امروزه با الکترونیکی شدن فعالیتهای روزمره افراد، تقریبا نصف مردم جهان از تلفن همراه استفاده می کنند. بر اساس گزارشات وب سایت bankmycell در سال گذشته حدود 3.5 میلیارد نفر در جهان از گوشیهای هوشمند و 1.28 میلیارد نفر از گوشیهای ساده استفاده کردهاند.
در مجموع سال گذشته 4.78 میلیارد نفر معادل 61.51 درصد از کل جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده کردهاند. در سال ۲۰۱۹ تعداد 3.2 میلیارد نفر از تلفن هوشمند و 1.5 میلیارد نفر از تلفن ساده استفاده کردند؛ در مجموع در سال ۲۰۱۹ تعداد 4.7 میلیارد نفر از تلفن همراه استفاده کردند.
در سال ۲۰۱۸ نیز 2.9 میلیارد نفر از تلفن هوشمند و 1.7 میلیارد نفر از تلفن ساده استفاده کردند که مجموع این ارقام به 4.6 میلیارد نفر میرسد.
در سال ۲۰۱۷ نیز کاربران تلفن همراه 4.4 میلیارد نفر بودند که در این بین 2.7 میلیارد نفر از تلفن همراه هوشمند و 1.7 میلیارد نفر از تلفن همراه ساده استفاده کردند.
با توجه به جدول بالا، از سال 2017 تا 2020، تعداد افرادی که از تلفن همراه ساده استفاده می کنند، رشد منفی 24 درصدی داشته است. در این بازه تعداد افرادی که از تلفن همراه هوشمند استفاده کرده اند نیز رشد 29.62 درصدی داشته است.
بر اساس گزارش gsma تا اواسط سال گذشته حدود ۵.۲ میلیارد نفر دارای یک دستگاه تلفن همراه بودند که معادل 67.11 درصد جمعیت جهان است. این مقدار در سال ۲۰۱۷، ۵۳ درصد معادل پنج میلیارد نفر بود که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۳ تعداد کاربران موبایل به ۷.۳۳ میلیارد نفر برسد.
همانطور که در ابتدای موضوع اشاره شد الکترونیکی شدن بسیاری از امور روزمره موجب افزایش استفاده افراد از تلفن همراه شده است. به نوعی تلفن همراه تقریباً به قسمت مهمی از زندگی افراد تبدیل شده است، به طوری که بدون تلفن همراه انجام بسیاری از کارها برای افراد دشوار خواهد شد.
به عنوان مثال امروزه بسیاری از امور بانکی افراد با تلفن همراه و و برنامههای موبایلی انجام میشود و مراجعه حضوری نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است. شرکتهای سازنده بازی و برنامه موبایل نیز برای جلب رضایت کاربران، روزانه امکانات محصولات تولیدی خود را افزایش می دهند تا توانایی پوشش نیاز مختلف کاربران در استفاده از برنامه و بازیهای موبایلی را داشته باشند.
شرکتهای بازی سازی دنیا نیز از این بازار ۵ میلیارد نفری حداکثر استفاده را میکنند تا افراد بیشتری را به استفاده از بازیها و برنامههای شرکت خود دعوت کنند.
کمپانی Tencent
شرکت تنسنت یکی از شرکتهای برتر در صنعت بازی سازی و بازیهای موبایلی است. بنابر گزارش newzoo این شرکت در سه ماه پایانی ۲۰۱۹ بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است. یکی از منابع درآمد این شرکت از طریق شرکت سوپرسل است. تنسنت بیش از ۸۴سهام شرکت سوپرسل را خریداری کرده است. سوپرسل با ارائه بازیهایی مانند کلش رویال و کلش آف کلنز و همچنین فروش محصولات خود به گیمرها سهم زیادی در سودآوری سهامدار عمده خود یعنی ترسنت داشته است.
کمپانی Sony
شرکت سونی یکی دیگر از شرکتهایی است که در ساخت بازیهای موبایلی نیز فعالیت میکند. این شرکت در پایان سال ۲۰۱۹درآمد چهار میلیارد دلاری داشته است.
کمپانی Apple
کاربران با شنیدن نام شرکت اپل به یاد محصولات لاکچری این شرکت در زمینه تلفن همراه میافتند در صورتی که این شرکت در زمینه ساخت بازی موبایل نیز یکی از موفق ترین شرکت هاست. این شرکت در فصل پایانی سال ۲۰۱۹، سه میلیارد دلار درآمد داشته است. از نقاط قوت این شرکت و شاید نقاط ضعف شرکت اپل سیستم عامل انحصاری ios است. این شرکت بازیهای انحصاری سیستم عامل خود را تولید میکند و در اختیار کاربران اختصاصی دستگاههای اپل قرار می دهد.
کمپانی Nintendo
این شرکت ژاپنی نیز در ساخت بازیهای موبایلی از موفق ترینهاست و در سه ماه پایانی ۲۰۱۹ توانست ۲.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند.
کمپانی Google
مالک سیستم سیستم عامل اندروید که در ۳ ماه پایانی 2019، 10 میلیارد دلار کسب درآمد کرده است
کمپانی Activision
پرچمدار این شرکت بازی کالاف دیوتی است که برای موبایل و pc و سایر کنسولهای بازی عرضه می شود. پرداختهای درون برنامهای این بازی تا حد زیادی به کسب درآمد این شرکت کمک کرده است. این شرکت نیز در سه ماه پایانی ۲۰۱۹ بیش از ۱.۷ میلیارد دلار درآمد داشته است.
شرکت های مشهور دیگر نیز در زمینه ساخت بازی فعالیت دارند که از جمله آنها می توان ea یوبی سافت و غیره را نام برد.
اپلیکیشن
کلمهای که سالیان اخیر اکثر مردم دنیا روزانه آن را میشنوند. تمامی نرم افزارهایی که روزانه از آن استفاده میکنیم اپلیکیشن محسوب میشوند که به سهولت انجام کارهای روزمره کمک زیادی میکنند. در دنیا شرکت های بزرگی مانند گوگل، مایکروسافت، آی بی ام و غیره از موفق ترینها هستند که روزانه در حال گسترش توسعه اپلیکیشنهای خود و جلب رضایت کاربران هستند.
اما وضعیت صنعت بازی و برنامه در ایران چگونه است؟
شرکتهای سازنده بازی و برنامه در جهان برای ارائه محصولات خود نیاز به بستری دارند که بتوانند محصولات خود را به راحتی در اختیار کاربران قرار دهند. یکی از این بسترها در ایران اپلیکیشن بازار است بازار به عنوان بستر توزیع و پخش بازی و برنامه توانسته بیش از ۴۴ میلیون نصب فعال داشته باشد.
کاربران در سال ۹۹، ۱.۶ میلیارد بار برنامه و بازی دانلود و بروزرسانی کردهاند. در خصوص درامد زایی شرکت های توسعه دهنده بازی و برنامه این شرکتها توانستند در مقایسه با سال ۹۸ افزایش درآمد ۴۸ درصدی یا ۲۸۰ میلیارد تومانی را داشته باشند.
از این 280.5 میلیارد تومان، 203.7 میلیارد تومان معادل 72 درصد از طریق برنامه و 76.8 میلیارد تومان از طریق بازی بوده است که نشان دهنده استفاده بیشتر کاربران از برنامههای موبایلی نسبت به بازی است. 88 درصد این درآمد سهم شرکتهای تهرانی است که شاید امکانات پایتخت و نیروی کار تحصیل کرده در بهترین دانشگاهی کشور یکی از دلایل آن باشد.
با توجه سیر صعودی استفاده کنندگان از تلفن هوشمند و استفاده روزانه از برنامه و بازی های موبایلی، شرکتهای توسعه دهنده بازی و برنامه در کشور میتوانند به سیر صعودی درآمدزایی و ارائه خدمات خود را ادامه دهند.
بسیاریاز اپلیکیشنها نمونههای مختلفی دارند؛ شرکتی در آینده موفق است که بتواند وجه تمایز را برای محصول خود ایجاد کند تا کاربران را برای استفاده از محصول خود قانع کند؛ زیرا با توجه به تعداد زیاد تولید کننده برنامه و بازی در کشور، این بازار تقاضا کننده و عرضه کننده زیادی را دارد و تنها راه موفقیت در این بازار تغییرات و وجه تمایز در محصول تولیدی خود است تا بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.
همانطور که در تصویر بالا مشخص است، بسیاری از کاربران اپلیکیشن بازار در سال 99 به دنبال بازی، بازی دخترانه و بازی ماشین بودهاند. افرادی که قصد ورود به صنعت بازی را دارند میتوانند در این سه زمینه تمرکز جدی داشته باشند.
یکی از دلایل اینکه صنعت بازی و برنامه نسبت به همه گیری این صنعت در دنیا عقب مانده است عدم حمایت جدی از سوی مسئولان و دلیل جدی و مهم دیگر نادیده گرفتن حق مالکیت در کشور است که اگر مسئولان این دو مورد را تقویت کنند می توانند به سرعت رشد این صنعت میلیاردی کمک کنند.