ویرگول
ورودثبت نام
Lale Kaveh
Lale Kaveh
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

املاء مهتره یا انشاء ؟


اگر از شما بپرسند که بین املای 20 و انشای 20 کدام رو انتخاب می کنید، انتخاب شما کدومه ؟ من اگر باشم بین این دوتا موضوع، انشای 20 رو انتخاب می کنم. می پرسید چرا؟ با من همراه باشید تا دلیل انتخابم رو باهاتون در میون بزارم.

از بین این دو موضوع، من انشای 20 رو انتخاب می کنم. چرا؟

البته هر دو مهم هستند اینکه یه متن بنویسیم که پر از غلط املایی باشه، ما رو غیر حرفه ای و بعضا کم سواد نشون میده. اما انشای زیبا که ذهن خواننده رو به وجد بیاره و باعث لذت مخاطب از خوندن متن بشه به نظر من مهمتره. ولی خوب هردو مکمل هستند. یعنی هردو باید 20 باشن تا طرف رو حرفه ای نشون بدن.

گاهی شده کپشن های یک پست اینستاگرامی رو خوندم و اینقدر این کپشن ها زیبا نوشته شده بودن و از کلمات فاخر استفاده شده بود داخلشون که من واقعا از خوندنش لذت بردم و با خودم گفتم منم باید اینطوری بنویسم. اینکه یه جمله ساده رو با یه فعله مناسب تموم کنه شاید معنی جمله رو زیاد تغییر نده یا اصلا تغییر نده ولی خوندن متن رو برات زیباتر جلوه میده. انشا خیلی مهمه. وقتی می خوای یه چکیده برای مقاله ات بنویسی، وقتی چند بار یه متن رو مینویسی و پاک می کنی، تازه میفهمی چقدر زنگ انشای مدرسه مهم بوده و ما ساده ازش رد شدیم. شاید که نه، حتما لازم بود؛ اون موقع که معلم کلاس سوم دبستان یه موضوع میداد و می گفت برید انشا بنویسید دربارش، بیشتر برامون وقت میذاشت و از اهمیت این درس بیشتر می گفت.

وقتی می خوای پایان نامه و مقاله بنویسی و تازه میفهمی چقدر مقدمه نوشتن سخته! چقدر نتیجه گیری نوشتن وحشتناکه! تازه اون موقع هست که می فهمی املا رو میشه یکاریش کرد ولی انشا رو لازمه خیلی روش کار کنی و وقت بزاری تا جمله بندی هات بعد از اون همه وقتی و انرژی که برای کل پایان نامه و مقاله صرف کردی؛ مناسب بشه و درخور توجه استاد داور گرامی که دنبال یه بهونه است تا از کارت ایراد بیگره!

آره، به نظر من انشا مهمه، خیلی هم مهمه. من خودم شخصا یک کپشن پر از غلط املایی ولی زیبا رو ترجیح میدم به یه متن ساده ی بدون غلط. هرچند که همون کپشن زیبا هم اگر بدون غلط املایی نوشته بشه، جذابیت متن و حرفه ای بودن نویسنده رو بیشتر نشون میده.? نظر شما چیه؟ آیا شما هم با من موافق هستین؟ نظرتون رو باهام به اشتراک بزارید.



پایان نامهنگارشمحتوانویسیموضوع انشاء
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید