ویرگول
ورودثبت نام
دارلی
دارلی
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

علی صبور 19 ساله دزفولی جوانترین کارآفرین برتر کشور

علی صبور 19 ساله دزفولی جوانترین کارآفرین برتر کشور
علی صبور 19 ساله دزفولی جوانترین کارآفرین برتر کشور


دز آگاه: مطلع شدیم که یکی از فعالین دزفول در زمینه فناوری اطلاعات و احداث گلخانه موفق به اخذ تندیس کارآفرین برتر کشور شد. ما هم با واسطه ای قرار مصاحبه ای با او ترتیب دادیم. وقتی شنیدیم که کارآفرین برتر آن هم کارآفرین برتر کشور شده پیش خودم گفتیم که باید حتما سن و سالی از او گذشته باشد، اما وقتی در محل مصاحبه حاضر شدیم با تعجب دیدیم که کارآفرین برتر کشور یک جوان 19 ساله است …

گزارش سرویس اجتماعی: این مصاحبه را به تمامی جوانان عزیز جستجوگران کار تقدیم می کند.


دز آگاه: لطفا خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید؟

بنده علی صبور، 19 ساله، دانشجوی لیسانس مدیریت بازرگانی هستم.

دز آگاه: سن تان به اندازه کافی ما را متعجب کرد ، اما رشته تحصیلی تان را که گفتید تعجب ما بیشتر شد! مدیریت بازرگانی کجا، فناوری اطلاعات و احداث گلخانه؟

البته رشته مدیریت بازرگانی، رشته ای است که خیلی مرتبط با کشاورزی نیست، اما با توجه به اینکه دوستان صمیمی مان در رشته های کشاورزی فعالیت داشتند و خودم هم به این کار علاقه پیدا کردم. چند سالی است که وارد این فضا شده ام. و هم اکنون هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ تجربی یک سری اطلاعات را در مورد فناوری اطلاعات و احداث گلخانه بدست آورده ام.

دز آگاه: در کودکی علاقه داشتید که چکاره شوید؟ فکر می کردید روزی در این زمینه فعالیت کنید؟

در کودکی علاقه به رشته هوا و فضا داشتم اما وقتی بزرگ شدم به مدیریت بازرگانی کشیده شدم. نه موقعی که کودک بودم و نه زمانی که به دانشگاه رفتم، هیچ وقت فکر فعالیت در زمینه های فناوری اطلاعات و احداث گلخانه را نمی کردم. اما بر اثر اتفاقی که در زندگی ام افتاد به سمت فناوری اطلاعات و ساخت و ساز خانه باغی کشیده شدم و الان یکی از افراد فعال در زمینه فناوری اطلاعات و احداث گلخانه در استان خوزستان هستم.


دزفول امروز: فعالیت تان را از چه سالی آغاز کردید؟

از سال 99 در یک مقطع ۶ ماهه فعالیتم را آغاز کردم که در این 12 ماه فعالیت های تحقیقاتی انجام می دادم و بعد از آن فعالیتم را گسترده و کارم را تجاری کردم.و الآن تقریبا 1/5 سال است که در این زمینه فعالیت می کنیم.


دز آگاه: چه شد که به این فکر افتادید؟ در حالیکه 1/5 سال پیش زمینه احداث گلخانه در خوزستان مهیا نبود؟

ما یک جلسه برسی تحولات بازار دزفول داریم که صاحبین کسب و کار که از سن نوجوانی با هم دوست بودیم سالی دو بار دوباره دور هم جمع می شویم. در آن جلسه چند نفر از دوستانم که در این زمینه احساس نیاز می کردند به من پیشنهاد دادند و من جذب این کار شدم و فعالیتم را در این زمینه آغاز کردم. البته ما در سال 99 بعنوان اولین شرکتی بودیم که در خوزستان در زمینه احداث گلخانه فعالیت می کردیم.


دز آگاه: آیا این رشته سرمایه اولیه زیادی می خواهد؟ و آیا شما در هنگام شروع، این سرمایه را داشتید؟

زمینه های فناوری اطلاعات و پیمانکاری احداث گلخانه پیش نیاز دانش تخصصی مرتبط و هوش را می طلبد و کار بسیار حرفه ای و هیجانی است. معمولا سرمایه زیادی می خواهد. ما روزی که کارمان را شروع کردیم و بصورت تجاری شروع به فعالیت در این زمینه کردیم با سرمایه 15 میلیارد تومان وارد کار شدیم. که سرمایه زیادی محسوب می شود.


دز آگاه: آغاز هر کاری با مشکلات زیادی روبرو است آیا شما هم با این مشکلات روبرو شدید؟

بله، در زمینه بازاریابی ضعف زیادی داشتم که ضربه قابل توجهی به شرکت وارد شد. با گذشت زمان و سرمایه گذاری های پی در پی، موفق به رشد واحد بازاریابی شرکت شد.


دزفول امروز: پس از این همه مشکلات چه شد که ناامید نشدید؟ برخی افراد با اولین شکست تسلیم می شوند اما شما یک سال مقاومت کردید؟

به کاری که انجام می دادیم ایمان داشتیم. چون کار کاملا جدیدی بود و می دانستیم که در ابتدا مشکلاتی بوجود می آید. معمولا شروع هر بیزینس مشکلات و سختی های خودش را دارد. با توجه به تحقیقاتی که انجام داده بودیم، می دانستیم که حتما روزی نتیجه اش را شاهد خواهیم بود.

دز آگاه: آیا شرکت کارن ارغوان فارس خدمات پس از فروش ارائه می کند؟

بله!!!

1. گارانتی 5 ساله کالا و خدمات

2. 2 سال مشاوره رایگان

3. بازدید رایگان تا 6 ماه

3. بلو کارت تضمین کیفیت خدمات

و...

احداث سازه های گلخانه طرح اسپانیایی حدود 10 سال است که در دزفول مد شده است اما بدلیل اینکه آشنایی و تحقیقاتی روی آن صورت نگرفته، افراد زیادی با این نوع سازه آشنایی نداشتند ولی الآن استقبال از آن خیلی خوب است.


دزفول امروز: فعالیت احداث گلخانه در چه شهرهایی از ایران هم صورت می گیرد آیا اطلاعی از این فعالیت در کشورهای دیگر دارید؟

در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، اراک و شیراز شاهد فعالیت چشمگیری هستیم. و قدیمی ترین شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند در این شهرها مستقر هستند.

این زمینه در خارج از کشور بسیار پر اهمیت است برای مثال در شهرهای کشور هلند، افراد حقیقی و حقوقی بسیاری هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و البته از استقبال بالایی برخوردار است.


دز آگاه: چند نفر اشتغال زایی داشته اید؟

بطور مستقیم 80 نفر با مجموعه خودمان در حال کار هستند.


دز آگاه: دلیل انتخاب شما بعنوان کارآفرین برتر کشور در سال 99 چه بود؟

عاملی که سبب انتخاب مجموعه ما بعنوان کارآفرین برتر در کشور شد، این بود که ما به تمام کسانی که علاقمن به کار تجاری در این رشته بودند را بطور کاملا رایگان آموزش می دادیم. یعنی هر کس که می خواهد در این زمینه اطلاعی کسب کند و یا می خواهد وارد کار شود ما آماده ایم که به او آموزش رایگان دهیم و البته سن بسیار پایین من بی تاثیر نبوده.


دز آگاه: فکر می کردید که روزی کارآفرین نمونه کشور شوید؟

اصلا فکر نمی کردیم که پس از 5 ماه فعالیت بتوانیم عنوان کارآفرین نمومه کشور را کسب کنیم. تلاش شبانه روزی و سختی های روحی و جسمی ام را فراموش نمی کنم. خداوند یکتا را بابت این نعمت بزرگ شکر می کنم.


دز آگاه: از شما جوانتر هم در بین کارآفرینان برتر وجود داشت؟

از کسانی که تندیس گرفتند جوانتر از خودم را مشاهده نکردم.


دز آگاه: آیا مسئولین در این راه به شما کمک کردند؟

نه متاسفانه.


دز آگاه: هدف بعدی تان چیست؟ آیا می خواهید همچنان این زمینه را ادامه دهید؟

هدف اصلی من، رفاه برابر است یعنی دسترسی آسان و ارزان به فناوری است. با قدرت ادامه خواهم داد و آینده کشور در دستان جوانان است.


دز آگاه: توصیه شما به جوانان هم سن و سالتان چیست؟ کسانی که موفقیت امروز شما را می بینند ولی سختی های گذشته شما را ندیده اند و فکر می کنند شما یک شبه به این موقعیت دست پیدا کردید.

به اعتقاد خودم جوانی که به دانش رایگان در اینترنت توجهی ندارد، کاملا اشتباه می کند. جوان با توجه به نیروی خلاقیت و ابتکار و نوآوری خودش و همت بلندی که دارد باید بتواند استخدام شرکت خوبی شود و یا مسیر کارآفرینی را طی کند.


اینقدر طرح ها، ایده ها و فن های جدید وجود دارد که خلاقیت، همت و نوآوری جوان را می خواهد. توصیه من این است که از کتاب و آموزش رایگان در اینترنت غافل نشوند.


دز آگاه: در آخر اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید؟

از لطف و توجه شما ممنونم.

دز آگاه: ما هم از شما تشکر می کنیم.

علی صبورجوانترین کارآفریندزفولدزفولی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید