و ظریف‌تری را ایجاد می‌کنند و در نظر گرفته شده‌اند که آکوستیک و کیفیت نور معبد را افزایش دهند. گائودی از مدل‌های گچی برای توسعه این طرح استفاده کرد، از جمله مدلی در مقیاس 1:10 از شبستان اصلی به اندازه پنج متر ارتفاع و عرض دو متر در عمق. او همچنین سیستمی از ریسمان ها و وزنه ها را ابداع کرد که از طرح معبد روی سقف آویزان شده بودند. او از این مدل معکوس زوایای لازم ستون ها، طاق ها و طاق ها را به دست آورد. این امر در ستون های اریب نمای Passion مشهود است که ساختارهای کششی را به یاد می آورند اما به صورت فشرده عمل می کنند.

گائودی نمادهای مذهبی را در هر جنبه از La Sagrada Familia تعبیه کرد و نمایشی بصری از باورهای مسیحی ایجاد کرد. او سه نمای نمادین برای باسیلیکا، نماهای شکوه، ولادت و شور به ترتیب رو به جنوب، شرق و غرب طراحی کرد. مجسمه‌سازی نمای عیسی مسیح، سنگ‌زنی صاف و پیچیده را به یاد می‌آورد و گائودی بر آن نظارت داشت. نمای شور با کار جوزپ ماریا سوبیراکس مشخص می شود که مجسمه های زاویه دار او شخصیت مدرنیستی معبد را گسترش می دهد. مجسمه ساز Etsuro Sotoo مسئول تزیینات پنجره و پایانه ها است که نمادی از عشای ربانی است.

بیشتر بخوانید : راز های طراحی و اجرای ویلا

??​

شبستان مرکزی تا ارتفاع 45 متری اوج می گیرد و شبیه جنگلی از اسکله های چند رنگ در Montjuïc و گرانیت طراحی شده است. پایه ها در مقطع از پایه به انتهای تغییر می کنند و تعداد راس ها از چند ضلعی به دایره ای افزایش می یابد. ستون های باریک و دوشاخه چشم را به سمت بالا می کشند، جایی که نور از روزنه های دایره ای در طاق ها عبور می کند. اینها با کاشی‌های شیشه‌ای ونیزی سبز و طلایی ساخته شده‌اند که خطوط هیپربولوئید را بیان می‌کنند.

پس از تکمیل، La Sagrada Familia دارای هجده برج خواهد بود که برای ارائه نمای منحصر به فردی از معبد از هر نقطه نظر منفرد ساخته شده اند. چهار برج ناقوس به نمایندگی از رسولان تاج هر نما را تشکیل می دهند و ارتفاع آنها تقریباً به 100 متر می رسد. در انتهای شمالی، برجی به نمایندگی از مریم باکره بر فراز اپید قرار خواهد گرفت. ارتفاع برج مرکزی به 72 متر می رسد و نماد مسیح است که توسط چهار برج به نمایندگی از انجیلیان احاطه شده است.

حتی با ادامه ساخت و ساز، بخش های قدیمی تر در حال تمیز کردن و بازسازی هستند. این معبد از زمان آغاز به کار کاملاً متکی به کمک های خصوصی بوده است و به دلیل کمبود بودجه با تأخیرهای زیادی روبرو بوده است. در طول جنگ داخلی اسپانیا، زمانی که کارگاه گائودی، از جمله بسیاری از اسنادی که وی به جا گذاشته بود، شکست خورد.

بیشتر بخوانید : رمز و رازهای طراحی نمای خاص

??​

نسل‌های بعدی صنعتگران و معماران برای پیشبرد پروژه به نقشه‌ها و مدل‌های گچ باقی‌مانده تکیه کرده‌اند و تا حد امکان به دیدگاه گائودی پایبند هستند. در نتیجه، طراحی معبد با همکاری قرن ها انجام شده است. خود گائودی این پروژه را کار جمعی نسل ها می دانست. “من پیر خواهم شد اما دیگران پس از من خواهند آمد. چیزی که همیشه باید حفظ شود روح اثر است، اما زندگی آن باید به نسل هایی بستگی داشته باشد که به آنها منتقل شده و با آنها زندگی می کند و تجسم یافته است.

در دهه‌های اخیر، La Sagrada Familia از فناوری‌های طراحی و ساخت دیجیتال معاصر استفاده کرده است. معماران و صنعتگران از Rhinoceros، Cadds5، Catia و CAM برای درک هندسه های پیچیده و تجسم ساختمان به عنوان یک کل استفاده می کنند. مدل های گچ هنوز به عنوان یک ابزار طراحی مورد استفاده قرار می گیرند، که اکنون توسط یک چاپگر سه بعدی برای تسریع فرآیند تولید می شود. اخیراً یک ویدیو رندر شده دیجیتالی منتشر شده است که ظاهر مورد انتظار La Sagrada Familia را پس از اتمام نشان می دهد.

معمار : آنتونی گائودی

مساحت : 4500 متر مربع

موقعیت : بارسلونا – اسپانیا

گروه معماری خانه نو طرح نومجله معماری خانه نو طرح نو 1401

تمامی مطالب این پیج متعلق به مجله معماری خانه نو طرح نو می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکرمنبع مجاز است

sagrada familiaکلیساآنتونی گائودیمجله معماریاسپانیا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید