صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی ترکیبی از صدای سینه و صدای سر هست.یعنی کاملاً بین صدای سینه و صدای سر صدای میکسد ویس یا صدای اوج و صدای میانی قرار گرفته است که به آن صدای بِلِند یا ترکیبی نیز می گویند.
آسانترین روش پیدا کردن صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی این است که ابتدا جایگاه صدای سر را بخوبی پیدا کنیم و بشناسیم.
بزرگترین اشتباهی که هنرجویان عزیز می کنند این است که تصور می کنند باید صدای سینه را بالا بکشند و صدای اوج یا صدای میانی را اجرا کنند ، در حالی که این کاملاً اشتباه است.
اگر ما جایگاه صدای سر را بخوبی درک کرده باشیم و بلد باشیم که چگونه می توانیم تایروئید خود را تیلت کنیم به درک خوبی از صدای سر رسیده ایم .
پس ما تا تیلت کردن یا بالا بردن تایروئید را یاد نگیریم و سهم صدای سر در صدای میانی را بخوبی یاد نگیریم نمی توانیم صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی را به خوبی تولید کنیم.
وقتی ما از صدای سینه شروع به خواندن کرده ایم و به سمت صدای سر حرکت می کنیم باید بتوانیم بخوبی رجیستر صوتی را عوض کنیم و با سادگی و سبکی به صدای سر برسیم.
بصورت کلی وقتی به نتهای بالا می رسیم حنجره منقبض می شود و مقداری بالا می آید . ما با تمرینهایی باید به حنجره یاد بدیم که منقبض نشود و بالا نرود.
کار دیگری که باید بکینیم این است که در صحبت کردن هم در جایگاه صدای سر و صدای اوج یا صدای میانی صحبت کنیم تا بمرور زمان حنجره به این مدل صداسازی هم عادت کند.
پس برای درک صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی حتماً باید صدای سر را بخوبی درک کرده باشیم.
ما در موسیقی ایران چه در پاپ و چه در موسیقی سنتی صدای سر خالص نداریم و عمدتاً از صدای اوج یا صدای میانی استفاده می شود.
بعنوان مثال در موسیقی سنتی هم که تا نت دو اکتاو پنج شما می شنوید سهم صدای سینه در آن بسیار زیاد است و صدای سر خالض در آن وجود ندارد و بهمین دلیل خواندن اوج آواز سنتی ایران این میزان مشکل است.
رنگ صوتی صدای سر را ما بصورت کلی در آواز ایرانی نداریم و این دریغ است.
در آواز پاپ ایران هم همین است و سهم صدای سر در آن بسیار کم است.
با توجه به موسیقی ایران زیبایی و توانایی خواننده های مختلف بر مبنای صدای اوج یا صدای میانی که تولید می کنند مشخص می شود.
حتماً حواسمان باشد که صدای میانی را باید در بدنمان کشف کنیم و آنرا درک کنیم و به حافظه ی عضلانی بسپاریم.
به همین دلیل رسیدن به یک صدای اوج یا صدای میانی زمانبر است و حتی شاید تا سالها بطول انجامد.
همینطور که در بالا اشاره شد حرف زدن در جایگاه حنجره بالا یا نتهای بالا می توانید خیلی کمک کنید تا بدنتان صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی را بهتر درک بکند.
بصورت کلی کشیدن صدای سینه به سمت بالا برای رسیدن به صدای اوج یا صدای میانی بسیار برای صدای ما مضر است پس حتماً حواسمان باشد صدای سینه را بالا نکشیم چون مدام حس تنش و انقباض و فشار را به مخاطب ما انتقال می دهد
اگر این مطلب برایتان مفید بود حتماً این مطلب را برای دوستانتون هم بفرستید تا آنها هم بتوانند بهتر آواز بخوانند و موقع ارسال حتماً یک کامنت از خودتان در مورد این فایل بگذارید و در مورد فایل توضیح دهید چون کامنت شما به این مطلب ارزش و وزن می دهد .
لطفاً برای درک بهتر این مطلب ویدئوی آموزش مربوط به آن که در بالای همین صفحه قرار دارد را ملاحظه بفرمائید.
اگر علاقمند آواز خواندن و آواز خوب شنیدن هم هستید جلسات دورهمی کافه آواز و گروههای صمیمی تلگرام را از دست ندهید.برای شرکت در جلسات لطفاً به این آیدی در تلگرام پیام بدیدhttps://t.me/cafeavaz_admin و یا به این شماره ی 09351751855 پیامک دهید.
خیلی سپاسگزارم که این مطلب را خواندید و منتظرم در کافه آواز شما را ببینم. در کافه آواز نوینترین مطالب صداسازی جهان رایگان در دسترس شماست.
نویسنده : مهدی هدایی
برای مطالعه مطالب بیشتر لطفاً از پیج کافه دیدن فرمائید: