Sajadi
Sajadi
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

از نفس افتاده ای که نفس دمید و جانی دوباره بر پیکره سینمای فرانسه بخشید!

فیلمِ " از نفس افتاده"، بر خلاف اسمش نفس دمید، جانی دوباره به سینمای فرانسه بخشید و از سردمدارانِ جنبشی نوین در دنیا شد.

فیلم " Breathless "، اولین و شاید مهم ترین اثرِ کارگردان-مؤلفِ مشهورِ سینمای فرانسه، " ژان لوک گدار " بود. دلیل این اهمیت را تاثیرِ غیر قابل انکارِ این فیلم بر موج نوی فرانسه میدانند.

اواخر دهه 40 میلادی، زمانی بود که سینمای فرانسه با وجود غنا، تمدن و ارزشمندی اش، کمتر حرف تازه ای برای گفتن داشت، چرا که دیگر نیازِ مخاطب و توده جامعه خود را ارضا نمیکرد. انگار که مردم، دیگر همه میوه های ظرفِ " رئالیسم شاعرانه " را خوش مزه نمیدانستند، چون دردشان چیز دیگری بود!

از طرفی دیگر، هالیوود در آن دوره، با ساخت آثاری درخشان و قدرتمند، سایه ی درختِ تنومندش را بر روی سینمای فرانسه انداخته بود.

همچنین خارج از هالیوود، بزرگانی امثالِ " آکیرا کوروساوا " و " لوییز بونوئل " در آن دوره، به پختگی و کمالی تحسین بر انگیز رسیده بودند.

علاوه بر همه این موارد، در فرانسه کسی نمیدانست و یا جرأت نداشت که یک آلترنتیو برای رهایی از وضع موجود ارائه دهد!

سخت هم بود، آخر فرانسه را مهد سینمای جهان میدانستند، سینمایی ادبیات پرست و به شدت ایدئولوژیک که خودش را از پیشگامان این عرصه میدانست.

اما سال های 1959تا 1960، در کمتر از یک سال و نیم، 3 فیلم مهم اکران شد که شروع عصری جدید را نوید میداد:

  • " چهار صد ضربه " به کارگردانی و نویسندگیِ فرانسوا تروفو
  • " هیروشیما عشق من " به کارگردانیِ آلن رنه و نویسندگیِ بانو مارگریت دوراس
  • " از نفس افتاده " به کارگردانیِ ژان لوک گدار و نویسندگیِ فرانسوا تروفو

نکته حائز اهمیت، این است که بیشترین تاثیر بر موج نوی سینمای فرانسه را، " نئورئالیسم ایتالیا " گذاشت، پس مؤلفه های زیادی را از این جریان ایتالیایی، بر موج نوی سینمای فرانسه و بالطبع، فیلم های فوق الذکر مشاهده میکنیم.

به طور مثال قاب بندی و نورپردازی های متفاوت از گذشته، خروج از استودیو های تصویربرداری، دوری از " سانتیمانتالیسم " گرایی و در عوض، روی آوردن به مفاهیم " اگزیستانسیالیستی " در متن داستان، نمایش دادنِ تنها بُرشی از یک مقطع از زندگی به جای پایبندیِ بی چون و چرا و دقیقِ ادبی و غیره، از نشانه های این جریانِ نوظهور بود.

گُدار اما، از میانِ اِلِمان های وام گرفته از نئورئالیسم، روی یک مورد خاص به هیچ عنوان ریسک نکرد و آن، فاکتورِ " استفاده از نابازیگر " بود.

گدار با زیرکی، این مؤلفه مهم را نادیده گرفت و از بازیگران نامداری چون " ژان پل بلموندو "ی فقید، " جین سیبرگِ " نام آشنا و " دنیل بلونژه "ی چهره در فیلم " از نفس افتاده " استفاده کرد. علاوه بر این ها، حضورِ درخشانِ فیلمسازِ شهیرِ فرانسوی، " ژان پیر ملویل " جلوی دوربینِ گدار در این فیلم، خبر از نگرانیِ عوامل فیلم مبنی بر عدم استقبال مخاطبان عام و احتمال شکست تجاری میداد.

در همان زمان، گفته میشد که تقریبا تمامی عوامل فیلم حتی بازیگران، از عدمِ شکوفاییِ این اثر تا حدود زیادی مطمئن بودند، به جز 2 نفر! ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو، زوج طلایی و دوست داشتنیِ این اثرِ مهم و ماندگار!

انگار که آن دو، به جاودانگیِ این اثر و تداومِ این جنبش بعد از خودشان، ایمان راسخ داشتند.


از نفس افتادهموج نوی سینمای فرانسهفرانسوا تروفوسینماژان لوک گدار
به دلیل اینکه «آسمان کشتیِ اربابِ هنر میشکند» پس ما «تکیه آن بِه که بر این بحرِ معلّق نکنیم»
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید