ویرگول
ورودثبت نام
سجاد اسکندری
سجاد اسکندری
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

کپسوله سازی (Encapsulation) در پایتون


در این پست کپسوله سازی یا همان (Encapsulation) را آموزش خواهید دید و میتوانید بارها و بارها از این مزیت خاص در پروژه های خود استفاده کنید.

کپسوله سازی در پایتون، یکی از مفاهیم اساسی در برنامه نویسی شی گرا (oop) است.

تعریف کپسوله سازی (Encapsulation): در مبحث شی گرایی به پنهان‌سازی اطلاعات درونی یک شی و محدود کردن دسترسی به آن‌ها از بیرون، کپسوله‌سازی (Encapsulation) گفته می‌شود.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم کپسوله سازی یا همان encapsulation اطلاعات درونی یک شی را محدود میکند و از بیرون نمیتوان به آن دسترسی داشت، در برنامه نویسی شی گرا چنانچه بخواهیم دسترسی به داده ایی را محدود کنیم به آن داده سطح دسترسی private را اعمال میکنیم، اما گاهی میخوایم تنها روند دستیابی و تغییر برخی از داده ها را کنترل کنیم که در این صورت به آن عناصر متد هایی را برای تغییر به عنوان (Setter) و دستیابی (Getter) ایجاد می‌کنیم:

مثال برای Setter و Getter
مثال برای Setter و Getter


خروجی کد بالا ↑:

Saeid, score :99

در این پست قسمت کوچکی از encapsulation یا همان کپسوله سازی را تعریف کردیم.

امیدوارم این آموزش مفید بوده باشه.✨?

کپسوله سازیبرنامه نویسیEncapsulationپایتونسازی encapsulation
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید