هانیه حاجی اسماعیلی
هانیه حاجی اسماعیلی
خواندن ۱ دقیقه·۲ سال پیش

رنه مگریت؛نقاشِ چهل تکه ها

پدرش خیاط بود و مادرش را در حادثه ای از دست داد در جوانی با اولین دختری که در کودکی دیده بود و عاشقش شده بود ازدواج کرد.

رنه مگریت شیفتهٔ برهم‌کنش میان تصویر و نوشتار بود و از همنشینی این دو در بسیاری از نقاشی‌هایش بهره برد. گرایش او به کشف رازهای واژگان و اشاره به قراردادی بودن در رمزگان‌های نوشتاری مشهور است.


مگریت انگارهای شاعرانه‌اش را در قالب تصویرهایی عکس‌مانند عرضه می‌داشت؛ ولی اسلوب واقع‌نمایی را به قصد بازنمایی جنبهٔ قابل رویت چیزها بکار نمی‌گرفت، بلکه بدین وسیله بر حضور یا عمل رمزآمیز و ناشناختهٔ آن‌ها تأکید می‌کرد. از همین رو، در شیوه سوررئالیست او را رئالیسم جادویی  نام نهادند.

گزارشگری بغرنج، القای چیزهای غیرعادی به مدد چیزهای معمول، تحریف مقیاس‌ها، شگفت‌آفرینی، رازگونگی و

بیگانگی. اگرچه، او به مضمون‌های مختلف می‌پرداخت، شیوه‌اش را تغییر نداد. از همین شیوه در نقاشی دیواری نیز استفاده کرد. کیفیت وهم‌گرایانه و رویاگونه سبک مگریت و منش کنایه‌دار و برانگیزنده آثارش او را در میان فراواقع‌گرایان صاحب بیانی ویژه می‌سازد. مگریت در کنار نقاشی برای گذران زندگی به کتاب‌نگاری و طراحی تبلیغاتی نیز می‌پرداخت. تجربیات او در این حوزه آثار نقاشیش را نیز گزیده‌گو و پرقدرت ساخته‌است.

اثار مگریت را میتوان در سبک های سمبولیست سورئالیست و رئالیسم جادویی دسته بندی کرد.


#هنر #نقاشی #رنه_مگریت #اطلاعات_هنری

رنه مگریتهنرنقاشی
کارشناسی ارشد هنر؛مدرس دانشگاه؛پژوهشگر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید