ویرگول
ورودثبت نام
فرزانه عرفانی
فرزانه عرفانی
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

وقتی از سئو حرف می­زنم از چی حرف می­زنم؟

قسمت ششم

آشنایی اولیه با دیتا استدیو

گوگل دیتا استدیو ابزاریه که به ما کمک می­ کنه تا دیدگاه درستی نسبت به داده­ هامون داشته باشیم. یعنی چی؟ مثلاً من توی گوگل آنالیتیکس از ابزارهای متفاوتی استفاده می کنم مثلِ Analytics ,google ads,search console, و کلی ابزارهای دیگه. حالا به جای اینکه بیام تک تک از این ابزارها استفاده کنم می تونم اونها رو در دیتا استدیو اضافه و با طراحی یک داشبورد اون دیتاهایی که بیشتر بهشون احتیاج دارم رو به صورت یکپارچه مصور کنم.

من می تونم با متصل کردن هر یک از ابزارهای تحیلی به دیتا استدیو، داشبورد مورد نیازم رو ایجاد کنم و به کمکش داده هام رو مصور کنم. تو اکثر مواقع این داشبورد و ابزارهایی که بهش متصل کردم؛ در مواقع ضروری هشدارهای لازم رو میده و کمک می کنه عمیق تر به مسائل نگاه کنم و نقاط مثبت و منفی عملکرد کسب و کار اینترنتی و سایتم رو متوجه بشم.

حالا این ابزارهایی که ما به دیتا استدیو متصل می کنیم اسمشون چیه؟ data source.

بذار اینجوری توضیح بدم: ممکنه من یه نقش مدیریتی در کسب و کار داشته باشم و در طول روز نتونم برسم به همه ابزارها سر بزنم و ببینم چه اتفاقی داره تو کسب و کارم میوفته؟ حالا چی می­تونه کمکم کنه تا فقط داده هایی که برام اولویت دارند رو سر و سامون بدم و راحت در دسترسم باشند؟ گوگل دیتا استدیو.

این ابزار یعنی date stedio رایگانه و دسترسی بهش نامحدوده، به شما امکان تجمیع داده هاتون رو میده، انواع گزارش ها رو در فرمت های مختلف ارائه میده و می تونید این گزارش ها رو به اشتراک بذارید.

نقش ابزارها در google data stedio

ما با دیتا استدیو نمی تونیم کار کنیم مگر اینکه ابزارها رو بشناسیم. یعنی اگر می خوایم با گوگل آنالیتیکس کار کنیم باید با آنالیتیکس آشنا باشیم باید متریک ها و دومیشن هاش رو بشناسیم. در غیر این صورت ساخت گزارش امکان پذیر نیست.

و نکته بعدی این که: همه چیز در دیتا استدیو، برای ساخت یه گزارش درست و به درد بخور در دسترسمونه اما این دیگه هنر ماست که چطور از این دیتاها و ابزارها استفاده کنیم تا با تهیه گزارشمون به هدفی که می خوایم برسیم.


داستان سرایی با داده ها

نکته بعدی اینه: با توجه به اینکه ما داریم با ابزاری کار می کنیم که کارش مصور سازی داده است باید با کاراییِ انواع چارتهاییِ که در تب اینسرتِ نوار منو در دسترسمونه آشنایی داشته باشیم تا بدونیم کدوم رو توی گزارشمون استفاده کنیم. یعنی باید بدونیم برای هر داده از چه چارتی استفاده کنیم. توی ویدیوی آموزشی که دیدم برای رسیدن به این دانش و مهارت، کتاب کتاب داستان سرایی با داده ها از انتشارات آریان قلم پیشنهاد شد. این یه کتاب مرجعه برای آشنایی با مصور سازی داده ها.

برای کوتاه کردن مسیر میونبر بزن

اما برای میونبر و صرفه جویی در وقت هم می تونیم عبارت data visualization cheat sheet رو سرچ کنیم و به یه سری از راهنمایی ها دسترسی پیدا کنیم و متوجه بشیم برای هر دیتا می تونیم از چه چارتهایی استفاده کنیم.

خلاصه کاربرد گوگل دیتا استدیو

وقتی یه کسب و کار اینترنتی رو شروع می­ کنیم احتمالاً در بسترهای مختلفی در اینترنت فعالیت می کنیم، صفحات وب، صفحات شبکه های اجتماعی و حتی کانالها و گروه های مختلف در پیام رسانها؛ گوگل دیتا استدیو به ما این امکان رو میده که داده های مختلفی که از فعالیتمون در تمام این بسترها داریم رو یک جا جمع کنیم و با تجمیع داده ها به یک شمای کلی، کاملاً ساده و قابل فهم از عملکردمون برسیم. این داده‌ها برای رشد و ثروت‌سازی کسب‌وکار ما حیاتی هستند. در واقع این ابزار امکانی رو فراهم می کنه که می تونیم تمام موارد مختلف داده‌کاوی و نمودارسازی رو شبیه‌سازی کنیم.


نکته مهم: درسته که استفاده از گوگل دیتا استودیو نسبتاً ساده ست، ولی بهتره از افرادی که از دانش کافی در علم تحلیل داده و بازار برخوردارند در حین گزارش‌گیری کمک بگیریم.

ممنون که تا اینجا همراه من بودید. اینا نکات ابتدایی و اولیه بود که من در یک ویدیوی آموزشی دیدم و یاد گرفتم. نکات بیشتری هست که در قسمت بعدی حتماً می نویسمش و با شما به اشتراک میذارم.

با من بیشتر در ارتباط باشید و نظرها و تجربه هاتون رو درمیون بذارید....

ضمن یادآوری این نکته که اگه دوست داشتید می تونید برای ارتباط بیشتر به این نشانی farzanh.erfani@gmail.com ایمیل بزنید یک بار دیگه گریزی بزنیم به کتاب ارزشمند هاروکی موراکامی " از دو که حرف میزنم از چه حرف میزنم؟" این پاراگراف می تونه برای خیلیامون که هنوز ابتدای راه آموختن یه تخصص هستیم الهام بخش باشه. البته به نظرم تو همه زمینه ها می تونه بهمون کمک کنه.

" همین حالا دارم فکر می کنم که مسافت دویدنم را افزایش دهم. خواه ناخواه سرعت برای من در درجه ی دوم اهمیت قرار دارد و مادامی که بتوانم مسیری تعیین شده را بدوم به چیز دیگری جز آن فکر نخواهم کرد. گاهی اگر خوشم بیاید تندتر می دوم ولی در آن صورت زمان تمرین را کمتر می کنم چون نکته ی مهم آن است که شور و نشاط فرد در پایان هر جلسه ورزش به روز بعد منتقل شود. همین رویه را در مورد نوشتن هم در پیش گرفته ام و آن را جز واجبات می دانم . هر روز موقعی از نوشتن دست می کشم ک احساس می کنم باز هم توان نوشتن دارم این کار را انجام بدهید تا ببینید روز بعد برنامه تان چه راحت و روان پیش خواهد رفت. به گمانم ارنست همینگوی هم به همین ترتیب عمل می کرد. آدم باید برای پیش بردن کارهایش ضرباهنگ را حفظ کند. در پروژه های طولانی مدت این امر بسیار اهمیت دارد. در دویدن به محض تنظیم ریتم گام ها، آسودگی خاطر از راه می رسد."

کسب کارgoogle data studioseoدیجیتال مارکتینگتولید محتوا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید