ویرگول
ورودثبت نام
فرزانه عرفانی
فرزانه عرفانی
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

از سئو که حرف می‌زنم؛ از چه حرف می‌زنم؟


از سئو چی فهمیدم؟

سئو چرخه‌ای پایان ناپذیر از تحلیل، برنامه ریزی و اجراست و همه اینها در راستای هر چه بهتر کردن تجربه کاربر در استفاده از سایته. در واقع پروژه نیست پروسه‌ست که در طول زمان باید برای بهتر کردنش تلاش کرد. تلاش برای بهتر کردن تجربه‌ی کاربر که با هدف گرفتن آموزش، خرید یا هر نوع خدمات دیگه‌ای به سایت ما میاد.

می‌تونیم سئو رو در سه چیز خلاصه کنیم:

  • اول درک نیاز کاربر
  • دوم ایجاد بهترین پاسخ برای نیاز او
  • و سوم اینکه مطمئن بشیم گوگل این موضوع رو فهمیده

اینطور که من در اولین گام کلیات سئو، فهمیدم؛ هر چقدر تجربه کاربر بهتر باشه به دستاورد نهایی ما که همون رسیدن به بهترین رتبه در گوگل هست بیشتر کمک می‌کنه. در واقع ما باید برای رسیدن به هدف نهایی‌مون نیازهای کاربر و راحتیش در تجربه با سایت رو در اولویت قرار بدیم.

یه جور تبدیل مشتری مداری سنتی به دیجیتالی.

اما این نکته مهم هم باید در نظر داشت که کسب بیشترین نسبت کلیک به بازدید در تمام عبارات کلیدی و نه فقط عبارات خاص مهمترین هدف برای پیشبرد یک پروژه سئو است. که بازم همه اینها به بهتر شدن تجربه کاربر منجر می‌شه.

اینها خلاصه‌ای بود از برداشت من از تعریف سئو.

زنگ تفریح

یک بار که در اتاق هتلی در پاریس دراز کشیده بودم و روزنامه‌ی هرالد تریبون را می‌خواندم.

گزارش ویژه درباره‌ی ماراتن نظرم را جلب کرد که با چند دونده‌ی معروف مصاحبه و از آنان پرسیده بودند:

در طول مسابقه چه مانترا، ورد یا عبارت خاصی به آنان انگیزه می‌دهد تا کار را دنبال کنند. به خودم گفتم:چه پرسش جالبی! آن همه افکار متفاوت که در طول مسافت 24 کیلومتری و 591 متری ماراتن به ذهن دوندگان خطور می‌کرد حیرت زده‌ام کرد. آن حرف‌ها نشان می‌دهد که یک مسابقه‌ی ماراتن چقدر خسته کننده و فرساینده است و اگر کسی مانترایی نداشته باشد تا زیر لب زمزمه کند بی شک از پا در می‌آید.

پاراگراف بالا برگرفته از کتابی بود با عنوان " از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم؟" عنوانی که برای مجموعه مطالبم در مورد یادگیری سئو انتخاب کردم الهام گرفته از همین کتاب جذاب، کم حجم و خواندنی از نویسنده محبوبم هاروکی موراکامیه. این کتاب درباره‌ی پیگیری الگویی روزمره‌ست که نویسنده با تعهد شگفت انگیز و البته رشک برانگیزش هر روز و تحت هر شرایطی اجراش می‌کنه و حتی یک بار هم به روز بعد موکولش نکرده.

من فکر می‌کنم این کتاب برای تمام کسانی که مثل من به تازگی از زندگی کارمندی لفت دادن و پا به عرصه‌ی جدیدی گذاشتن که هنوز چیز زیادی ازش نمی‌دونن؛ می‌تونه به شکل موثری الهام بخش باشه. چون به نظر من ما هم در این راه جدید و پر پیچ و خم و البته ناشناخته احتیاج به یه ورد و یا مانترا داریم تا بتونیم خودمون رو پیوسته در این مسیر نگه داریم؛ تا جایی که بتونیم با تکیه بر دانش و مهارت‌های به دست آورده‌مون هر چه زودتر وارد بازار کار بشیم.

پیشنهاد می‌کنم این کتاب رو بخونید و اگر دوست داشتید نظرتون پایین همین صفحه به اشتراک بذارید.

تولید محتوا نقش اول در سئو

خب برگردیم به موضوع اصلی‌مون. اگر سئو رو مثل یه صحنه تئاتر در نظر بگیریم تولید محتوا نقش اول رو بازی می‌کنه. در واقع در بهنیه سازی رتبه سایت و بالا بردن کیفیت تجربه کاربر، همه بایدها و نبایدها در خدمت تولید یه محتوای منحصر به فرده تا در نهایت باعث تشویق کاربر برای ورود به سایت، کلیک، موندن هر چه بیشتر در بین صفحات سایت و البته گرفتن خدمات مورد نظر باشه. ما هر سایتی که داشته باشیم چه آموزشی، فروشگاهی، خدماتی مثل مشاوره‌های آنلاین یا حتی سایت سرگرمی بیش از هر چیزی به تولید محتوا احتیاج داریم. تولید محتوای متنی، ویدیویی و حتی یه وقتایی صوتی مثل پادکست و کتاب‌های گویا. محتوا هر چقدر خلاقانه‌تر و به استانداردهای مورد نظر گوگل نزدیکتر باشه شانس ما رو در بهتر شدن رتبه سایتمون بیشتر می‌کنه. اما بایدها و نبایدهایی هم هست که بهتره در اولین قدم ازشون مطلع باشیم و موقع کار عملی حتماً بهشون توجه کنیم.

تولید محتوا، بایدها و نبایدها و چالش‌های پیش رو ......

خب این بایدها و نبایدها ترتیب خاصی ندارن و اونجور که متوجه شدم همه‌شون به یه اندازه مهمن. مثلاً اینکه:

عنوان یا تگ تایتل مقاله خیلی اهمیت داره. مهمه که عنوان جذابی باشه تا همون ابتدا وقتی چشم کاربر تو نتایج جستجو بهش میخوره بگه "آهان همونی که می‌خواستم" این توجه به همون نکته‌ای رو می‌طلبه که ابتدای مطلبم بهش اشاره کردم "درک و شناخت نیاز کاربر". در کنار این درک و نیاز به این نکته هم باید توجه داشت که عنوان‌مون بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر نشه. تا موقع نشون دادن نتایج گوگل عنوان در ابتدای لینک کامل نمایش داده بشه.

در کنار Description tag ،Title tag هم داریم که توضیحی تکمیلی اما مختصر در ادامه عنوان اصلیه و بهتره بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کارکتر باشه.

مورد بعدی بکر بودن و منحصر بودن محتواییه که تولید می‌کنیم.

حالا یا می‌تونه ترجمه از منابع غیر فارسی باشه، یا می‌تونه غنی شده مطالب دیگه باشه. یعنی چی؟ یعنی اینکه ما چند تا مطلب و مقاله و گزارش از یه موضوع می‌خونیم و چکیده اونها رو با هم ترکیب و یه محتوای متفاوت تولید می‌کنیم. یا حتی می‌تونیم یه مطلبی که تو گوگل index نشده رو منتشر کنیم. مثلاً محتوای پی‌دی‌اف شده یه مقاله، کتاب یا پایان نامه.

حالا شاید براتون سوال پیش بیاد که index یعنی چی؟ که باید بگم یعنی بررسی کردن مطلب از طرف ربات گوگل و تائید نهاییش برای اینکه این مطلب طبق قوانین گوگل صلاحیت بارگذاری در سایت رو داره یا نه؟ در صورتی که گوگل اون رو بررسی و تائید نکنه محتوای تهیه شده در سایت نمایش داده نمی‌شه.

نکته‌ی مهم دیگه حجم محتوای تولید شده است. تا جایی که من متوجه شدم هنوز متخصصین و کارشناسا در موردش به اجماع قطعی نرسیدن ولی تقریباً همه مطمئنن که بهتره کمتر از ۵۰۰ کلمه و بیشتر از ۳۰۰۰ کلمه نباشه.

باقی بایدها و نبایدها در تولید محتوای سئو شده رو در مطلب بعدی منتشر می‌کنم.

می‌دونم مطالب آموزشی قویی تو گوگل هست که نکته‌های مهمی رو آموزش می‌دن اما هدف من ثبت قدم به قدم مطالبی هست که یاد می‌گیرم و برام تازگی دارند؛ تصمیم دارم هر چیز که به مرور زمان یاد می‌گیرم رو اینجا به اشتراک بذارم و امیدوارم اونچه که از اولین جلسه سئو آموختم به دردتون خورده باشه. خیلی خیلی مشتاق خوندن نظراتتون هستم. پس اونها رو حتما با من به اشتراک بذارید. ممنونم از همراهیتون تا بعد.

راستی اگر خواستید برای مسائل کاری یا تجربه‌های جدید بیشتر با من در تماس باشید می‌تونید به این آدرس، ایمیل بفرستید.

Farzanh.erfani@gmail.com
seodigital marketingسئوتولید محتواآموزش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید