ویرگول
ورودثبت نام
Alfred Hitchcock
Alfred Hitchcock
خواندن ۵ دقیقه·۹ ماه پیش

کمی حرف درباره ی پدر خوانده

من هیچ وقت نسبت به پدر خوانده دل خوشی نداشتم، قبلا نمی دانستم چه چیزی باعث محبوبیتش شده اما الان می دانم، همیشه می خواستم قبول کنم این فیلم شاهکاری است که مثل و مانند ندارد اما بعد از تماشای آثار هیچکاک و فورد و برگمان و اوزو و..... و ریواچ کردن پدر خوانده فهمیدم که این فیلم هیچی ندارد از کارگردانی ضعیف گرفته (و کلا بنظرم فرانسیس فورد کوپولا کارگردان ضعیف اسم در کرده ای است حتی فیلم های اینک آخر الزمان و مکالمه هم در نظرم ضعیف هستند) تا دیالوگ های خشک و بی حس...

بعد تماشای قسمت اول دیگر نمی خواستم نزدیک این مجموعه شوم در نظرم پدر خوانده همان حکایت پادشاه لخت را دارد که تمجید بی خودی دارد، چون فاخرترین اثری که فن های این فیلم دیده اند همین است و بس و حتی آن ها حس را در خود پرورش نداده اند از نظر خودم فیلم خوب فیلمی است که هم سرگرم کند و هم حسی را در من ایجاد کند که پدر خوانده هیچ کدام را ندارد.

اخیرا خودم را مجبور به دیدن زجر اور سه ساعت محتوای کسالت بار و بی هدف پدر خوانده ۲ کردم و بنظرم این قسمت حتی بدتر از قسمت اول بود با خودم گفتم من که تا اینجا آمده ام بهتر است قسمت سوم را هم ببینم، با دیدن ۱۵ دقیقه ی ابتدایی پدر خوانده ۳ و مشاهده آن بازی های بی نظیر (متن در تضاد هست) فهمیدم که با چه چیزی طرف هستم به همین دلیل همانجا فیلم را حذف کردم، البته می دانم که قسمت ۲ و ۳ محبوبیت قسمت اول را ندارند....

خب بریم کمی درباره پدر خوانده ۱ بهتون بگم: (:

دلایل محبوبیت پدر خوانده:
.
۱- اسم بازیگران و کارگردان (مارلون براندو و پاچینو و کوپولا)
.
۲- نوستالژی (قدیم دیدیش و الان می بینیش می گی یادش بخیر عجب فیلمیه و چون قدیم لذت بردی، نظرت رو عوض نمی کنی و چشماتو رو اشکالاتش می بندی)
.
۳- موسیقیش (که خدایی بنظرم خیلی خوبه) البته یه جاهایی بنظرم با فیلم نمی خونه جاهای ام که می خونه خیلی خوبه
.
۴- مافیایی و خوف و خفن بودن (مثلا /:) + دیالوگ های خوف
.
۵- شنیدن و تکرار طوطی وار شاهکار بودن فیلم در نتیجه انتقاد نکردن بهش
.
۶- داشتن قصه های عجیب از پشت صحنه و...
ـ
ـ
نمی دونم چرا ولی من هیچ وقت نقد منفی از این فیلم ندیدم همه چشم و گوش بسته بدون شک می گفتن که شاهکاره در حالی که ابدا بنظرم اینگونه نیست فیلم های زیادی بهتر از این وجود داره بنظرم حتی در قرن اخیر (که می گن دوره نسبتا افول سینماس)
. خلاصه اینکه اگه کسی هم مخالف این فیلم باشه و این رو کسالت بار بدونه البته اگه جرات گفتنش رو داشته باشه با سیل عظیمی از حملات و این که طرف هیچی حالیش نیست مواجه خواهد شد.
.
و اما نکات منفی:
بازیگری بنظرم اغراق آمیز براندو (کلا فکش اونجوری که می دونید می کنه + دستش رو می بره بالا + ناز کردن پیشی 👈🏼 به وجد امدن مخاطب و گفتن اینکه بازی براندو 💯/💯😀)
صحنه های مرگ مصنوعی (مسخره)+ کتک کاری های مصنوعی تر
نداشتن هیچ حسی هنگام مرگ کاراکتر ها حتی کاراکتر هایی در فیلم طرف اوناییم (شامل سانی و دون کورلئونه)
کارگردانی بد در برخی سکانس ها (که زیادن)
مثلا قرار گیری بد جای دوربین هنگام مرگ براندو
+ تاریکی بیش از حد برخی صحنه ها بطوری که صورت طرف معلوم نیس (که واقعا اعصاب من یکی رو خراب می کنه)+ کات های زیاد و بی جا + بهتر بود صحنه ی عروسی پشت سر هم بود تا ازش لذت ببریم نه اینکه هی کات بده به مافیا بازیه براندو و برو بچ تو اتاق تاریک +
خوف بودن براندو اوایل فیلم و چند دقیقه بعد عدم وجود خوف بودنش
ـ
طرف رئیس یه گروه مافیاس بعد خودش می ره میوه بخره! اونم فقط همراه با یه پلشت تازشم ۵،۶ تا گلوله می خوره و نمی میره!
.
اتمسفر فیلم بنظرم حال به هم زنه (بنظرم شبیه راننده تاکسی اصلا من شهر رو نمی فهمم و هیچ چیزی ازش نمی دونم، نور پردازی ها هم که خیلی جاها از نظرم مشکل داره) اصلا احساس ارتباط با خانواده به من یکی نمی ده،
.
در این فیلم تاریک بودن 👈🏼 یعنی خوف و خفن بودن
.
فقط اینکه ریش سفیده خانواده بیاد هی بگه خانواده، خانواده که نمیشه (کاری که سریع و خشن بهتر انجامش میده) باید خانواده رو حس کرد، باید خانواده رو درک کرد که بنظرم اینجوری نیس و حس خانواده بودن رو به من یکی که نمی ده
+
کاراکتر های زیادی در حد تیپ می مونن و ما هیچ شناختی ازشون نداریم، نه می دونیم کی ان و نه می دونیم گذشتشون چی بود یا نه می دونیم قراره چکار کنن و هدفشون چیه
.
اصلا من این قضیه رو درک نمی کنم که چطور مثل آب خوردن ادم می کشه ولی مخالف مواده ، چطورخانواده ها رو از هم می پاشونن ولی خودشون می گن خانواده البته که در این فیلم ما با خانواده طرف نیستیم فقط چند تا آدمن که دور هم جمع شدن و ادعای خانواده بودن دارن
.
خلاصه هدفم از این نوشتن این متن، این هست که بنظرم پدر خوانده اون چیزی که می گن نیس مثلا این فیلم باید تعلیق داشته باشه یا من رو منتظر صحنه های بعدی بزاره ولی اینطوری نیست و اتفاقات فقط پشت سر هم می افتن
.
بهترین صحنه های فیلم هم بنظرم مربوط به بخش عروسی هست (که اونم همون طور که گفتم با کات های بی مورد خراب شده)
.
بنظرم در مقابل آثار هیچکاک و فورد و برگمان و اوزو و کوروساوا و..... و.... حرفی برای گفتن نداره، تامام.
.
❌ امتیاز نهایی بنده: ۴.۵/۱٠ (با ارفاق)
ـ
edit: بنظرم بازی پاچینو تو این فیلم>> بازی براندو
نقش اصلی فیلم هم بنظرم پاچینو هست
اما در کل خودم براندو رو ترجیح می دم

⭕این را هم اضافه کنم که این ها همگی نظرات شخصی است

من نه منتقدم و نه خودم رو فیلمباز می دونم.

پدر خواندهفرانسیس فورد کوپولافیلمسینمانقد و بررسی فیلم
❤Vertigo❤
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید