ویرگول
ورودثبت نام
مهناز احمدی
مهناز احمدی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

داستان بازار بزرگ تبریز

یکی از علایق بزرگ زندگی من بازارگردی بوده و هست. مگه میشه توی یه بازار بزرگ پا گذاشت و محو عطر و بوی سحرانگیز اون نشد. بازارهای سنتی ایران مخصوصاً اون قسمت هایی که ادویه می‌فروشن، اصلا عطرشون آدم و از خود بیخود میکنن!! من تا حالا تبریز نرفته بودم تا یه جایی خوندم که تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا رو داره و به خاطر هم ویژگیش هم اسمش توی کتاب میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از برترین سازه های تاریخی دنیا ثبت شده. برای همین تصمیم گرفتم کوله پشتی رو ببیندم و راهی شمال غرب ایران و شهر تبریز بشم. اما قبلش لازم بود یکی از هتل های تبریز رو از سفرانه که هم بهش اعتماد دارم و هم واسه من بهترین پیشنهادات رزرو داشته، یه هتل خوب رزرو کنم. بعد از اینکه سایت رو خوب زیر رو کردم زنگ زدم با یکی از کارشناس های رزرواسیون خوش اخلاق این مجموعه صحبت کردم?و در نهایت قانع شدم که حتما هتل لاله پارک تبریز که قبلا اسمش هتل کایا بود رو رزرو کنم.

بازار بزرگ تبریز
بازار بزرگ تبریز

اسم این هتل برام آشنا بود یعنی زمانی که سرمایه دار ایرانی رضا ضراب با خواننده معروف ترکیه‌ای یعنی ابرو گوندش ازدواج کرد اسم این هتل به عنوان یکی از دارایی های رضا ضراب در ایران به گوشم خورده بود. هتل لاله پارک یا همون کایا توسط برند هتل های کایای ترکیه در ایران ساخته شدند و خدایی من از اقامت توی این هتل اونقدر راضی بودم که اگر هر بار دیگه هم راهی تبریز بشم حتما میرم لاله پارک!!?

رضا ضراب و ابرو گوندش
رضا ضراب و ابرو گوندش

برای بازار گردی در بازار بزرگ تبریز حتما باید بهترین کتونی که توی تمام عمرتون خریدیدن رو به پا کنید و خودتون رو برای یک بازارگردی طول و دراز به اندازه 1 کیلومتر مربع آماده کنید.

تبریز از اون شهر ها بوده که سر راه مبادلات تجاری و اقتصادی قرار داشت و جاده ابریشم از اون می‌گذشته و از آفریقا، هند و آسیای میانه بازرگانان برای مبادلات تجاری میومدن اینجا برا همین ساخت یه بازار بزرگ و پر رونق در این ناحیه حتما ضروری بوده!

ظاهراً در سال 1193 یه زلزله خیلی مهیب و سنگین توی این ناحیه از تبریز اتفاق میوفته و بازار تبریز هم بشدت آسیب میبینه، اما خداروشکر که نجفقلی خان دنبی حاکم وقت تبریز دستور بازسازی بازار و صادر میکنه تا بازار بتونه به حیات خودش ادامه بدهد.

نکته جالب درباره بازار بزرگ تبریز اینه که اغلب تیمچه‌ها و سرای‌ها بازار سه طبقه‌ دارند که طبقهٔ زیرین مخصوص انبار کالا، طبقهٔ دوم تجارتخانه و محل کار و طبقهٔ سوم جهت استراحت و آسایش طراحی شده‌‌اند.

توی این بازار از راسته، تیمچه، کاروانسرا، سرا و دالان تا جایی که دلتون بخواد میتونید ببینید.

در بازار صادقیه بازار تبریز بهترین قالی های دست بافت تبریز رو بخرید. اما بریم سراغ بازار فرش تبریز

همون بازاری که معروفترین کالای سنتی تبریز رو میفروشند. بازار فرش تبریز معروف به بازار مظفریه، یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی شهر تبریز هست. این بازار از قدیم‌الایام محل فروش فرش‌های بافت نقاط مختلف بوده‌و هنوز هم که هنوزه همین کاربری رو داره. این بازار در زمان ولی عهدی مظفرالدین‌شاه بنا شد و نام بازار نیز منسوب به همین شاه قاجار است.

بازار فرش تبریز؛ بازار بزرک تبریز
بازار فرش تبریز؛ بازار بزرک تبریز

دومین کالای معروفی که توی بازار تبریز میتونید پیدا کنید، کفشه! از قدمی کفش تبریز جزو مرغوب ترین کفش های تولید شده در ایران بودند و هم اکنون همین کیفیت وجود داره!

تیمچه‌ها و سراهای بازار کفاشان شامل‌اند بر «تیمچهٔ امید»، «تیمچهٔ حاج ابوالقاسم»، «سرای امید»، و «سرای حاج ابوالقاسم»

بازاار کفاشان تبریز؛ بازار بزرگ تبریز
بازاار کفاشان تبریز؛ بازار بزرگ تبریز

خلاصه سوغاتی من از شهر تبریز، یه تابلو فرش نفیس دستبافت و یک جفت کفش چرمی دستدوز بود با یه عالمه خاطره خوب و به یاد ماندنی از این شهر...





سفرانههتل های تبریزتبریزبازار بزرگ تبریز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید