ویرگول
ورودثبت نام
AMS
AMS
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

نگاهی به انیمه مهجور « Millennium Actress »

اثری ممتاز و در عین حال آندریتد
اثری ممتاز و در عین حال آندریتد

مرحوم ساتوشی کن را از خیلی وقت پیش وقتی چشمم به پوستری از انیمه Perfect Blue افتاد شناختم و البته به خاطر چیزهایی که از این انیمه و محتوای تاریکش شنیده بودم نمی خواستم به آثارش نزدیک شوم اما به سبب آشنایی بیشتری که از طریق وبسایت آقای حسن صنوبری و آقای امیر محمد بهامیر یعنی " در آن نیامده ایام " و " نقادین " از ایشون بدست آوردم علاقمند شدم و شروع به دیدن بعضی آثار ایشون کردم که اولینش پاپریکا بود .

تعریف این اثر را هم شنیده بودم و بنا به دلایلی قصد کردم بعد از پاپریکا با آن فضای سنگین روانشناسی این را تماشا کنم .

در ابتدا باید بگویم انیمه Millennium Actress ( یا در فارسی بازیگر زن هزاره ) به نسبت سایر آثار کن دراماتیک تر و با روایت خطی تر است اما سر راست مانند Tokyo Godfathers نیست . خلاصه داستان از این قراره که یک کارگردان مستندساز همراه با دستیارش که جوانی امروزی است به دنبال یک بازیگر زن قدیمی هستند تا با وی مصاحبه کنند و وی را در یک خانه دلنشین و ساده در کنار دریاچه ای از نیلوفر های آبی پیدا می کنند.

کلام زن دلنشین و نافذ است و کارگردان مشتاقانه به خاطرات بر جای مانده از گذشته گوش فرا می دهد هرچند جوانک دستیار که طعم گذشته را نچشیده در دنیایی دیگر بسر میبرد.

داستان به همین سادگی است اما به همین سادگی جلو نمی رود و در جریان خاطرات این زن یک زندگی را با تمام فراز و فرود هایش می بینیم ، احساس می کنیم و مرز واقعیات و خیال ، آرزو ها و دستاورد ها و زندگی حرفه ای و شخصی کنار می رود و به دنیایی قدم می گذاریم که نه می توان آن را خیال محض دانست و نه واقعیت محض حتی تعاریف موجود از خیال و واقعیت تغییر می کنند ‌‌.

و همینطور مراد و مقصودی که حتی تا اواخر عمر هم همراه زن بازیگر است شاید فیلم بیشتر از همه به سینمای ژاپن و تاریخچه آن و وقایع فرهنگی و سیاسی همجوار با آن بپردازد اما در واقع باید عمیق تر به آن نگاه کرد و دید که ساتوشی کن در واقع به مفهوم عظیم زندگی پرداخته است و با این اثر به استعداد این گوهر از دست رفته پی برد که حتی پیش از شروع حرفه کارگردانی و متاثر کردن خیلی از کارگردانان برجسته هالیوود همچون دارن آرنوفسکی که همچون ایشان به دنیای چند لایه انسان می پردازند ، در سِمَت انیماتور برای انیمه Memoires ساخته کاتسوهیرو اتومو هم فعالیت کرده است .

امیدوارم که مانند من از دیدن این انیمه زیبا و فراموش نشدنی لذت ببرید و بهتر قدر زندگی خودتان را بدانید اگر هم علاقه مند هستید تا تحلیلی حرفه ای و تخصصی تر در مورد این اثر مطالعه کنید شما را به خواندن لینک زیر دعوت میکنم.

https://ambahamir.blog.ir/post/Millennium-Actress







انیمهمعرفی فیلممعرفی انیمهساتوشی کنsatoshi kon
بیزار از رشته تحصیلی امروز ولی امیدوار به فردا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید