ویرگول
ورودثبت نام
سروش عبدالهی
سروش عبدالهی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

بذار تو دیوار

از یه جایی به بعد دیگه دیوار رو فقط برای این استفاده نمی‌کردم که کارم رو راه می‌انداخت یا به‌نظرم با خرید و فروش وسایلم توی دیوار به حفظ محیط‌‌ زیست کمک می‌کردم یا هر دلیل فایده‌گرایانه یا اخلاقی دیگه‌ای. یه انگیزه‌ی خیلی مهم من رو می­کشوند سمت دیوار! اینکه من همیشه و در هر حال از سرگرم شدن با فرهنگ عامه لذت می‌برم. از گپ زدن با فروشنده‌های بازار تا درددل کردن با مردم توی بانک یا پیرمردهای نشسته توی پارک، از صحبت کردن با ولع با راننده‌های تاکسی، تا یادگرفتن اصطلاحات یا کلمات مخصوص گویش‌های مختلف یا علاقه به یادگرفتن لهجه‌های مختلف؛ از پرسه زنی تو شهر و توجه کردن به رفتارهای مردم عادی توی خیابون، تا تماشای باعلاقه‌ی کلیپ‌های خونگی از مردمْ تو اینترنت، و غیره.

دیوار برای من جاشو از یه اپِ کار راه بنداز داد به یه اپ رسانه اجتماعی. خیلی وقته هفته‌ای چند ساعتم رو صرف خوندن آگهی‌ها و دیدن عکس‌ها می‌کنم. طرز آگهی دادن مردم دقیقا نمود اون چیزیه که درواقع هستند و فکر می‌کنند، چرا که اینجا دیگه جایی نیست که دیده بشی؛ تصور ابتدایی از دیوار اَپیه که باهاش می‌تونی خرید و فروش انجام بدی. دیدن طرز عکاسی مردم از وسایلشون، نوع نگارش متن آگهی، حتا دیدن اغلاط املایی و استفاده از فاصله و نیم‌فاصله در متن آگهی‌ها، روش توضیح دادن و ارائه‌ی اجناس توسط فروشنده‌ها و چت کردن با مردم در فضای چت دیوار برام جالبه. از نظرم دیوار آینه‌ی فرهنگ عامه‌ست.

فرهنگ صریح اصفهانی‌ها در نگارش کوتاه متن آگهی نمود پیدا می‌کنه، فرهنگ تعارفی و ادب قزوینی‌ها متعاقبا در متن آگهی‌ها بازتاب داره و همین‌طور ریزه‌کاری‌های فرهنگی مردمان شهرهای دیگه. یا حتا نوع گویش اقشار مختلف. مثلا زبان خاص کبوتربازها و نمودش تو آگهی‌های دیوار. یا نوع نگارش قشر فنی بازار. یا توجه افراد تحصیل کرده به علائم سجاوندی متن آگهی.

گه‌گاه یک‌سری از این آگهی‌ها رو برای دوستام می‌خونم و باهاشون شوخی می‌کنم یا نکته ظریفی رو از یه آگهی می‌کشم بیرون. گه‌گاه هم بعضی از این آگهی‌ها یا چت‌هام با مردم رو تو اینستگرام منتشر می‌کنم و واکنش‌های خوبی از مخاطب‌های صفحه‌م می‌گیرم.

مثلا یه آگهی بود که نوشته بود:

"خریدار تعداد بالا کبوتر برای کشتن":) به یکی از دوستانم گفتم ساموئل بکت اگه این آگهی رو می‌دید دوتا پاکت سیگار مگنا قرمزو با سه لیتر گازوئیل می‌خورد!:)

خودم هم توی این فضا شوخی می‌کنم. مثلا یه آگهی گذاشته بودم و گزینه‌ی معاوضه رو تنظیم کردم. بعد توی توضیحات نوشته بودم معاوضه با پول! این آگهی باعث شد کلی پیام از مردم تو چت دیوار دریافت کنم. یا به سبک بعضی‌ها که چیزهای خیلی بی‌ربط رو برای معاوضه آگهی می‌کنند، آگهی کرده بودم: بخاری برقی، و گزینه‌ی معاوضه رو تنظیم کرده بودم. در توضیحاتش نوشته بودم "معاوضه با شلوارک چارخونه، کفپوش پراید، خورشت بادمجون بدون گوشت، کتاب هزار و یک شب تسوجی و هرچیز دیگه‌ای که به دردم بخوره!" و واقعا اگه موردش پیدا می‌شد معاوضه می‌کردم!! یه بار یه آگهی دیدم نوشته بود: "چندتا کبوتر (فلان) با مشخصات کامل معاوضه با ایکس باکس!!!" چند درصد احتمال داشت یه جای دیگه توی شهر یه نفری ایکس باکسشو بخواد بفروشه و فکر کنه خوبه به‌جاش کبوتر بخره؟!:)

دیوار واقعن یه رسانه اجتماعی خوبیه که می‌تونیم افکار و خرده رفتارهای مردممون و فرهنگ عامه رو تو اون تشخیص بدیم، یک‌سری چیزها رو بشناسیم، سرگرم بشیم و حتا مطالعه کنیم.

بذار تو دیوارفرهنگ عامهدیوار منآگهی دیوارازدیواربگو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید