ویرگول
ورودثبت نام
ریحانه شهریاری
ریحانه شهریاری
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

کتاب دنیای سوفی


دختری به نام سوفی وقتی می‌ره تا صندوق پست خونه شون رو چک کنه، با نامه عجیبی مواجه میشه که در آن نوشته شده تو کیستی؟ و در روزهای بعد سوالاتی در مورد جهان و چگونگی پیداش آن را دریافت می‌کند که سخت او را به فکر میبرد و در ادامه پاسخ فلاسفه مختلف در سیری تاریخی در مورد جهان، انسان و نظیر آن به او گفته می شود.

یادم هست که ترم اول دانشگاه بودم. بعد از تحصیل در رشته ریاضی در دبیرستان، وارد رشته فلسفه در دانشگاه شده بودم و پیش زمینه خاصی در مورد فلسفه نداشتم. حتی در حد کتاب فلسفه بچه های انسانی اطلاعات نداشتم. اسم کتاب دنیای سوفی رو شنیده بودم و میگفتن برای ورود به فلسفه خوبه. دفتری برداشتم و رفتم کتابخونه و این کتاب رو برداشتم و با ذوق شروع کردم به خواندن.

برای منی که اطلاعی از فلسفه نداشتم، ذهنم رو با مسائل و جواب های مختلف فلسفی آشنا کرد و همینطور با چند فیلسوف غربی. اما نکته مهم این هستش که این کتاب همانطور که برخی میگویند مخاطبش نوجوان است، ساده نوشته شده و با دید نویسنده. تنها برای آشنایی اجمالی با تاریخ فلسفه غرب مناسبه. اما برای کسی مثل من که رشته تخصصیم فلسفه بود، کافی نبود و باید حتما کتاب های تخصصی و دقیق تری رو مطالعه میکردم تا بتونم بگم که تاریخ فلسفه غرب رو یاد گرفتم.

موضوع صحبت‌های رد و بدل شده میان سوفی و فرستنده نامه، عمدتاً نظریات فلاسفۀ یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری، و موضوعاتی مثل انقلاب‌های بزرگ و مسائل امروز بشری است.

میشه گفت فلاسفه شاخص غربی رو مطرح کرده هرچند همانطور که گفتیم خیل کامل نیست.

در کل برای کسانی که می‌خوان به دنیای فلسفه غرب ورود کنن، یا آشنایی اجمالی با فلسفه پیدا کنن، توصیه میکنم که حتما کتاب دنیای سوفی رو بخونید.

برشی از کتاب دنیای سوفی:

روزگاری يک فضانورد روسی و يک جراح متخصص مغز روسی پيرامون دين و مذهب با هم بحث می‌کردند. متخصص مغز مسيحی بود و فضانورد نبود. فضانورد با نخوت و افاده گفت: «من چندين بار به‌فضا رفته‌ام و در هيچيک از اين دفعات با خدا يا فرشته‌هايش برخورد نکرده‌ام» و متخصص در پاسخ او گفت: «اما من غالبا مغزهای آدم‌های متفکر و هوشمند را جراحی کرده‌ام و هرگز در هيچيک از اين مغزها فکر و هوش نديده‌ام.»

کتاب دنیای سوفی شما رو به دنیای جدیدی می‌بره که شاید با برخی سوالاتی که از شما میپرسه، باعث بشه مغزتون درد بگیره!!! اما قطعا باعث رشد فکری شما خواهد شد.

کتاب دنیای سوفی رو میتونید از نرم افزار طاقچه دریافت کنید.

https://taaghche.com/book-quote/5331/%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D9%81%DB%8C?p=1





دنیای سوفیفلسفه غربچالش کتابخوانی طاقچه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید