ویرگول
ورودثبت نام
سید حمزه احمدی
سید حمزه احمدی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

کنکور ارشد مکانیک و هوافضا



خب ار اونجایی که تازه نتایج کنکور ارشد اومده و خیلی از بچه ها رو میبینم که خوشحال یا ناراحت از نتیجه حاصله هستند گفتم تجربه خودم رو در این باره براتون نوشته باشم.

اول اینکه

چرا؟ً!

خیلی مهم هست که یک دلیل محکم برای اینکار داشته باشی،یعنی این دلیل تو باید پایه و اساس 40 سال دیگه تو رو هم پی ریزی کنه از دلیل اینکه میخوای وارد دوره تحصیلات تکمیلی بشی. پس تا دلیل محکمی برای خودت (مهم نیست بقیه چی فکر میکنن یا نظرشون چیه) پیدا نکردی وارد این مقله نشو و به الزامات دیگه زندگیت برس.

ای اهداف میتونه اپلای ، کار، رفتن به شهر بزرگتر با پتانسیل بیشتر، علاقه یا هر چیز دیگه ای باشه، چیزی که مهمه اینه که اون دلیل برای شخص تو هدفی تعیین کننده باشه.

دوم و سوم . بقیه رو در لابلای حرفام میگم خدمتتون

وقتی تصمیم گرفتی وارد این پروسه بشی و ارشد بخونی هدفت باید یکی از بهترین دانشگاه های اون رشته در کشور باشه و بنظر من ارشد خوندن در دانشگاه های سطح دو و سه زیاد چیزی که میخوای رو عایدت نمیکنه یا لاقل باید رزومه قوی تری بسازی تا شکاف بین خودت و دوستان دانشگاه های تاپ رو پر کنی.

پس برنامت رو بزار روی قبولی در جایی خوب.

اگر تجربه خودم رو بخوام برات بگم اینطور میشه که من تصمیم داشتم همین پروسه رو طی کنم و علی رغم مخالفت های بالایی که هم در خانواده و هم در دایره دوستان خودم داشتم تصمیم این بود که به این مهم دست پیدا کنم پس 7 ماه قبل کنکور ارشد شروع کردم به برنامه ریزی

صرفا شروع به مطالعه کورکورانه نکردم.

اول از همه شروع به تحقیق کردم که برای هر درس چه منابعی بهترین نتیجه رو برای بچه های مکانیک و هوافضا داشته و نزدیک به یک هفته روی این موضوع با حساسیت تمام تحقیق کردم که متابع رو مینویسم براتون

این منابعی که میویسم برای من بهترین نتیجه رو داشت و خوب بود:

مکانیک سیالات: برای تست مدرسان شریف و برای درس نامه کتاب مرجع وایت

ترمودینامیک: مدرسان شریف نوشته بهزاد خداکرمی

انتقال حرارت : قطعا مدرسان شریف

استاتیک مقاومت ارتعاشات :پوران پژوهش

ریاضی 1 و ریاضی مهندسی به صورت مرجع خوانی و تست زدن رندوم

معادلات هم همینطور ، چون بنظر من ریاضی خوندن یک چیز سلیقه ای هست و هرکس قلق یادگیری خودش رو داره

بعد که وارد پروسه خوندن شدم چون تصمیم داشتم خودم با تکیه بر توان خودم پروسه رو به نتیجه برسونم هیچ آزمون ازمایشی هم شرکت نکردم ولی در عوض بودجه بندی ازمون های موسسات رو پیدا و بر اساس اون برنامه خودم رو تقسیم بندی کردم.

چیزی ک مهم هست اینه که تو هر هفته یک روز بشینی برنامه هفته قبل خودت رو مهندسی معکوس کنی

یعنی چی

یعنی بشینی ببینی چند درصد برنامه ریخته شده رو متعهد بودی و مابقی رو چرا انجام ندادی

و بشینی تحلیل و پیاده سازی کنی برای برنامه هفته بعدت ، خوبی این کار اینه که تو رو شدیدا در پروسه نگه میداره و کمک میکنه خودت در جریان روند پیشرفت کار خودت باشی و خب اگر ارشد خوندن برات مهم باشه کوتاهی نخواهی کرد.



خلاصه نویس رو اصلا پشت گوش ننداز خصوصا تو درسایی مثل سیالات و انتقال گرما که روابط زیادی داره و ترمو که مفاهیم سنگینی داره اگر اون مفاهیم رو به زبون خودت جایی خلاصصه نکنی در نزدیکی ازمون بشدت سردرگم خواهی بود مثلا بحث قانون اول و دوم ترمودینامیک و ماشین های گرمایی از اون دست مباحثه

پس پیگیر این هم باش و یادت نره خلاصه های خودت رو هفته ای یک روز وقت بزاری برای مرور همین ها.



تو رشته مکانیک باید با مسائل چالش برانگیزی روبرو بشی پس در روند درس خوندنت حتما حل مسائل مختلف از منابع مختلف حتی مراجع رو بزار در اولویت چون که لازمه فهم مفاهیم توی این رشته حل مسئله هست پس اصلا بدون حل سوالات فراوان از مبحثی عبور نکنی.


در نهایت باید بگم خستگی هم خواهی داشت و شاید نا امیدی که خیلی نرمال هست

ولی یادت باشه تو برای خودت و برای همون چرای خودت داری زحمت میکشی و هیچ کس جز خودت مسئولیت این رو بعهده نمیگیره.

و مطمعن باش اون روزی که به نتیجه دلخواهت برسی اون حس خوشحالی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

سواالی داشتی همینجا بپرس جواب میدم


کنکور ارشدمهندسی مکانیکمهندسی هوافضاانگیزه
دانشجوی ارشد مهندسی هوافضا،ایرودینامیک.رزمی کار.گاهی نویسنده گاهی محقق.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید