ویرگول
ورودثبت نام
فاطمه صادقی
فاطمه صادقی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

بازی و غلط های املایی

باشروع سال تحصیلی نگرانی های جدید ما والدین هم شروع شد. من یک مادر هستم و فرزند کلاس دومی دارم.در پایان سال تحصیلی گذشته {با علم به اینکه امسال هم کلاس ها به صورت آنلاین برگزار خواهد شد } تصمیم گرفتم تابستان ،فقط من برای فرزندم کتاب بخوانم و کتابهای متنوع را برای پسرم تهیه کنم و در دیدش قرار دهم. {تا کمترین میزان اصطکاک و بیشترین تجربه های جذاب را داشته باشیم}.اما . . .

اولین املایی که در مهرماه به پسرم گفتم ، باعث شد که شب تا صبح نخوابم . پسرم که تا دیروز مطالبی را به اسم داستان، خودش می نوشت و من فکر می کردم غلط املایی زیادی ندارد ،حالا چه اتفاقی افتاده بود که جمله ی " من دانش آموز کلاس دوم هستم "را اینگونه می نویسد: "مندنش آمز کلاسدوم هس تم ." و در آخر به این دیالوگ ختم شد: " د کدوم طرفی بود ؟"

کمی بعد جستجوی من آغاز شد . موضوع " اشکالات املایی؟"

آنچه من یافتم (از تجربه های معلم های خوبی است ،که سال ها در پایه دوم تدریس داشتند):

*اگر غلط های املایی مربوط به کلماتی می شود که شامل نشانه های چند شکلی هستند . مثلا نمی داند حوض با کدام ( ز ذ ض ظ ) نوشته می شود.بازی های مناسب برای تقویت حافظه ی دیداری را انجام دهیم .

*در نوشتن کلمات، دندانه ، سرکش،یا نقطه ، کم یا زیاد می گذارد ، بازی های افزایش دقت دیداری را در برنامه تان قرار دهید .

*اگر دیکته می گویید : "زهرا آش رشته می پزد." اما کلمه رشته را نمی نویسد ، از بازی های تقویت حافظه ی شنیداری غافل نشوید.

*کلمات هم آوا را اشتباه می نویسد . مثلا دانستند را دانستن مینویسد . دقت شنیداریش را تقویت کنید .

*کلماتی که " خوا " دارند یا کلماتی که استثنا هستند مثل "خود "یا " ی میانجی" و "ا ربط " را تشخیص نمی دهد ، می تواند ناشی از اشکالات آموزشی باشد . البته که می تواند به حافظه دیداری هم مربوط شود.

*قرینه نویسی و وارونه نویسی دارد . در مکالمات روزانه حتما از جهت ها و آدرس ها زیاد استفاده کنید . {مثلا بگویید مداد سمت راست میز را برایم بیاور.}

*نارسا نویسی دارد. یعنی:بیش از اندازه کمرنگ یا پررنگ یا ریز یا درشت می نویسد . بازی هایی را انتخاب کنید که درجهت تقویت هماهنگی بین چشم و دست باشد . بازی های ظریف جهت تقویت عضلات دست هم مفید است.

*برای کند نویسی به دنبال بازی های تقویت هماهنگی بین دو نیم کره ی مغز باشید .

*و در آخر، سرهم نویس یا جدا نویس که ناشی از اشکال در ادراک دیداری است.

و آنچه من تجربه کردم:

در ابتدا به دنبال راهی برای کاهش اضطراب و استرسش شدم .پس برنامه روزانه نوشتیم و ساعت مناسب حل تکالیف و مکان مناسب برای درس خواندن را انتخاب کردیم .(وبه طور نامحسوس اسباب بازی هایش را کم کردم )

نمی توانستم همه ی مشکلات را باهم مدیریت کنم . پس انتخاب کردم : دیکته قابل خواندن باشد و پر از غلط.

* دو هفته اول اصلاح سرهم نویسی و جدا نویسی .راه حل: بازی با پازل

پازل هایی که خاک می خوردند از کتابخانه بیرون آمدند . بازی کردیم . خندیدیم حتی نقاشی کشیدیم و بعد با قیچی پاره کردیم و بعد چسباندیم.

نمونه پازلی که ساختیم
نمونه پازلی که ساختیم


* بعد از یک هفته که نتیجه پازل خودش را کمی نشان داد،قدم به مرحله دوم گذاشتم . اولویت دوم : باید برای حضور احتمالی در مدرسه آماده شد . اگر معلم حضوری امتحان بگیرد و دیکته بگوید آیا می تواند کلمات را به یاد بیاورد ،عقب نماند یا حتی کلمات را درست بشنود ؟ پس انتخاب کردم . صدای تلویزیون کم شود.(برای تحریک شنوایی) و انتخاب بازی :

سه کلمه که ربط مشخصی باهم ندارند مثلا(اسب،قرمز،صندوق )انتخاب می کردم و می گفتم . از پسرم می خواستم که بعد از من کلمات را بگویید . بهتر است به همان ترتیب بگوید . اما اوایل سخت نمی گرفتم . بازی را رفته رفته ، سخت ترش می کردم . مثلا بعد از گفتن کلمات مکث می کردیم یا سوال بی ربط می پرسیدم. {اسم بهترین دوستت رو بگو؟}و بعد از جواب دادن به سوال اجازه داشت کلمات را بگوید . و به مرور تعداد کلمات را به 6 کلمه رساندیم. نتیجه این شد که در املای مهرماه که معلم به صورت حضوری از بچه ها گرفتند ،پسرم هیچ کلمه ای را از قلم نیانداخته بود .

*عمده غلط های پسر من ، مربوط به این قسمت می شود . حافظه دیداری

بازی اول :چند مداد رنگی را برای چند ثانیه (10تا 20ثانیه )نشانش می دهم(بدون کلام و نام بردن از رنگ آنها ) . و یک یا چند رنگ را بر می دارم از او می خواهم که به من بگوید کدام رنگها نیستند. {من با سه رنگ شروع کردم و فعلا به 6 رنگ رسیدم }

بازی دوم : از کارت حیواناتی که در منزل داشتم ،چند کارت را انتخاب می کنم و برای چند ثانیه نشانش می دهم (بدون هیچ کلامی ) و یکی از کارتها را برمی دارم.حالا باید بگوید کدام حیوان نیست. {باز هم از سه کارت شروع کردیم و فعلا به 6 کارت رسیدیم )

بازی سوم :از بلوک های رنگی اسباب بازیش کمک گرفتم. شکل های ساده و رنگی می سازم . برای چند ثانیه نشانش می دهم و بعد رویش را با پارچه می پوشانم . حالا او باید همان شکل با همان ترکیب رنگی را بسازد .

یک طرح ساده
یک طرح ساده

هنوز هم املای پسر غلط دارد . اما من غرق در شادی ام .آگاهم به آنچه که باید تقویتش کنم و شوق دارم از همه ی نتایجی که تا به امروز به دست آوردم . و دیدن فیلم خوب "ستاره های روی زمین " را هم پیشنهاد میکنم.

کلاس دومیغلط املاییآموزش و بازیدیکته و بازیکلاس دوم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید