ویرگول
ورودثبت نام
زهرا ساعدی
زهرا ساعدی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

راهنمای تحلیل کسب و کار

راهنمای تحلیل کسب و کار
راهنمای تحلیل کسب و کار



به نام خدا

قبل تر گفته بودم ... شغل جدیدم این است که تعداد زیادی داشبورد جلوی رویم هست. مدیر BI گاه گاهی تلنگری بهم میزند که ببین چی می تونی از این نمودار ها در آوری ... منم یک نگاه به اون میکنم و یک نگاه عاقل اندر سفیهانه هم به صفحه لپ تاپم. می پرسم : خب از من چه می خواهید ؟ صادقانه پاسخ میدهد : کسی از ما چیزی نمی خواهد ما باید یه چیزی تولید کنیم تا بقیه تیم ها و مدیران خوششان بیاید. مشتری بشوند و سمت ما درخواست بیاید. گزارشی رد میکنم. اما در نهایت نه خودم راضی هستم و نه مدیر. چون نمیدانم به چه میخواهند برسند. اما این مسئله اولین باری نیست که برایم پیش آمده ... خود مدیران هم شاید ندانند چه میخواهند ولی از شما تحلیل میخواهند. جالب است! نه؟ شاید عقبه این موضوع برایم چند سال پیش باشد. اولین بار یه عالمه داده مقالات را مدیرم به دستم داد ... گفت : ببین چی می توانی از این در بیاوری. من هم چند نموداری با تبلو برایش کشیدم. کلی هم ذوق کرد و یک جلسه گذاشت با یکی از مدیران صنایع دریایی! یادم هست قبل از رسیدن به آن جلسه حسابی در خیابان های اطراف فرودگاه مهرآباد گم شدم ... خب ولی در نهایت با حدود یک و نیم ساعت تاخیر به جلسه رسیدم. با همان حال نزار در بین جملات این مدیر صنعت دریایی شنیدم که دوست دارد ارتباطات را مانند گرافی از ارتباطات ببیند. همان جا در سرم جرقه زد که گراف ارتباطی یکی از چیز هایی است که فهمیدنش آسان است. برای کسی که کارشناس این کار نیست یک روش عالی است. دنبال حرفش را گرفتم و خودم شروع کردم به یادگیری ( شبکه های اجتماعی ) یا همان SNA . بعد از این کشف نیاز همان پروژه با این رویکرد انجام دادم. نتیجه اش شد یک فروش عالی پروژه برای مدیرم. از قسمت های مختلف خصوصی و دولتی درخواست برای این پروژه می آمد. موضوع به ما می دادند و شبکه های ارتباطی موضوع و تحلیل این شبکه های اجتماعی را می خواستند. گفتنی است بعد تر گفت حدود یکسالی در آمد شرکت از فروش همان پروژه بوده است. خلاصه تشخیص نیاز مشتری به هدف خورد.

یک مدت هم با دکتر زالی گفتگو کرده بود. داده های کرونا گرفته بود. همان آمار روزانه از تعداد فوتی ها. ترخیص شده ها. بستری و ... از روز نخست کرونا. به من گفت چی می تونی از این ها در بیاری ... من چند تا نمودار کشیدم مثلا اینکه روز های پنجشنبه بیشترین بستری هاست و روز های شنبه بیشترین فوتی ... همین چند تا نمودار دست و پا شکسته رو به دکتر زالی نمایش داده بود. دکتر زالی هم گفته بود : خب ؟. البته با ادبیات محترمانه تری... میدانی من اون موقع نتونستم برای خودم حل کنم که نیاز یک مدیر برای سطح کلان مدیریت بحران کرونا در چیست! در نتیجه نا موفق هم بودم.

الان مشغول تحلیل داده های یک اپلیکشن هستم. با وضعیتی که در بالا توصیف کردم. تمام تیم های فنی در تلاش هستند فیچر های بیشتری به محصولشان اضافه کنند. مدیر هم میخواهد تعداد کاربران بیشتر شود. تعداد کویری هایی که کاربران می زنند بیشتر شود و در نهایت ترافیک بیشتری بتواند بفروشد.

از هزار هزار داده و نموداری که جلوی رویم گذاشته اند کدام یک را انتخاب کنم ؟ کدامیک را به چه کسی ارایه کنم ؟ در نهایت چه جوری میشود دوباره به هدف زد؟ برای حل این مسیله کتاب BABOK را شروع کردم.



پ.ن.(بعد ۴ هفته) : کتاب رو خوندم ... اما چیزی که میخوام نبود ! این کتاب در واقع راهنما برای طراحی یک BPM است. این کتاب می خواهد در نهایت با طراحی BPM فرایند کسب و کار رو تحلیل کند.

من نیازم رو بالا تر گفتم ... مطمینم راهکار من BPM نیست. بنابراین

نتیجه ۱: اگر مشکلی شبیه به مشکل من دارید ؛ سراغ کتاب BABOK نروید.

حتی اگر اسمش خیلی شبیه مسیله شماست.



کسب و کاراستاندارد babokتحلیل دادهکسب کار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید