? آصف بیات
? خیزش مردمی ایران
گویی با آصف بیات، جامعهشناس و نویسنده و استاد دانشگاه، در روزنامهی اعتماد منتشر شد که در آن میگوید: «این خیزش، زندگی را طلب میکند. معترضین احساس میکنند که تحقق یک زندگی عادی و انسانی بهوسیلهی حاکمیت نقض شده که هیچ درکی از این آمال و آرزوها و دردهای مردمش ندارد.»
این جامعهشناس به نقش محوری زنان در اعتراضات کنونی اشاره میکند و از آن نتیجه میگیرد که «به لحاظ ذهنی یک تغییر پارادایم به وجود آمده، چیزی که در جنبشهای انقلابی شاید کمنظیر است و آن مطرح شدن زن و کرامت او و اصولاً کرامت انسانی است» که در کانون اعتراضات قرار گرفته.
«در این خیزش، بازپسگیری زندگی به خواست همگانی تبدیل شده است. پس به لحاظ ذهنی یک درد مشترک و خواست مشترکی به وجود آمده و گروهها و اقشار مختلف اجتماعی را در احساس و ابراز آن شریک نموده و آنان را به عمل جمعی رهنمون شده است.»
بهگفتهی این جامعهشناس، گشت ارشاد و نیروهای امنیتی میلیونها زن را در خیابانها و نهادها «تحقیر» کردند، اخطار دادند و دستگیرشان کردند.
«ولی مقاومت زنان ایران ادامه یافت و آنان طی این مقاومتهای پیشرونده، هنجارها و واقعیتهای نوینی را در جامعه پیاده کردند و اکنون آن ناجنبشها به میانجی قتل یکی از همان زنها، مهسا امینی، آغازگر خیزش سیاسی بزرگی شدهاند که در آن زن و کرامت انسانی مکان ویژهای را کسب کرده است.»
او با این حال، این خیزش را تنها معطوف به «مسئلهی زن» نمیداند و میگوید که «در حال حاضر فراگیری جنبش اعتراضی از زنان فراتر رفته و گروهها و اقشار اجتماعی محروم و مطرود و ستمکشیده دیگر را به هم تنیده».
«اینگونه احساس میشود که گویی رهایی زن راهگشایی رهایی مردها نیز هست. به عبارت دیگر اعتراضکنندگان به خیز عمومی وسیعتری (greater good) رسیدهاند که همهی اقشار معترض را حول آن به وحدت برساند. به نظر میرسد شعار "زن، زندگی، آزادی" معرف آن خیز عمومی فراگیر باشد.»
آصف بیات، پژوهشگر ارشد جامعهشناسی و علوم سیاسی، در ایران نامی آشناست. بسیاری از کتابها و مقالات مهم او به فارسی ترجمه شده و بارها به چاپ رسیده است که از میان آنها میتوان به کتابهای «سیاستهای خیابانی»، «پسا اسلامگرایی»، «کارگران و انقلاب ۵۷» و «زندگی همچون سیاست» اشاره کرد.