ویرگول
ورودثبت نام
آویژن
آویژن
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

آموزش کار با تاینی دی بی(Tinydb)

تاینی دیبی یک دیتابیس سبک و جذابه که با پایتون نوشته شده, در این مقاله قصد دارم شما رو با این دیتابیس آشنا کنم.

چرا باید از تاینی دیبی استفاده کنم؟

خیلی سبکه! : کد منبع این کتابخونه فقط 1800 خطه + 1600 خط تست.
سند گرا :‌ مانند Mongodb میتونید هر سندی رو ذخیره کنید.
سرگرم کننده : یک API تمیز باعث شده کار با این کتابخونه خیلی ساده و سرگرم کننده باشه.
100 درصد پایتون : Tinydb نیازی به سرور خارجی مثل pyMongo نداره و همچنین هیچ وابستگی در pypl نداره!
به طور خلاصه : اگر به یک دیتابیس ساده با API تمیز نیاز دارید که بدون تنظیمات پیچیده کار کنه, Tinydb گزینه مناسبی برای شماست.


نصب

نصب بسیار ساده از طریق pip :

$ pip3 install tinydb

اصول اولیه

قبل از هر چیز این کتابخونه رو به سند خودمون اضافه میکنیم.
سپس مسیر ذخیره داده‌ها رو مشخص میکنیم, همون طور که میبینید من در همون مسیر و در فایلی با نام db.json داده‌ها رو ذخیره میکنم ( پسوند فایل باید json باشه ).


برای ذخیره داده‌ باید به دیکشنری تبدیلش کنیم و به این صورت که در تصویر زیر میبینید عمل کنیم:

بعد از ران کردن این فایل, 2 داده در فایل db.json ذخیره میشه.
همون طور که میبینید 2 داده رو به صورت دیکشنری و با استفاده از متد insert ذخیره کردیم.

برای مشاهده کل داده‌های ذخیره شده در فایل db.json باید از متد all در کلاس db استفاده کنیم:

برای جستجو در بین داده ها به این شکل عمل میکنیم:


آپدیت کردن داده‌ها:

و حذف داده‌ها:



امیدوارم تونسته باشم شما رو کمی با تاینی دیبی آشنا کنم.
برای آشنایی بیشتر با این دیتابیس باحال, به وبسایت رسمیش یه سری بزنید.

بدرود.

tinydbpythonتاینی دیبیدیتابیسdatabase
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید