تفاوت صدای سینه و صدای سر
حتماً این را خیلی شنیدین که طرف صداش و اندخته تو سرش این ضرب المثل کنایه از تشدید و زنگدار شدن صدا داشته و دارد که برای داد و بیداد و دعوا و ناراحتی استفاده می شود و اشاره ی مستقیم به هدویس دارد.حالا می خوایم بدونیم چجوری می توان هدفمند هد ویس با کیفیت را ابتدا پیدا کنیم و سپس تولید کنیم.
پیدا کردن صدای سر، به عنوان یک رجیستر، برای بسیاری از خوانندگان واقعا سخت است.به این دلیل که خارج از محدوده ی صدای حرف زدن ما است و ما به آن کمتر عادت داریم.پیدا کردن صدای سینه بسیار راحت تر است زیرا درست در آن منطقه صحبت می کنیم. اغلب اوقات، ما احساس می کنیم که نمی توانیم صدای سر را کنترل کنیم یا با آن بخوبی آواز بخوانیم. بسیاری از خوانندگان در مورد اجرای نتهای بالا در صدای سر وحشت دارند زیرا معمولاً اجرای نتهای اوج و بالا در هدویس بمانند راه رفتن در لبه ی تیغ است و هر لحظه امکان دارد خطا کنیم و کنترل صدا از دست ما خارج شود و فالش شویم.
ویدئوی انتخاب گام مناسب در یک آهنگ را در ویدئو زیر تماشا کنید:
برای پیدا کردن صدای سینه و هد ویس درک تفاوت آنها کافی است هنگام اجرای صدای سینه دستمان را روی سینه و سپس پشت گردن و روی سر و کناره های سر قرار بدهیم و ببینیم که هنگام اجرای صدای سینه همه ی این نواحی لرزش دارند ولی وقتی هد ویس اجرا می کنیم فقط پشت گردن و روی سر احساس لرزش داریم.
یادمان باشد صدای هد ویس بالای لب و دهن رزونانس می کند.
در ادامه چندین مثال از هد ویس عنوان میشه تا با تقلید اونها بتونین درک خوبی از هدویس و سینه پیدا کنید.
مثلاً وقتی می خواهیم به یک کودک و یک حیوان خانگی محبت کنیم صدای ما به احتمال زیاد به سمت هدویس می رود.(چطوری عمو؟چطوری قربونت برم؟)
تقلید صدای گرگ و شغال هم درک خیلی خوبی از هدویس به ما می دهد.
حکایت دزد آمدن و تلاش برای خبردار کردن خواهرت از دزد با دهان بسته و استفاده از صدای سر
صدای آژیر در اوردن هم کمک می کند البته با استفاده از مصوت ای در آژیر.و همچنین مصوت اوووو در آژیر خیلی کمک میکنه.
همون صدای دزد را یهو دهانمان را باز می کنیم و به صدای سر می رسیم.
حالا از روی صدای آژیر می ریم به صدای خنده با دهان در حالت افقی باز و با این کار نرم کاممان را به بالا می بریم و کمک می کنیم صدا بیشتر به سمت سر برود.
یه فیلم در اومده بود که مرغها عذاداری می کردند اون صدا رو می بره تو سر .
صدای قطره آب کمک می کند صدای سر و پیدا کنیم صدای جیغ زدن خود صدای سر هستش.
خانمها خیلی راحتتر و بهتر می تونن جیغ بزنن چون در محدوده ی صدای سر بیشتر صحبت می کنن و ارتعاش در سر اونها بیشتر هستش.
در صدای سینه کل عضلات و لبه های تارهای صوتی و عضلات پشتیبان آن درگیر تولید صوت هستند ولی در صدای سر فقط لبه های تارهای صوتی درگیر تولید صوت هستند.
باید یادمون باشه که پیدا کردن و تقویت کردن صدای سر یه پروسه ی دو ساعته پنج روزه نیست و باید تمرینهاش رو مداوم هر روز چندبار انجام بدیم تا بشینه رو بدنمون.
قبل از طرح این سه تمرین باید حتماً اینو باز یادآوری کنم که تقلیدصدا چقدر برای فراگیری آواز مهم هستش پس سعی کنید که هرگونه صدا رو در اطرافتون تقلید کنید تا مهارتهای عضلانی حنجرتون بالا برود.
و نکته دیگر اینکه باید حواستان باشد که گلوی شما منقبض و بسته نباشد و با گلوی باز تمرینهای صدای سر را اجرا کنید.
تمرینهای استکاتو هم به تقویت لبه های تارهای صوتی ما کمک می کند.
اما در اینجا 3 راه وجود دارد که می توانید صدای سر را ابتدا پیدا کنیم و سپس آنرا تقویت کنیم و با قدرت بالا بخوانیم. 1. شناخت فضای صورت مخصوصا بالای لبها و استفاده از آنصدای سر در داخل حفره بینی طنین انداز می شود. و برای به حداکثر رساندن ارتعاشات ناشی از صدای سر، باید بدانیم که چگونه آن قسمت از سیستم تشدید کننده خود را بیدار کنیم تا جریان هوا بتواند بدون زحمت به آن فضا وارد شود. اکثر اوقات چالش اصلی خوانندگی نتهای اوج اینجا آغاز می شود. اگر متوجه شدید که صدای سر شما ناپایدار است، تا حدی به این دلیل است که رزونانس آنقدر متمرکز نیست و عضلات مربوطه به خوبی فعال نشده اند. ممکن است صدا خیلی به عقب باشد و شبیه یک صدای آواز کلاسیک قرار بگیرد یا ممکن است رزونانس اصلاً باز و زنگدار نباشد. بنابراین باید آن احساس کشش صورت خود را در داخل ماسک و صورت احساس کنید و آن فضا را تا جایی که می توانید در تجربه خود فعال نگه دارید تا زمانی که به یک عادت جدید تبدیل شود. واقعا صدای خود را به سمت صورت خود هدف بگیرید.هوم - مثل اینکه چیز خوبی خورده اید صدای خود را در نتهای بالا قرار دهید. مثل فرید که نقشش را امیر جعفری در سریال بدون شرح بازی می کرد به همراه زنده یاد فتحعلی اویسی که دیجتالم کجا بود را می گفت و تیکه کلام امیر جعفری این بود خوب چیزیه آقا خوووب که هر دو کامل صدا را به سمت صدای سر می بردند. پس این آوا و صدای سر را به جلو سمت جلو و ماسک صورت متمرکز کنید. 2.نرم کام را بالا نگه داریدیک راه عالی برای ایجاد تمرکز و وضوح بیشتر در صدای سر، بالا بردن نرم کام است. یک راه عالی برای ایجاداین احساس این است که بخندیم و حالت خنده را در لب و دهانمان نگه داریم ناگهان خنده را متوقف کنیم و نرم کام را بالا نگه داریم. احساس کنید فضای درست پشت دندانهای عقب بالا باز شده و بلند بلند با فرکانس بالا قهقهه می زنید. این واقعاً به شما کمک می کند که لحن واضح و شفافی داشته باشید و ازین نترسید که دراین حالت عجیب و غریب و شبیه دیوانه ها به نظر می آیید. درست مانند بیدار کردن و فعال کردن فضای صورت، باید روی فعال نگه داشتن این حس تا جایی که می توانید در تجربه خود تمرکز کنید تا زمانی که به یک عادت جدید تبدیل شود.تفاوت نرم کام پائین و بالا را با مثال توضیح می دهیم که حالت خنک شدن در سقف دهان وقتی نرم کام بالا هست احساس می کنیم که این به تولید صدای سر با کیفیت بسیار کمک می کند. 3- تارهای صوتی را ببندید.
یکی دیگر از راه های عالی برای پیدا کردن و تقویت صدای سر، بستن تارهای صوتی است.برای اینکار صدای مرغان دریایی را سعی کنید تقلید کنید این به صدای سر شما شفافیت و سرزندگی می بخشد.صدای مانند کو کو و سپس می توانیم با تقلید صدای کو کو ساعت به صدای سر برسیم البته امیدوارم کسی صدای کو کو رو بم تقلید نکند و همینطور با تقلید صدای روحها هم میشه صدای سر و پیداش کرد. . احساس کنید چقدر می توانید تارهای صوتی خود را به هم نزدیک کنید.
برای شناخته هدویس باید نت بالا را در نظر بگیریم.مصوت او و ای بهتر میتونه کمکمو کنه تا صدای سر و بهتر درکش کنیم.
کنترل بازدم و ساپورت توی پیدا کردن و تقویت کردن صدای سر بسیار مهم هستش.
وقتی صدای سر و پیداش کردیم باید رزو نانس و تقویت کنیم با باز کردن مخرج صوتی تبدیل مصوت اوو به آآآآآآ این کمک و به ما میکنه شبیه تمرینهای گری کتونا.
خجالت نکشید از باز کردن دهانتون این تفکر غلط که حتی تو بالاترین نتها هم باید دهانمون بسته باشه رو بذارید کنار.
صدای هد ویس لاغر هست و حجم زیادی ندارد.
اول با این رجیستر سخت هست که بتونیم بخونیم و باید این صدا رو در بدنمون پیداش کنیم.
تفاوت هدویس و فالستو
فالستو از بالا به پائین شکست صدا اتفاق می افتد. فالستو صدای سری هست که از بین تارهای صوتی در این حالت هوای بازدم بیشتر رد می شود ولی صدای سر بسته تر است.
ولی در هد ویس نه .
برای مطالعه ی مطلب آموزش تحریر آواز سنتی اینجا لطفاً کلیک کنید.
برای مطالعه ی مطلب آموزش تنفس در آواز و گویندگی اینجا لطفاً کلیک کنید.
اگر این مطلب برایتان مفید بود حتماً این مطلب را برای دوستانتون هم بفرستید تا آنها هم بتوانند بهتر آواز بخوانند و موقع ارسال حتماً یک کامنت از خودتان در مورد این فایل بگذارید و در مورد فایل توضیح دهید چون کامنت شما به این مطلب ارزش و وزن می دهد .
لطفاً برای درک بهتر این مطلب ویدئوی آموزش مربوط به آن که در بالای همین صفحه قرار دارد را ملاحظه بفرمائید.
اگر علاقمند آواز خواندن و آواز خوب شنیدن هم هستید جلسات دورهمی کافه آواز را از دست ندهید.برای شرکت در جلسات لطفاً به شماره ی 09351751855 پیامک دهید.
خیلی سپاسگزارم که این مطلب را خواندید و منتظرم در کافه آواز شما را ببینم. در کافه آواز نوینترین مطالب صداسازی جهان رایگان در دسترس شماست.
نویسنده : مهدی هدایی
برای مطالعه مطالب بیشتر لطفاً از پیج کافه دیدن فرمائید:
منابع:
https://www.backstage.com/magazine/article/head-voice-vs-falsetto-singing-75475/