ویرگول
ورودثبت نام
رضا
رضا
خواندن ۲ دقیقه·۸ ماه پیش

طراحی مینیمال چیست؟

مدتی پیش طراحی مینیمال من را جذب خود کرد. تصمیم گرفتم در مورد آن بیشتر مطالعه کنم و نتایج جالبی برایم همراه داشت. در واقع با مطالعه بیشتر، علاقه من هم بیشتر شد.

اجازه دهید بگویم کار از کجا آغار شد. در تصاویری که همه ما از دنیای غرب و به طور مشخص آمریکا در ذهن‌داریم به شکل قابل توجهی دکوراسیون خانه های جدید من را جذب کرد. مثلا سریال ها، تبلیغات، فیلم‌های سینمایی، کلیپ ها و ...

یک تفاوت آشکار در طراحی آن خانه ها با خانه ما ایرانیان وجود داشت. رنگ، سادگی، خلوتی و ... در نگاه اول خود را نشان می‌داد. با یک سرچ متوجه موضوع طراحی مینیمال شدم و مطالعاتی داشتم که بد ندیدم آن را منتشر کنم. قصد داشتم در یک وبلاگ آن را منتشر کنم اما به ویرگول برخورد کردم و دیدم جای راحت و مناسبی برای انتشار این مطلب است.

امیدوارم اولا این مطلب مفید باشد و بازخورد خوبی دریافت کنم و ثانیا بازهم بنویسم‌.

طراحی مینیمال

یک شیوه طراحی است که از قرن ۲۰ ام آغاز شده و می‌توان آن را پدیده ای جدید نامید. در طراحی مینیمال دو موضوع بسیار اهمیت دارند.

اولا در این شیوه فقط باید عناصر اصلی را حفظ کرد
و عناصر اضافی را حذف نمود.

“Less is more”

این شعار اصلی طراحی مینیمال است. یعنی هر چقدر عناصر کمتری استفاده کنیم، اثرگذاری بیشتر می شود.

دوم توجه به کلیت کار است. ممکن است بسیاری از عناصر به تنهایی زیبایی های بسیاری داشته باشند اما عناصر در کنار هم زیبایی کافی را ایجاد نکنند. این نکته بسیار مهمی است که موجب می‌شود ما در همان نگاه اول در سریال آمریکایی متوجه تفاوت یک آپارتمان با طراحی کشور خودمان شویم.

چند نمونه طراحی مینیمال می‌تواند به فهم بهتر موضوع کمک کند. مثلا یک تخت خواب مینیمال را مشاهده کنید:

 تخت خواب مینیمال
تخت خواب مینیمال

حالا این تخت خواب را با یک تخت خواب سنتی مقایسه کنید

تخت خواب  با هنر معرق
تخت خواب با هنر معرق

تفاوت روشن است. حالا یک تصویر از خانه مینیمال و مقایسه آن با منازل مسکونی خودمان کار را روشن تر هم میکند:

و تصویری دیگر:

فکر میکنم تا حدود زیادی با دیدن‌این تصاویر منظورم‌ را دریافته باشید.

نکته جالب دیگری که در طراحی مینیمال با آن‌برخورد کردم ارتباط این شیوه طراحی با فرهنگ و مردم ژاپن بود. مردم‌ ژاپن خود هم به نوعی مینیمال هستند. مردمی با حذف عناصر اضافی، تا حدی بی روح و جدی. سبک زندگی و لوازم زندگی آنها هم مینیمال است.

نکته دیگری که در پایان میخواهم اشاره کنم این است که به هیچ وجه زیبایی طراحی مینیمال به معنی نفی طراحی سنتی نیست. این طرح ها در کنار هم زیبا هستند. برای نشان‌دادن این‌ زیبایی در پایان تصویری زیبا از مسجد نصیر الملک را به اشتراک می گذارم

مسجد نصیرالملک شیراز
مسجد نصیرالملک شیراز

طراحی مینیمالمینیمالیست
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید