ویرگول
ورودثبت نام
سپهر ظاهری بیرگانی
سپهر ظاهری بیرگانی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

آیا سریال قورباغه توانست وارده سطح جهانی شود؟

هیاهویی بسیار برای ورود به عرصه بین المللی که باز هم سینمای ایران در آن ناکام ماند.

سریال جدید قورباغه با هیاهو و جنجال زیادی از سر رسید و انتظار داشت که به سطح جهانی برسد و سینما و سریال های ایران را به مرحله جدیدی ببرد

هومن سیدی تمام تلاش خود را کرد تا بتواند بلاخره اولین سریال ایرانیه بین المللی را در کارنامه خود داشته باشد و در تاریخ سینمای ایران ثبت شود اما او هم مانند صدها کارگردان دیگر ایرانی ناکام ماند.


چرا قورباغه با اینهمه سروصدا کردن از رفتن به سطح بین المللی ناکام ماند؟


قورباغه شروعی طوفانی داشت و همه منتقدین را امیدوار کرده بود که بلاخره سریال و سینمای ایران به سطح جهانی خواهد رسید اما هرچه قورباغه را تعقیب کردیم متوجه این شدیم که خیالی پوچ بیش نبوده اما کجای کار ایراد داره؟


خب اول از همه نباید فراموش کنیم که این سریال نسبت به بقیه سریال های ایرانی واقعا یک شاهکار بود و صددرصد بینندگان عامه مردم را به وجد میاورد و قورباغه در مرحله بسیار بالاتر و قویتر از بقیه سریال های ایران دارد.


برمیگردیم سر موضوع اصلی پس چرا با اینهمه محبوبیت در ایران نتوانست به سطح جهانی راه پیدا کند؟

بزرگترین ضعف قورباغه،فیلمنامه این سریال است،فیلمنامه ای پریشان و پر از نقص و ایراد و باگ های زیاد که باعث میشد جلوی پیشرفت این سریال بگیرد.

فیلمنامه با وجود وسواسش در منطقی بودن بیشتر اوقات کاملا منطق را کنار میگذارد و به یک کمدی مضحک بدل میشود،هومن سیدی به دنبال این بوده که داستان را مانندِ سریال Dark پیچیده کند اما کاملا در این مورد ناموفق بوده است و شلختگی را با پیچیدگی اشتباه گرفته است،پیچیدگی باید بتواند مخاطب را به فکر فرو ببرد نه ماننده پازل بهم ریخته ای ذهن بیننده را از جریان اصلی خارج و گمراه کند،شلختگی که به ویژه در قسمت های آخر کاملا به اوج خود میرسد.

سریال در خلق شخصیت ها و انگیزه هاشون کاملا ناکام میمونه،شخصیت هایی گنگ و مبهم و تعریف نشده که از اول تا آخر سریال بدون شخصیت ها بدون هیچ انگیزه ای از این طرف به اون طرف کشیده میشوند.

سرتاسر سریال پر از دیالوگ ها و مونولاگ های عمیق و پر مفهوم است اما کاملا بیجا و فقط باعث افته شدید در قسمت داستانی شدند،فیلمنامه سعی داشته که سریال را پر از پندها و درس های مفید کند اما ناموفق بوده است و بیش از حد دیالوگ ها را سرد و بی روح کردند.

شخصیت اصلیه سریال که سعی کردند آن را مانند یک فلاسفه بزرگ تاریخ جلوه دهند و در تمام طول داستان بدون اینکه از اهدافش و انگیزهایش باخبر باشیم و بدون اینکه بدونیم چی میخواد و چرا میخواد!؟


نتیجه گیری

سریال هرچند در مقیاس ایرانی یک پدیده و یک قدم بزرگ به جلو محسوب میشود اما در سطح جهانی حرفی برای گفتن ندارد،قورباغه توانست چندها پله جلوتر از بقیه سریال های ایرانی شیرجه بزند اما قدرت کافی را برای گشودن دروازه های جهانی را نداشت.

اما این باعث نمیشود قورباغه را نادیده بگیریم،قورباغه با وجود محدودیت های زیاد جریان جدیدی را در سریال های کاملا ضعیف ایرانی راه انداخت و ما را توانست کمی به آینده سینما و سریال کشورمان امیدوار کند.





سینمای ایرانسطح جهانیسریال
علاقمند به فلسفه و جامعه شناسی،منتقد سینما
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید