قلعه یک بازی استراتژی بی درنگ (real-time) که در یک محیط تاریخی اتفاق می افتد و بر فتوحات نظامی با عناصر زیرساخت و توسعه اقتصادی تمرکز دارد. کمپین های بازی Stronghold بر عناصر گفته شده متمرکز بوده و بازیکن قابلیت انتخاب کمپین را دارد. اولین بازی این مجموعه در حدود سال 1066 در بریتانیای قرون وسطی اتفاق می افتد و محدودیت زمانی برای سناریو وجود ندارد. نسخه اصلی این مجموعه به موفقیت عظیمی دست پیدا کرد و گروهی از طرفداران را در جامعه گیمر ها ایجاد کرد که قابلیت ویرایش نقشه و خلق سناریو را درون بازی داشتند. با الهام بخشیدن به چندین دنباله و برای یافتن بهترین بازی قلعه در این مقاله به صورت معکوس رتبه بندی کردیم و با ما همراه باشید.
5- بازی Stronghold: Crusader
توسعه دهنده: Firefly Studios
سال انتشار: 25 September 2002
پلتفرم: PC
دومین بازی از این سری اشتراکات زیادی با نسخه اصلی دارد، اما در عوض زمان تنظیم شده در بازی مربوط به جنگ های صلیبی و خاورمیانه می باشد. حالت Skirmish یکی دیگر از موارد اضافه شده بود که امکان جایگزینی برای کمپین خطی قبلی خود را فراهم کرد. یک نسخه محدود نیز به نام Stronghold Warchest منتشر شده بود که یک Crusader Trail جدید بوده و گروهی جدیدی از بازیگران را اضافه کرده بود. اتفاقات بازی در خاورمیانه و دارای شخصیت های واقعی و البته تخیلی با الهام از اعراب می باشد.
4- بازی Stronghold 2
توسعه دهنده: Firefly Studios
سال انتشار: 18 April 2005
پلتفرم: PC
این نسخه در قرون وسطی اتفاق می افتد و یک موتور گرافیکی سه بعدی جدید و مجموعه ای از ویژگی های جدید را نیز معرفی کرد. به عنوان پادشاه یک قلعه قرون وسطایی، پلیر بر بسیاری از ویژگی های که بازی به آن معروف است، کنترل دارد، مانند: ساخت و ساز، تولید غذا و سایر وظایف مدنی، فقط این بار دهقانان به طور خودکار شغل خود را انتخاب می کنند که این ویژگی های مشکلات مدیریتی را کاهش می دهد. بازی دارای کمپین های صلح و نظامی بوده و علاوه بر حالت های استاندارد، کمپین هایی مثل Siege، Custom scenario و Kingmaker نیز اضافه شده است. گرافیک عالی سه بعدی سطح بی سابقه ای از جزئیات مانند: برخورد با موش ها و مدیریت زباله را به خوبی نشان می دهد. جدا از موتور سه بعدی جدید، گرافیک این نسخه در مقایسه با سایر ژانر ها مانند: Medieval: Total War یا Castles II هنوز هم کمی قدیمی به نظر می رسد. عدم پشتیبانی چند نفره در رقابت با دشمنان تحت کنترل هوش مصنوعی در طولانی مدت کسل کننده و تکراری به نظر می رسد. همچنین شکایت متعددی در رابطه با نرخ فریم ناهموار و مشکلات تاخیر در بخش های خاصی از بازی وجود دارد.
3- بازی Stronghold Legends
توسعه دهنده: Firefly Studios
سال انتشار: 13 October 2006
پلتفرم: PC
بر خلاف نسخه های قبلی خود، قسمت جدید به بازیکنان امکان انتخاب پادشاه از بین زیگفرید زانتن، کنت ولاد دراکول و شاه آرتور را می دهد. بازی چند نفره تعاونی به پلیر امکان می دهد با یک دوست در برابر حریفان کنترل شده هوش مصنوعی متحد شده و حالت های مختلف بازی آنلاین مانند: Capture the Flag، King of the Hill و Deathmatch نیز در دسترس هستند. اژدها برای همه واحدها در دسترس بوده و حاکمان نیز به مکان تاریخی خود محدود نیستند و بازیکن قابلیت سفارشی سازی را دارند. اگر چه بازی از همان موتور گرافیکی Stronghold 2 استفاده می کرد، اما جلوه های بصری و با گنجاندن آهنگ های جدید بهبود قابل توجهی داشته است. طرفداران این سری ممکن است انحراف از محیط تاریخی را درک نکنند زیرا بازی بیشتر به داستان سرایی الهام گرفته از فانتزی می پردازد. مبارزه به طور قطعی یک امر کسل کننده است و مکانیک های ساختمانی که این فرنچایز به آن معروف بوده است تقریباً به طور کامل وجود ندارد.
2- بازی Stronghold 3
توسعه دهنده: Firefly Studios
سال انتشار: 25 October 2011
پلتفرم: PC, Mac OS X, Linux
قسمت هفتم این سری دارای یک ناشر جدید به نام SouthPeak Games که همراه Take-Two Interactive می باشد. این نسخه بازی قلعه، داستان کلاسیک انتقام را به بازیکن ارائه داد، جایی که پسر باید به قدرت می رسید تا بتواند دشمنانش The Wolf، The Pig، The Rat و The Snake را شکست دهد. Stronghold 3 ده سال بعد اتفاق می افتد و شخصیت گرگ زنده ماند و پس از بهبودی از جراحت دردناک خود، مبارزات وحشتناکی را علیه پسر و نیروهایش به راه می اندازد. بازیکن می تواند بین کمپین نظامی داستان محور یا کمپین اقتصادی یکی را انتخاب نمایید. فیزیک Havok برای دادن حس واقع گرایانه به بازی به همراه چندین مکانیک گیم پلی جدید که به طور کل گیم پلی را بهبود می بخشد، اعمال می شود. البته رابط کاربری نامرغوب و مدیریت ضعیف ناامیدکننده ای که نسخه های قبلی به همراه داشته، بازگشته است. در حالی که صداگذاری خوب بوده و گرافیک نیز احساس خوبی می دهد، ولی امید به نوآوری در این بخش به وجود نیاورد. البته وصله هایی برای باگ هایی که ظاهر شده، منتشر شدند ولی بسیار کم بود. البته این سوال باقی می ماند که آیا توسعه دهندگان واقعا بازی را قبل از اینکه تصمیم بگیرند عرضه کنند، کامل کرند؟
1- بازی Stronghold
توسعه دهنده: Firefly Studios
سال انتشار: 19 October 2001
پلتفرم: PC, Mac OS X
Stronghold از انتظارات فراتر رفت و تا سال 2004 موفق به فروش 1.5 میلیون واحد شد. این بازی استراتژی زمان واقعی (real-time) یک سبک جدیدی را ایجاد کرد و جامعه گیمر ها با هر قسمت جدید و تنوع زیاد از محتوای جدید که توسط طرفداران کشف و باعث افزایش لذت شد. فرض اصلی به عنوان ارباب پادشاهی که مسئول ایجاد یک ارتش قوی و حفظ یک اقتصاد با ثبات است، بخشی از جذابیتی است که عناوین بعدی از آن منحرف شدند. با بازی در نقشه انگلستان و ولز، پادشاه به گروگان گرفته می شود و پادشاهی او بین چهار لرد تقسیم می شود. دو لرد وفادار به پادشاه به یک فرمانده بی تجربه می پیوندند که برای رفع این بی عدالتی راهی سفر می شوند. خرید واحد های صحیح برای مبارزه و همچنین توجه دقیق برای دفع آتش ضروری بوده، زیرا یک عنصر اساسی در گیم پلی است که بازیکنان تشویق می شوند آب را ذخیره کنند تا به محض آتش سوزی از آن استفاده کنند. نمای ایزومتریک مطمئناً کاستی هایی دارد و گرافیک با بسیاری از استانداردها کمی متفاوت است. اشکالات و ایرادات کمی که در بازی وجود دارد، جذابیت ماندگار آن را منحرف نمی کند.
منبع: پارسی گیمر، برای دانلود بازی سری قلعه به صورت نسخه اصلی و دوبله فارسی به لینک زیر مراجعه نمایید.