ویرگول
ورودثبت نام
امیرحسین امانی
امیرحسین امانی
خواندن ۴ دقیقه·۸ روز پیش

بررسی اوبونتو ۱۹.۱۰ و حل برخی مشکلاتش

تصویرزمینه‌ی اوبونتو
تصویرزمینه‌ی اوبونتو


چند ماهی هست که از انتشار اوبونتو ۱۹.۱۰ با اسم‌رمز eoan ermine میگذره.

من نزدیک به چندین ماه طولانی هست که روی اوبونتو ۱۹.۱۰ هستم. یه چیزی حدود ۵ الی ۶ماه. توی تمام این مدت مشکلات و اتفاقات بسیاری رو در روند توسعه‌ی این نگارش دیدم. پیش خودم گفتم شاید بد نباشه که این مسائل رو با بقیه هم به اشتراک بذارم.

اول یکی از مزیت‌های اوبونتو ۱۹.۱۰ بگم:
توی این نگارش شرکت انویدیا با کنونیکال برای حل مشکل گرافیک کاربران همکاری کرده و این همکاری باعث شده که اوبونتو درایور ۴۳۰ رو بطور پیشفرض توی iso نگارش بذاره تا مشکل درایور کاربرا از همون اول حل بشه.
این اتفاق اتفاق خیلی خوبیه، احتمالا شروعیه برای پشتیبانی هر چه بهتر توزیع‌های گنو/لینوکسی توسط انویدیا. انویدیایی که بخاطر عدم همکاری مناسب با توسعه‌دهندگان توزیع‌ها مورد لطف لینوس تروالدز قرار گرفت.

در مورد خود من، تقریبا چند سال پیش توی همین موقع‌ها بود که اوبونتو یک بروزرسانی برای کرنل منتشر کرد. من خیلی ساده زدم که سیستم بروز بشه، سیستم بروز شد اما دیگه اوبونتو اون اوبونتو سابق نشد. اتفاقی که بعد از بروزرسانی افتاد باعث شد که من به مدت تقریبا ۸ماه دیگه نتونم از اوبونتو روی سیستم اصلیم استفاده کنم و به اجبار برم روی ویندوز.
مشکل این بود که درایور کارت گرافیکم توسط کرنل امضا نمیشد، متن خطا: pkcs #7 signature not signed with a trusted key
جالب اینجاست که مشکل توی همه کارت‌های گرافیک حل شد بود جز کارت گرافیک سری NVIDIA GTX 1050Ti حتی برای برخی با خاموش کردن secure boot هم مشکل رفع میشد اما برای این سری کارت گرافیک نه. در نتیجه همینطوری منتظر یه فرجی مونده بودم که بعد از هشت ماه رسید. خلاصه بعد از اون موقع بود که می تونستی به اوبونتو برگردی و دوباره شروع کنی شیرجه زدن توی عمق اوبونتو و باهاش سر و کله بزنی تا مشکلاتش رو پیدا کنی و گزارش کنی.
این اولین مشکلی بود که توی اوبونتو ۱۹.۱۰ حل شده بود.

مشکل دوم

مشکل دوم با قلم سیستم بود. قبلا با ایجاد یه پرونده به اسم .fonts توی شاخه خونگی تنظیمات قلم سیستم رو تغییر میدادیم. اما توی نگارش ۱۹.۱۰ شما باید از مسیر زیر برای تغییر قلم سیستم اقدام کنید:

1/etc/fonts/conf.d/51-local.conf

همون پیکربندی رو که توی .fonts میزدید رو همینجا بذارید کار میده.

مشکل سوم

مشکل سوم استیم بود، استیم اومد اعلام کرد که دیگه از اوبونتو پشتیبانی نمیکنه و این یعنی یه خبر فاجعه‌آمیز برای کاربرای گنو/لینوکس که روی توزیع‌هاشون بازی میکردن. بعدا استیم بنا به دلایلی از تصمیم قبلی خودش صرف‌نظر کرد و دوباره اعلام کرد که از اوبونتو پشتیبانی میکنه. اما مشکل این بود که بعد از اون خبر تا مدتی استیم روی اوبونتو نصب نمیشد و بعد از این که نصب شد بالا نمیومد. متن خطا این بود:

اجرا نشدن استیم
اجرا نشدن استیم


راه‌حل منطقی براش پیدا نکردم اما اگر روی xorg هستید احتمالا با حذف محتویات پوشه .steam و یا ایجاد یه یوزر جدید مشکلتون حل بشه. برای خود من با انجام هر دوی این‌ها درست شد. درواقع همیشه پوشه رو حذف میکردم درست نمیشد اما اونبار نمیدونم چرا درست شد.

برای این که بدونید رو xorg هستید و یا wayland دستور زیر رو بزنید:

1echo $XDG_SESSION_TYPE

مشکل چهارم با افزونه پیشفرض gnome-shell-extension-appindicator بود. این افزونه مدت زیادی هست که بروز نشده و با گنوم‌های جدید ناسازگاری داره.

توی این مورد باعث میشد وقتی کاریران از دیسکورد استفاده میکنند و میکروفن روشن میشود، تصویر برای کاربران لگ بشه. فرقی نمیکرد چی میدیدی، کلا همه ویدئو‌ها توی همه برنامه‌ها(از تلگرام گرفته تا توییتر و VLC) همه لگ میشدن.

با بررسی لگ متوجه این پیغام شدم:

1Dec 2 11:14:57 Sosha-PC gnome-shell[1978]: [AppIndicatorSupport-FATAL] unable to update overlay icon

راه حل؟ حذف بسته gnome-shell-extension-appindicator و نصب بسته gnome-shell-extension-top-icons-plus.
با این کار مشکل بطور کامل حل میشود. تازه این افزونه پیکربندی‌های بهتری هم داره. تعجب نکنید که چند وقت دیگه این افزونه پیشفرض بشه.

مشکل پنچم اینه که هر بار سیستم رو روشن میکنید و یا از sleep در میارید باید برید توی بخش تنظیمات صدا بخش خروجی و خروجی صدا رو از روی «HDMI / DisplayPort 2» بردارید و بذارید روی اسپیکر و یا هر چیز دیگه که میخواید خروجی باشه. در حالی که نباید اینطور باشه و وقتی یه بار من خروجی پیشفرض رو انتخاب میکنم همیشه روی همون بمونه. این یه باگه گزارش شده و در حال حل شدنه ولی اگر خیلی روی مختونه برید توی مسیر زیر:

/etc/pulse/default.pa

و این دو خط رو کامنت کنید:

1load-module module-switch-on-port-available
1load-module module-switch-on-connect
اوبونتوgnome shellحلubuntu
سلام به همه رفقا من قصد دارم تجربیات چند سال گذشتم رو در خدمت شما بزارم #با_هم_پیشرفت_کنیم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید