ویرگول
ورودثبت نام
ShahrzadGhanbari
ShahrzadGhanbari
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

هشت روشی که من استفاده کردم تا کودکم را تشویق کنم مسواک بزند.

هشت روش جالب برای تشویق کودک به مسواک زدن
هشت روش جالب برای تشویق کودک به مسواک زدن

همه ما می دانیم که مسواک زدن مرتب دندان‌های کودکان بسیار مهم است، اما اغلب، برای تشویق فرزندان خردسال به مسواک زدن ، دچار مشکل هستیم .

من هم مدتها سعی کردم دختر و پسر خردسالم را به مسواک زدن ترغیب کنم راههای عجیب ، جالب و بعضا خلاقانه هم بکار گرفتم .اما نتیجه نمی گرفتم تا وقتی روش هشتم را بکاربردم.

لیست روشهایی که برای تشویق کودکانم بکار بردم :

یک-در مورد اهمیت مسواک زدن توضیح دادم.

درمورد بهداشت دهان و دندان ، جرم و پوسیدگی و ... توضیح دادم. تاکید کردم که آدمها مالک بدن خود هستند و مسئولیت دارند تا از بدنشان مراقبت کنند. و خواهش کردم مسواک بزنید تا دندونهاتون آسیب نبینه ، اما قبول نکردند گفتند حوصله ندارند.

دو-بعنوان مادر ، الگو ی خوبی در موضوع مسواک زدن بودم و هستم.

همیشه گفته شده که بچه ها آینه رفتار والدین هستند . من و همسرم جلوی چشم بچه ها مسواک می زدیم .آنها ما را تماشا می کردند اما درنهایت از این رفتار ما ، تقلید نمی کردند !

سه - از روش جایزه دادن استفاده کردم .

استیکر های مورد علاقشون رو خریدم. وقتی مسواک می زدند بعنوان جایزه ، بچه ها را شهربازی می بردم .

فقط در بازه زمانی کوتاه ، این روش ، کارکرد اما در دراز مدت ، موثر نبود .

چهار-بچه ها را با عاقبت مسواک نزدن ، روبه رو کردم.

یکی از اصلی ترین انگیزهای خود من برای مسواک زدن ، ترس از دندون پزشکی است .

پس فکرکردم اگه بچه ها کمی با عاقبت کار اشتباهشون روبه رو شوند ، شاید در تصمیم شون تجدید نظر کنند. به همین خاطر ، هردو را به دندون پزشکی بردم .دندون شیری را هم پرکردند و هم کشیدند .

هر دو تا مدت کمی بعد از آن ، با همان انگیزه ترس از دندون پزشکی ، مسواک زدند و بعد دوباره کنار گذاشتند.

پنج – جریمه برای مسواک نزدن در نظر گرفتم .

جریمه معمولا اعمال محدودیت بود. مثلا امکان بازی با یکی از اسباب بازیهای مورد علاقشون رو گرفتم .

اعمال جریمه ، با کل کل مداوم و جنجال همراه می شد و کاملا نتیجه عکس داشت. اونها در مقابل مسواک زدن بیشتر مقاومت کردند. من هم از ایجاد این آشوب ، احساس بدی داشتم . نمیخواستم ، مادر بدجنسی بنظر بیام.

این رفتار هم جواب نداد.

شش-از روش طنز و سرگرمی استفاده کردم .

بچه ها از قصه های من درآوردی و خنده دار درباره موضوعات مختلف خوشحال می شدند . من تصمیم گرفتم که با موضوع بهداشت دهان و دندان ، سرگرمی بسازم .

در حالی که مثل یک سامورایی با شمشیر نامریی ، دستهایم را در هوا تکان میدادم ، گفتم حالا که فارسی متوجه نمیشید ، پس ژاپنی حرف میزنم ." او هی یا چو لی مینگ او نانی آری گاتو .... "

یعنی اگه مسواک نزنید ، دندوناتون آسیب میبینه .

کمی خندیدند و سرگرم شدند اما زیر بار مسواک زدن نرفتند.

هفت –نقش بازی کردم واز قوه تخیل و تجسم کودک کمک گرفتم

با دانستن این نکته که قوه تخیل بچه ها خیلی قوی است ، تصمیم گرفتم تخیل شان را تحریک کنم وتبدیل بشوم به یک باکتری در دهان و به دندون ها حمله کنم .

بایک صدای بلند و آهنگین خوندم : باکتریها باکتریها حمله کنید . دندون دخترم پر از غذاست !

دخترم عمیقا حضور باکتری ها رو باورکرد. ماسفانه خیلی ترسید و چشماش پر از اشک شد . فهمیدم که حسابی گند زدم. باید سریع نقشه ب رو اجرا می کردم .

پیش خودم گفتم ،حالا که از حمله باکتریها ترسیده ، بهتره بجای اینکه باکتری ها حمله کنند ، باکتری ها جشن بگیرند.

متن ترانه آوازم رو تغییر دادم . "اوه اوه دست دست ، تولد باکتریهاست. دندون دخترم پر از غذاست."

با آواز جدید دیگه نترسید اما باور وجود باکتری توی دهان ، هنوز قوی بود .زمان کمی لازم بود تا پسر بزرگترم به او بفهماند که این باکتریها فقط داستانهای خیالی مامان است و او نباید باور کند .

نتیجه اینکه این بازی تولد باکتریها هم باعث نشد مسواک بزنند.

هشت – اهمیت مسواک زدن را از حالت "بحرانی" به حالت " قابل اغماض " تغییردادم و دست از تقلا برداشتم.

یک روز با دوست عزیزی درد دل می کردم و از سختیهای مادر بودن و تقلا برای حل مشکلات رفتاری بچه ها می گفتم .پرسیدم که چرا هر چه تلاش می کنم که بچه ها رو متقاعد کنم که مسواک زدن مهمه و باید همیشه مراقب دندون ها باشند ، موفق نمیشم ؟

دوستم جواب جالبی داد . اگر مدام تلاش میکنی رفتار اشتباهی را اصلاح کنی اما نتیجه نمی گیری ، اگر تمام راه حل هات ، نتیجه نمی دهد ، وقتش شده که دیگه موضوع رو رها کنی . رفتار اشتباه را نادیده بگیر . هیچ کاری انجام نده . آنوقت که دست از تقلا برداری و ذهنت را از فضای اضطرار و بحران خارج کنی ، کائنات به کمکت می آید و انتخاب درست را جلوی پایت می گذارد .

این حرف به دلم نشست. برای علاقمند کردن بچه ها به مسواک زدن ، دست از تقلا برداشتم.

درحال حاضر کودکانم ، نوجوان شده اند .در این سالها من دیگر درمورد موضوع مسواک زدن ، هیچ مداخله ای نکردم. نتیجه اینکه ، یکی شان بصورت مرتب و روتین وار مسواک می زند و آن دیگری ، گه گاهی .

بهر حال من دیگر نگران دندان بچه ها نیستم . دقیقا نمیدانم چطورشد ؟

اما از وقتی توی ذهن من ، وضعیت اهمیت این مشکل از حالت "بحرانی" به حالت " قابل اغماض " تغییر کرد، نگرانی برطرف و مشکل کم رنگ و محو شد.

تربیت کودکانآموزش مسواکباکتریحل مشکلالگوی والدین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید