ویرگول
ورودثبت نام
یه سعید معمولی
یه سعید معمولی
خواندن ۳ دقیقه·۵ روز پیش

اینجا نقطۀ عطفیه برای کسایی که می‌خوان یاد بگیرن و رشد کنن

این جمله‌ای بود که شاخک‌های منو تیز کرد.

من سعیدم. مهندس مکانیک. چند سال تجربه طراحی و ساخت انواع محصول در تیم R&Dچندین شرکت رو دارم. یکی دوبار تلاش ناموفق برای راه‌اندازی شرکت رو توی رزومم دارم. ناموفق بود چون نه من و نه دوستان هم‌تیمی بیزینس بلد نبودیم. در حقیقت فروختن رو بلد نبودیم. یکی از باگ‌های رشته‌های مهندسی همینه که محاسبات و ساختن رو خوب یاد می‌گیری، اما یه بیزینس اِلِمان‌هایی داره که توی دانشگاه به ما یاد نمیدن و دقیقاً همین‌جاست که کُمیت اکثر مهندس‌ها لنگ می‌زنه. بعضی‌ها بیشتر و بعضی‌ها کمتر.

مدتی بود تلوتلو خوران توی کتاب‌ها و دوره‌های بیزینسی سرک می‌کشیدم. جسته گریخته به مارکتینگ علاقه‌مند شدم. توسط یکی از دوستان با عادل طالبی (این مرد کچلِ عینکیِ دوست‌داشتنی) آشنا شدم. غرق ویدئوها و وُیس‌های عادل طالبی شده بودم که دیدم آکادمی منظم (یکی از شرکت‌های آقای طالبی) دورۀ کارآموزی دیجیتال مارکتینگ گذاشته. حتماً شما هم تجربۀ این موضوع رو داشتید که هر دوره‌ای ارزش خریدن نداره. هر آدمی شخصیت آموزگاری نداره و یاد دادن بلد نیست. هر کسی اون‌قدر دانش نداره که با خیال راحت ازش یاد بگیری و در نهایت هر کسی نیست که خلق و خوی منِ نوعی باهاش جور دربیاد و بتونم ازش یاد بگیرم. خوش‌بختانه عادل خان و تیمش همۀ موارد رو دارن. به همین خاطر هم خوشحال ثبت‌نام کردم. چون واقعاً نیاز به یک تغییر توی مسیر شغلی داشتم و جناب عادل خان نوید همین رو توی دورۀ کارآموزیش می‌داد.

این پست و پست‌های بعدی تجربه نگاری من در آکادمی منظمه که قراره 4 ماه هم ادامه پیدا کنه.

در قدم اول فرم پذیرش آنلاین دو مرحله‌ای رو پر کردم. بعد از این مرحله به مصاحبه دعوت شدم. مصاحبه کننده خانوم شریفی بود با همون لبخند همیشگی و اخلاق خوب. اگر تجربۀ مصاحبه رفتن داشته باشید حتماً می‌دونید احترام به مصاحبه شونده چیزیه که تقریباً داره فراموش می‌شه توی شرکت‌های ایرانی. اما اینجا به هیچ وجه اینطور نیست. رعایت ادب حرف اول رو میزنه.

توی مصاحبه خانم شریفی اول یک تست Belbin (تست کار گروهی) از من گرفت و در طی مصاحبه هم مواردی رو پرسید که بیشتر با شخصیت من آشنا بشه. دلیلش این بود که اینجا قراره به صورت یک تیم با بقیه کار کنیم. کار تیمی اینجا اهمیت زیادی داره.

همونطور که توی ویدئوهای معرفی کارآموزی تاکید شده بود، اینجا جایی برای کم‌کاری نیست. توی چند ماهی که اینجا هستیم پولی در کار نیست. اصل اول نظمه. توی این دوره یک مسیر آموزشی تعریف شده که باید هر روز چک لیست آموزشی تیک زده بشه. هر روز نزدیک به 9 تا 11 ساعت بچه‌ها سر کارن و در کنار اون‌ها به ما تسک‌هایی سپرده می‌شه و باید انجام بدیم تا در طی این مدت با پیچ و خم‌های کار آشنا بشیم. اینجا پیشینۀ کاری یا تحصیلی شما اهمیتی نداره و قراره برای آینده یاد بگیری.

من در این یک هفته به مشاهده و پیاده‌سازی دورۀ لینکدین نادر وهاب زاده، خواندن کتاب اصول تولید محتوای متنی، برگزاری وبینار و کمک به اجرای یک کمپین تبلیغاتی مشغول بودم که برای من تجربۀ متفاوت و جالبی بود. دورۀ بعدی که قراره شروع کنم دورۀ جذاب سئوی عادل طالبی هست.

دوره لینکدین نادر وهاب آقایی: واقعاً یکی از دوره های بسیار عالی هست. برای منی که قبل از این اکانت لینکدین داشتم و دوره‌های رایگان رو دیده بودم و هر از گاهی توی لینکدین سرکی می‌کشیدم، این دوره خیلی مفید و موثر بود. نکاتی داشت که واقعاً حرفه‌ای هست و بسیار کمک کننده برای ساخت یک پیج حرفه‌ای و فعالیت مستمر که در یک پست دیگر به اون‌ها اشاره خواهم کرد.

کتاب اصول تولید محتوای متنی: کتاب کاملی در زمینه شناخت محتوای متنی هست. توی این کتاب نیما شعبان‌نژاد از این که بازاریابی محتوایی چی هست و چی نیست شروع کرده و مفصل در مورد بلاگ‌ها، مشاغل حوزۀ تولید محتوا، متن‌های ساختارمند و ... توضیح داده. به‌کارگیری این کتاب نیازمند تمرین و تکراره ولی برای شروع این دوره دونستن این موارد خیلی کمک کننده خواهد بود.

در کل توی این چهار ماه قراره هر روز دوره‌های مختلف رو ببینیم و در کنار بچه‌ها کار کردن رو یاد بگیریم.

و در انتها جمله ی معروف عادل: بریم که خیلی کار داریم!! :)

محتوای متنیکارآموزیتجربه کاری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید