ویرگول
ورودثبت نام
آروشا دریاباری
آروشا دریاباری
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

عدم اختیار

از اونجایی ک خیلی چیزا دست ما نیست و زندگی جریان داره ،ممکنه دچار بی اختیاری ادرار هم بشیم و باز هم زندگی‌جریان داره ?

برای من ک جز کادر درمانم هیچ چیز قابل پیش بینی نیست !چرا ؟ چون با مریض هام ک‌‌صحبت میکنم متوجه میشم ک اون فرد انتظار ی تصادف یا سکته مغزی سقوط از ارتفاع ریزش کوه یا اصلا ی زمین خوردن ساده رو‌نداره ولی ......

بگذریم

ی روز ک‌ اول شیفتمو با جمله های انگیزشی توی ذهنم شروع کردم و داشتم میگفتم خدایا شکرت ک سرکار میرم

چشمام افتاد ب

ی دختر خیلی خوشگل و معصوم ک‌ سن و سالی هم نداشت روی ویلچر نشسته بود ب همکارم اشاره کردم ک چرا نمیاد پایین از ویلچرمون؟( ژست این مریض نماها)

همکارم: نمیدونم

من :پس خودم بهش میگم

داشتم میرسیدم بهش ک دیدم مامان و باباش با کمک هم گذاشتنش روی تخت داشتم نگاش میکردم‌ک چرا خودشو تکون نمیده ?بیچاره پدر و مادر پیرش اسیر شدن از دست این

ازش پرسیدم خوبی؟

بی تفاوت بهم گفت متشکرم

گفتم ازمایشاتو بگیرم و سرمتو وصل کنم

جوابی نداد

خب موقع انژیوکت زدن بی اختیار بدن ب صورت واکنش دفاعی خودشو جمع میکنه اما این دخترمون تکون نخورد

بهش گفتم دقیقا کجات درد میکنه؟ گفت من کمر ب پایین بی حرکتم ینی فلجم

غصه خوردم سعی کردم خودمو جمع و جور کنم و بغض نکنم گفتم نوار قلبتو دکتر دیده ی کوچولو قلبت شیطونی میکنه باید ccu بستری بشی و تحت نظر

خواستم بیشتر باهاش صحبت کنم #یک_روز_جای_من

خودمو جای اون دخترمون بزارم تو ذهنم پر از علامت سوال بود و با خودم عواملی ک باعث قطع نخاع و بی اختیاری ادرار میشه رو مرور میکردم اما نمیخوند باهم اطلاعات و شواهد ?

حالا چرا بی اختیاری؟الان میگم

ازش پرسیدم چی شد ک ایجوری شدی

گفت: با مامان و‌بابام داشتیم از جاده کن سولقون برمیگشتیم ک کوه ریزش کرد ?ماشینمون خمیر شد و‌من فلج از کمر ب پایین

دیدم ایزی لایف داره و برای عوض کردن خودش نیاز ب کمک بهش گفتم چرا؟ریسک عفونت بالا میره چطور سوند استفاده نمیکنی ک‌گفت از ۴ سال پیش استفاده میکردم حجم مثانه م انقدر کم شده بود ک آتروفی شد و جراحی کردم و بابت بی اختیاری ادراری ک دارم فقط میتونم از ایزی لایف استفاده کنه

تو سن ۲۵-۲۶سالگی فکر اینکه این بلا سرش بیاد رو‌نکرده بود و ب مستقل شدن خودش و ساختن زندگی‌ رویاییش و ازدواج با فرد مورد علاقش و سفرهای مختلف دور دنیا و........ فکر میکرده اماا....

بی‌اختیاری ادراری یا از‌دست‌دادن کنترل مثانه، یک مشکل رایج و اغلب شرم‌آور است که برای اقایان و خانم ها اتفاق می افتد شدت آن از دفع (نشت) گهگاهی مقدار کم ادرار در هنگام سرفه یا عطسه، تا داشتن احساس فوریت دفع ادرار (خیلی ناگهانی و شدید که تا رسیدن به دستشویی نمی‌تواند خود را کنترل کند و فرصت رسیدن به دستشویی را ندارد) متغیر است. اگرچه با افزایش سن احتمال روی‌دادن بی‌اختیاری افزایش می‌یابد، بی‌اختیاری ادرار یک امر اجتناب‌ناپذیر از پیری نیست. در اکثر افراد، تغییر ساده‌ی سبک زندگی یا درمان طبی می‌تواند موجب کاهش ناراحتی یا توقف بی‌اختیاری ادرار شود. بسیاری از مردم گاه‌به‌گاه، ریزش جزئی ادرار را تجربه می‌کنند و بعضی دیگر ممکن است مکررا مقدار کم تا متوسط ادرار را دفع کنند.کسانی که بی اختیاری ادرار دارند، با عطسه و سرفه یا خنده‌های ناگهانی، ادرار آنها می‌ریزد.

حالا چند نوع بی اختیاری ادرار داریم

1بی اختیاری ادرار در اثر فشار شکم

2بی اختیاری ادرار اورژانس

3بی اختیاری ادرار عملکردی

4بی اختیاری ادرار ترکیبی

❌مراجعه پزشک در قدم اول و اجرای دستورات

❌انجام ورزش کِگِل(بسیار بسیار عالی)


ایزی لایفپرستار اگاهیک_روز_جای_منبی اختیاری ادراراگاهی و درک بیماری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید