ویرگول
ورودثبت نام
دکتر فهیمه رضائی
دکتر فهیمه رضائی
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

فرار از مسئولیت جهت تغییر خود در روانکاوی

موضوع را می خواهم با مثال از یکی از مراجعینم خدمتتون عرض کنم تا فهم موضوع براتون آسونتر بشه. یکی از مراجعینم که داشت به همسرش در مورد موضوعی گلایه می کرد، خانمش به جای اینکه مسئولیت اشتباهش رو بپذیره، شروع کرد به اینکه علت رفتارت تو بچگی پدر و مادرت بوده. انگار هر چیزی رو که بهش یاد داده بودم حالا داشت بقیه تحلیل می کرد. واقعا یک سری از ماها دیگه شورشو دراوردیم مثلا مادرم فلان کارو برام نکرده یا تو بچگی من خیانت کرده حالا من مجوز دارم بروم اتوبان و مست کنم و با ماشینم ویراژ بدم. با این توصیفی که از مراجعم داشتم حالا می خوام براتون توضیح بدم که والدین ما چقدر تو زندگی امروز ما نقش دارند؟

فرار از مسئولیت
فرار از مسئولیت

درسته والدین در شکل گیری بسیاری از باورهای غلط ما که منجر به بسیاری از رفتارهای آسیب زا در ما شده اند، اثر داشته اند با توجه به اینکه ریشه تمام باورها و رفتارهای افراد را با دقت من بررسی می کنم که همین شناخت و آگاهی باعث کشف شناخت چرخه غلط تکراری در ارتباطاتمون و رفتارهای آسیب زا میشه باید اینرا در نظر داشته باشیم که همه ی ما صرف نظر از این موضوع که والدینمون چه کسانی هستن کم و بیش تبدیل به کسانی میشیم که خودمون می خوایم و همچنین نتایج تحقیقات بسیاری که اخیرا مطالعه نمودم این بوده که والدین تاثیر قابل توجهی روی ویژگی های شخصیتی پایدار ما ندارند.

مشاوره روانپزشکی

اسنپ دکتر

روانشناسی بالینی


مسئولیت پذیریمسئولیت گریزیروانکاویروان درمانیمشاوره فردی
متخصص روانشناسی، روانشناس بالینی، روانکاو و روانشناس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید