hashure mostanad
hashure mostanad
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

برای پس از مرگم (عبدالرضا نعمت‎الهی- 1401) - یک روحانی متفاوت

در جایی از فیلم برای پس از مرگم که یک مستند پرتره درباره مرحوم علی صفایی حائری، روحانی، نویسنده و اندیشمند شیعه است، فیلمی آرشیوی از یکی از مجالس سخنرانی وی را می‎بینیم که در چیدمان این مجلس، بر خلاف مجالس معمول سخنرانی روحانیون، که سخنران رو به روی دیگران و اغلب در ارتفاعی بالاتر از آن‎ها می‎نشیند، صفایی حائری در گوشه اتاقی که به وضوح کوچک و پر از جمعیت است نشسته و شنوندگان به شکل نامنظمی در اطراف او قرار گرفته‎اند، حتا مردی که در پشت سر آقای صفایی نشسته، پشت به او دارد و صدای کودکی که با آن مرد سر و کله می‎زند، گاه واضح‎تر از صدای سخنران، آقای صفایی به گوش می‎رسد.

حال و هوای همین فیلم آرشیوی، همان تصویری است که سازندگان فیلم تلاش دارند تا آن را به مخاطب خود ارائه کنند: یک روحانی متفاوت و مردمی.

مرحوم صفایی حائری در سال 1330 به دنیا آمد و به استناد منابع موجود در 13 سالگی تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. در نوجوانی به طور جدی به مطالعه ادبیات جهان، کافکا و هدایت پرداخت و پس از پایان تحصیلات حوزوی، به واسطه‎ ی اندیشه‎ ها (و آن‎گونه که در فیلم و از گفته‎های آن‎هایی که او را می‎شناخته ‎اند آشکار است) و بیشتر از بابت نحوه برخورد و تعاملش با دیگران و مردم عادی، محبوبیتی فراوان پیدا می‎کند.

بر مبنای خاطرات و گفته ‎های مصاحبه ‎شوندگان در برای پس از مرگم، علی صفایی حائری جدای از این که قرائت ویژه‎ای از دین داشت که با قرائت رسمی حکومت متفاوت بود؛ به آدم‎ها گوش می‎کرد و درکشان می‎کرد و جذبشان می‎کرد، در خانه‎اش به روی همه باز بود و به آنچه که در عرف از آن به «شان روحانیت»‎ شناخته می‎شود اعتقادی نداشت: «کشتی می‎گرفت و فوتبال بازی می‎کرد» و سبک حوزه علمیه را نمی‎پسندید. با خانم‎هایی که به عنوان شاگرد یا... به نزدش می‎رفتند راحت بود و حتا آن‎ها را به اسم کوچک صدا می‎کرد.

یکی از خانم‎هایی که شاگرد او بوده، در فیلم با پوشش کامل چادر، به شکلی که حتا صورتش هم دیده نمی‎شود، می‎گوید که «خانم‎ها در کنار استاد همیشه احساس امنیت می‎کردند.»

به نظر می‎رسد مجموعه این روحیات برای آقای صفایی گران تمام شده و به‎ویژه پس از سخنرانی در تالار وحدت تهران در سال 1360 (که به استناد گفته‎های فیلم، مردم به سخنان او بیشتر از سخنان یک چهره سرشناس حکومتی توجه می‎کنند) حاشیه‎سازی برای او آغاز می‎شود؛ افکارش را التقاطی و مادی‎گرا و خودش را ضدانقلاب و مرتبط با ساواک عنوان می‎کنند و همچنین به دلیل روابط راحتش با خانم‎ها وضعیت اخلاقی او را زیر سوال می‎برند.برخوردهایی که به گفته خانم فروغ احراری (استاد دانشگاه و شاگرد مرحوم صفایی) ریشه‎اش ناشی از «حسادت» بوده‎ است. در برای پس از مرگم، فایل صوتی و تصاویری از جلسه‎ای 5ساعته در سال 1361 در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را شاهدیم که مسئولین حوزه از آقای صفایی سوالاتی را در رابطه عملکردش مطرح می‎کنند؛ جلسه‎ای که بی شباهت به یک جلسه انکیزاسیون نیست.

برای خواندن ادامه نقد مستند برای پس از مرگم اینجا را کلیک کنید.



نقد مستند
پلنفرم تماشای آنلاین مستند و فیلم کوتاه، بلند و سینمایی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید