ویرگول
ورودثبت نام
آیدین نیکو
آیدین نیکو
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

به کتف چپم :|

برای چالش کتاب خوانی طاقچه، مرداد ۱۴۰۲

حال شما؟ احوال شما؟ درووووود خدایان بر شما . همچنان آیدین نیکو هستم و باز هم آخر ماه شد و من اومدم تا واسه چالش کتابخوانی چیز میز بنویسم. مدت ها بود که تعریف کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه ها از مارک منسون رو میشنیدم و منتظر بودم تا فرصتی پا بده که بتونم این کتابو دست بگیرم تا اینکه این ماه قرار شد کتابی بخونیم به پیشنهاد آدما یا پادکستا و خوشبختانه این کتاب توی لیست پیشنهادیه مجتبی شکوری و رادیو راه قرار داشت و اینجوری شد که قضا گفت گیرو قدر گفت ده ! البته از خدا که پنهون نیس از شما چه پنهون من خلاصه ی صوتی این کتاب یعنی هنر ظریف بیخیالی رو گوش دادم... راستش این روزا درگیر امتحان آیلتس ام و وقت چندانی واسه کتابای عریض و طویل ندارم ؛)

البته قبلش لازمه که بگم چه مسیری رو طی کردم تا اینکه به این کتاب رسیدم و چی شد که این کتاب رو انتخاب کردم پس بی درنگ یه فلش بک میزنم به زمستون سال ۱۳۹۷، وقتی که داشتم ایام مقدس خدمت سربازی رو میگذروندم :) اون اوایل باید یک شب در میون پست وامیستادم و پستام هم ۲ به ۴ بود یعنی به ازای هر ۲ ساعت پاس دادن میتونسی ۴ ساعت استراحت کنی. سربازی که لوحه ی نگهبانی رو می نوشت رفیقم بود، همیشه ازش میخواستم اسم منو بزاره واسه نگهبانیه حیاط خلوت. یه حیاط کوچیک پشت ساختمونه ستاد بود که اصولا هیشکی از اونجا رفت و آمد نمیکرد و جای دنجی بود واسه اینکه بتونی خلوت کنی و کتاب صوتی گوش بدی *_* واسه اونایی که تا حالا سربازی نرفتن و اطلاع ندارن باید بگم که حمل کردن گوشی هوشمند توی محیط نظامی ممنوعه و اگر خدای نکرده توی وسایلت موبایل پیدا کنن یقینا چوب توی آستینت میکنن!!! حالا چه برسه به اینکه وقت نگهبانی دادن ازت گوشی ضبط کنن :))) حالا لطفا من رو تصور کنید توی یه شب زمستونی در حالی که یه جلیقه ضد گلوله ی ۸ کیلوگرمی رو به تن کردم و در حالی که یه کلاشینکوف روی دوشمه، دارم به کتاب اثر مرکب از دارن هاردی گوش میدم. و این شروع مسیر من در رابطه با کتاب های توسعه فردی بود. بعد از اون، کتاب های مختلفی توی این حوزه خوندم ولی همچنان معتقدم اثر مرکب یکی از بهترین هاست. یکی دیگه از کتاب هایی که به شدت منو تحت تاثیر قرار داد و علارغم نکات ساده اش به شدت موثر واقع شد، عادت های اتمی از جیمز کلیر بود، با این کتاب عشق کردم و اخیرا نسخه ی صوتیش رو هم خریداری کردم تا یه بار دیگه مطالعه اش کنم ^_^ یکی دیگه از کتابایی که حدودا دو سال پیش خوندم و به نظرم ارزشش رو داره که ازش یاد کنم کتاب موفقیت در ۲۰ روز از آنتونی رابینزه. ضمنن اگه در رابطه با مباحث معامله گری و بازار های مالی فعالیتی دارین، پیشنهاد میکنم کتاب معامله گر منضبط رو از دست ندین. در نهایت یکی از کتاب هایی که حدودا شش ماه پیش خوندم و جون تازه ای ازش گرفتم چشم دل بگشا از کاترین پاندر یه راهبه ی آمریکایی بود. اگر عمری باقی باشه یه روز راجب تک تک این کتابا یه یادداشت مینویسم تا به شیوه ی خودم بهشون ادای دین کنم!

و بالاخره هنر "رندانه ی گرفتن به تخم"، کتابی که در ایران به "اسم هنر ظریف بیخیالی" منتشر شده و در سراسر دنیا طرفدار داره. حقیقت اینه که وقتی تعداد زیادی کتاب راجب موفقیت میخونین بعد از یه مدت همه ی مطالب واستون تکراری میشه و میبینین که تقریبا همه ی کتابا دارن کم و بیش یه چیز رو میگن فقط با لحن و بیانی متفاوت. هنر ظریف بیخیالی از این قاعده جدا نیست اما چنتا نکته ی جالب توی این کتاب هست که دوس دارم راجبشون حرف بزنم.

قانون تلاش معکوس: تا حالا دقت کردین هر قدر واسه یه چیزی بیشتر زور میزنین، سخت تر و سخت تر بهش میرسین؟ هرچی بیشتر واسه پول دست و پا میزنین بیشتر احساس بی پولی میکنین یا از هر چیزی که بیشتر دوری میکنین بیشتر باهاش رو به رو میشین. این همون قانون تلاش معکوسه. یعنی لازمه یه وقتایی شل کنین و بزارین جهان کار خودشو بکنه با همه خوبی ها و بدی هاش. شما کار خودتونو بکنین و مسیر خودتون رو برید ولی نتیجه رو بیخیال بشید و بسپاریدش دست خدا ....

شما استثنایی نیستین: دقت کردین ۹۹ درصد اساتید موفقیت اولین چیزی رو که به مخاطبشون میگن اینه که تو استثنایی هستی و هر کاری از تو برمیاد. حقیقتا این حرف چرنده واسه اینکه اگه قرار باشه همه ی آدمای دنیا بی نظیر و استثنایی باشن، دیگه هیچ تفاوتی بینشون نخواهد بود و همه دوباره معمولی میشن :)))

مشکلات شما هییییچوقت تموم نمیشه: مشکلات و مسائل آدمی هیچوقت تموم نمیشه بلکه از حالتی به حالت دیگه شیفت میکنه.‌ 13 سال پیش فکر میکردم اگه کنکور قبول بشم همه چی حله، بعدش توی دانشگاه گفتم اگه مینا باهام دوس بشه همه چی حله، بعدش گفتم اگه سربازی تموم بشه همه چی حله، بعدش گفتم اگه یه شغل مرتبط با رشته ام پیدا کنم همه چی حله .... راستش همه این کار ها رو انجام دادم ولی هنوز هیچی حل نشد :))) مشکلات ما هیچ وقت تموم نمیشن فقط از شکلی به شکل دیگه تبدیل میشن.

فقط یه کاری بکن: گاهی اوقات ما منتظر یه فرصت ایده آل یا یه ایده ی ناب هستیم تا کارمون رو شروع کنیم. اما این تفکر اشتبااااهه. فرصت ها به شرط کار کردن ایجاد میشن. مهم نیس چه کاری باشه فقط مهم اینه که یه کاری بکنید و منفعل نباشید. فرصت ها و ایده ها و موفقیت ها خودشون رو در ادامه ی مسیر به شما نشون میدن . شکککک نکنید و فقط یه کاری بکنید ^_^

در نهایت نمیتونم بگم این کتاب فوق العاده بود اما نکات قابل تامل هم کم نداشت و بعضی از مطالبش توی هییچ کتاب دیگه ای موجود نبود لذا من نمره ی قبولی رو به هنر ظریف بیخیالی میدم :)

ضمنن جادی یه نقد و بررسی با مزه ای از این کتاب انجام داده که پیشنهاد میکنم توی این ویدئو تماشا کنید.

دوستون دارم :*

آیدین نیکو، مرداد ۱۴۰۲




توسعه فردیخدمت سربازیچالش کتاب خوانی طاقچهچالش کتابخوانی طاقچههنر ظریف بی‌ خیالی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید