خداوند تمام ابزارهای لازم برای ساختن سرنوشت سعادتی را به انسان داده است؛ ازجمله فطرت ، عقل، قوا و بدن مادی
انسان فطرتاً در جستجوی زیبایی و کمال محض است و در تکاپوست تا به نیازهای وجودی خود پاسخ دهد، چون همه چیز در فطرت هست، کار مربی توجه دادن و آگاه کردن دانش اموز به آنچه که در درون خودش هست، است
مبنای این رویکرد همان اصلی هست که در اصل اصالت وجودی فلسفه ملاصدرا است، که انسانها همه از یک وجودند
که با رویکرد وحدت شخصیه این مطلب چنین بیان شده: همه انسانها دارای یک اصل واحد هستند که همان روح الهی یا فطرت آنهاست که در همه به صورت مشترک و واحد هست و آنها را به سوی خیر و کمال سوق میدهد، به طور مثال در این رویکرد انسانها به طور فطری خوبی و بدی را تشخیص میدهند و به سمت خوبیها گرایش دارند بنابراین در مسائل اخلاقی مربی به جای اینکه فضائل اخلاقی را آموزش دهد ، بستر توجه به خوبیها و زمینه بروز و ظهور آنها را فراهم میکند، فقط توجه دادن و آگاه کردن فرد به گرایشهای فطری خویش است در این صورت خود دانش آموز انگیزهای درونی برای ظهور استعداد ها و کمال خویش می یابد
( ما خلقکم ولا بعثکم الا کنفس واحده) در فلسفه اصالت وجود ملاصدرا نیز فطرت، هدایت کننده آنها به سمت کمال و رشد میباشد. بنابراین در مدرسه معرفتی مربی اصلی همان فطرت یا روح الهی است که در همه به صورت مشترک و واحد هست و آنها را به سوی خیر کمال سوق میدهد. مربیهای مدرسه مربی اصلی ترقی نمیشوند بلکه مانند یک علت زمینه ساز بستر درک تربیتی که توسط رب در همه حال در جریان است را فراهم میکنند. به طور مثال در این رویکرد قائلند که همه انسانها به طور فطری خوبی و بدی را تشخیص میدهند و به سمت خوبیها گرایش دارند بنابراین در مسائل اخلاقی مربی به جای اینکه فضائل اخلاقی را آموزش دهد، با اعتماد بر گرایش فطری دانش آموزان به خیر و فضائل اخلاقی، توجه به خوبیها و زمینه بروز و ظهور آنها را فراهم میکند. پس امور اخلاقی نیازی به آموزش از بیرون ندارد در درون همه انسانها به صورت بالقوه وجود دارد، کار مربی در اینجا فقط توجه دادن و آگاه کردن فرد به گرایشهای فطری خویش است در این صورت خود دانش آموز انگیزه ی درونی خود را برای بروز و ظهور دادن نیکی ها و فضائل کشف کرده و برای بروز دادن آنها تلاش خواهد کرد.
مثال در موضوع نماز جماعت:
رویکرد مدرسه معرفتی با سایر مدارس در نگرش و بینش تفاوتی بنیادین دارد
در برخی مدارس نمازجماعت اجباری است، و یا در بهترین حالت تشویق دانش آموزان به خواندن نمازجماعت، با دریافت جوایز و کسب امتیاز در درون مدرسه است
در مدرسه معرفتی بیش و پیش از آنکه به خواندن ظاهری نماز توجه شود، به آگاه کردن دانش آموزان به نیاز به عبادت و پرستش که میلی فطری است توجه میشود و تلاش میشود با بسترهای موجود فرد را به نیاز فطری خود برای عبودیت سوق دهند، این ادراک گرسنگی نسبت به غذای معنوی و رشد و تکامل شخصیت خود برای شبیه خدا شدن و لذت بردن از روحیه حمد و شکرگزاری تاکید میشود و مربیان به جای امتیاز دادن تشویقهای بیرونی و... برای وادار کردن دانش آموزان به نماز خواندن، بیشتر به بسترسازی نگرشی و آگاهی بخشی میپردازند
منابع:
سایت موسسه همگامان با مسیر ولایت
بررسی مباحث مرتبط با فطرت