- یکی ازراههای خویشتن نوازی و دوست داشتن خود، مقایسه نکردن خود با دیگران است.
- از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید که طبق فرمایش معصومین(ع)[1]، مقایسه کار شیطان است.
- ابو حنيفه بر امام صادق(ع)وارد شد. حضرت فرمود: بمن خبر رسيده كه تو قياس ميكني گفت آري فرمود: قَالَ لاَ تَقِسْ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ ...قياس مكن زيرا نخستين كسي كه قياس كرد شيطان بود، آنگاه كه گفت: مرا از آتش آفريدي و آدم را از خاك، او بين آتش و خاك قياس كرد و اگر نورانيت آدم را با نورانيت آتش قياس مي كرد امتياز ميان دو نور و پاكيزگي يكي را بر ديگري ميفهميد.
- یکی از آسیب های تربیتی جامعه و خانواده ها، مقایسه کردن خود با دیگران است. مقایسه کردن خود با دیگران هیچ فایدهای ندارد؛ به جای مقایسه کردن خود با دیگران، خودتان را با خودتان مقایسه کنید
- بدانید وجود هر کس منحصر به فرد است و با هیچ کس قابل مقایسه نیست. در دنیا فقط میتوانید خودتان را با خودتان مقایسه کنید ، آن هم مقایسه ای که در آن، میزان رشد کمالات خودتان را بررسی کنید؛ رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند : هر كس دو روزش با هم يكسان باشد فريب خورده و هر كس فردايش از امروز بدتر باشد ملعون است و هر كس بفكر كمى كردارش نباشد خردمند نيست و آنكه كردار و عقلش كم باشد پس مرگ براى او بهتر است از زندگيش. [2]
- خودت را با داشته هایت(تجارب، معلومات، امکانات،شرایط و ظرفیتها) بسنج و مقایسه کن؛ نه با دیگر افراد!!!
- الگو گیری غیر از مقایسه است استفاده از الگوهایی که خدای متعال برای هدایت و رشد بشر قرار داده است، غیر از مقایسه است. وظیفه ما بهره گیری از الگوهای متعالی الهی است. چنان چه که خدای متعال[3]فرمودند: "...مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند."؛ اما طبق روایات[4]و استدلال های عقلی ، ما اجازه مقایسه خود با معصومین علیهم السلام را نداریم .امام باقر (ع) به جابر فرمودند: ای جابر، به درستی که با ما اهل بیت علیهم السلام احدی قابل قیاس نمیشود، پس هر کس شخصی را با ما مقایسه کند، همانا کافر شده است.
- در برگزاری مسابقه برای رسیدن به موفقیت نهایی نیز مقایسه غلط است، بلکه هر کس به اندازه ظرفیت و توان و استعداد و علاقه خود، می تواند برنده باشد، هر چند در قیاس با دیگران موفقیتی کسب نکرده باشد.به عنوان مثال اگر کسی هزار تومان پول داشته باشد و به اندازه صد تومان صدقه داده باشد نسبت به کسی که صد هزار تومان پول داشته باشد و هشت هزار تومان صدقه داده باشد، برنده تر است هر چند در ظاهر مبلغ دومی بیشتر باشد زیرا اولی در مقایسه به کل دارایی اش ده درصد صدقه داده و دومی نسبت به دارایی اش هشت درصد صدقه داده است.؛ فلذا کیفیت و کمیت و شرایط و... هر کس متناسب با خودش باید مقایسه شود نه با دیگران . https://eitaa.com/joinchat/319619732C8528c45e57
[1] . دَخَلَ أَبُو حَنِيفَةَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا حَنِيفَةَ بَلَغَنِي أَنَّكَ تَقِيسُ قَالَ نَعَمْ قَالَ لاَ تَقِسْ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ حِينَ قَالَ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ َقَاسَ مَا بَيْنَ اَلنَّارِ وَ اَلطِّينِ وَ لَوْ قَاسَ نُورِيَّةَ آدَمَ بِنُورِيَّةِ اَلنَّارِ عَرَفَ فَضْلَ مَا بَيْنَ اَلنُّورَيْنِ وَ صَفَاءَ أَحَدِهِمَا عَلَى اَلْآخَرِ . الکافي (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 58
[2] . مَنِ اِسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ كَانَ غَدُهُ شَرّاً فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّدِ اَلنُّقْصَانَ فِي عَمَلِهِ كَانَ اَلنُّقْصَانُ فِي عَقْلِهِ وَ مَنْ كَانَ نُقْصَانٌ فِي عَمَلِهِ وَ عَقْلِهِ فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنْ حَيَاتِهِ.(حدیث۲۹۲۴۶5 ، إرشاد القلوب،الجزء الأول الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل, جلد۱ , صفحه87)
[3] . لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا(احزاب ، 21)
[4] .در حدیثی طولانی و مشهور به حدیث الخیط طبری شیعی رضوان الله علیه روایت کرده است که امام محمد باقر علیه السلام به جابر جعفی رضوان الله علیه فرمودند: يا جابر، إنّا أهل البيت لا يقاس بنا أحد، من قاس بنا أحدا من البشر فقد كفر. نوادر المعجزات، تالیف طبری شیعی، صفحه ۲۶۷، چاپ منشورات دلیل ما