ویرگول
ورودثبت نام
roshdyab
roshdyab
خواندن ۲ دقیقه·۱ ماه پیش

مهارت نه گفتن



نه گفتن مهارت مهمی است ، که باید یاد بگیریم .
وقتی بلد نباشیم به دیگران نه بگوییم یا خجولی میکنیم و یا رفتار پرخاشگرانه از خودمان نشان میدهیم.
باید توجه کنیم که برای نه گفتن نباید دیگران را معطل کنیم و یا به صورت شلاقی به انها نه بگوییم .

استاندارد نه گفتن یا هنر نه گفتن

۱-گرفتن تصمیم قطعی

این مهم است که با خودتان روراست باشید و بدانید که میخواهید نه بگویید یا نه؟
برای این منظور شما باید برای نه گفتن خود ملاک داشته باشید تا بار تصمیم گیری از روی دوش شما برداشته شود . به عبارت دیگر شما باید ترازویی داشته باشید برای جایگاه ان فرد در نظر شما و خواسته ای که از شما دارد.

۲-با خود فکر کنید که اگر ان فرد به تعهد خود عمل نکرد ، چه حسی به شما دست میدهد؟
مثلا فرض کنید فردی تقاضای مبلغی پول به عنوان قرض از شما میکند ، پیشنهاد میکنم اگر ان مبلغ برایتان قابل توجه است ،ان را قرض ندهید.

مراحل نه گفتن


۱-گرفتن تصمیم قطعی : اصلا میخواهم نه بگویم یا نه

۲-همراهی و تقدیر اولیه : برای این که طرف مقابل بداند که برای او ارزش قایل هستیم .

۳-گفتن نه و دلیل اوردن : در این قسمت توجه کنید که به طرف مقابل دروغ نگویید ولی میتوانید واقعیت را هم به طور اشکار بیان نکنید.

۴-ارایه راهکار : مثلا میتوانید به فردی که از شما درخواست پول داشته بگویید که میتوانید ضامن او برای وام گرفتن شوید .

باید بتوانیم خود را به چالش بکشیم که با راست گفتن و به طور محترمانه به اشخاص نه بگوییم
.

بعد از نه گفتن معمولا دچار احساس گناه میشویم .
توجه داشته باشید که اگر کاری که میکنید غیر اخلاقی نیست و با قانون منافاتی ندارد ، نباید هیچ احساس گناهی داشته باشید ، بلکه در عوض به خودتان بگویید که ، من که کار بدی نکردم ولی احساس بدی دارم ، پس باید بیشتر روی خودم کار کنم .

نتیجه :نه گفتن یکی از مهارتهای ارتباطی است که در بسیاری از موارد باعث تسهیل زندگی و حفظ رابطه ما با دیگران میشود ، البته توجه داشته باشید که نباید به همه نه بگوییم .
انسانیت را در نظر بگیریم و بدانیم که گاهی هم همکاری و کمک به دیگران لازم است
.

احساس گناهمهارتهای ارتباطیاحساس گناه
مینا اسماعیلی هستم ، علاقه مند به مطالعه و تحقیق و اموزش در زمینه توسعه فردی و خودشناسی و به شما کمک میکنم که زندگی بهتری را تجربه کنید .🥰
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید