در زبان برنامه نویسی پایتون (iterator) قابلیتی است که به شما این اجازه و امکان را میدهد تا از تمامی عناصر در یک کالکشن یا رشته عبور کنید. و عملیات برنامه نویسی روی آن انجام دهید. به زبان ساده iterator یک شی است که دارای اعداد قابل شمارش از value ها خواهد بود.
نکته: لیست ها، تاپل ها، دیکشنری ها، و ست ها در پایتون iterable هستند و شما میتوانید با استفاده از متد ()iter آن ها را به iterator تبدیل کنید و روی آن ها حلقه یا next بزنید.
خوب است بدانیم که iterable ها لیست، تاپل، دیکشنری یا ست هایی هستند که نمیتوان روی آن ها next زد و value بعدی آن ها را خواند.
استفاده کردن از iterator در پایتون
استفاده از iterator در پایتون روش سادهای دارد و شما میتوانید با استفاده از دستور ()iter یک لیست یا تاپل یا.... را به iterator تبدیل کنید. دقت داشته باشید با انجام دادن این دستور این امکان را به شما میدهد که یک مجموعه(لیست،تاپل،دیکشنری..) را در اختیار داشته باشید که پس از آن بر روی آن دستور Next بزنید و value های آن را مشاهده نمایید.
برای مثال:
توجه داشته باشیم که زمانی که روی یک مجموعه دستور next را میزنیم value داده شده ذخیره میماند و زمانی که باز هم next بزنیم از آن عناصر داده شده به بعد را به ما خواهد داد.
_____________________________________________
استفاده از iterator در پایتون برای رشتهها
مانند مجموعه ها استفاده از Iterator در پایتون برای رشته ها نیز امکان پذیر است. در این مورد، شما خواهید توانست تا تک تک کاراکتر های یک رشته را به راحتی استخراج کنید و روی آن عملیات مورد نظر را انجام دهید.
استفاده از قابلیت Iterator برای لیستها در پایتون
زبان برنامه نویسی پایتون این اجازه را به شما میدهد که از قابلیت Iterator برای لیست ها استفاده کنید. مانند مجموعه ها و تاپل ها و ... شما باید برای لیست ها هم یک Iterator بسازید و با دستور next میتوانید از عناصر لیست استفاده و آن هارا مشاهده نمایید.
نکته: توجه داشته باشید زمانی که اولین next را میزنید ایندکس (index) یا همان اَندیس صفر را چاپ خواهد کرد و پس از آن میتوانید به ترتیب عناصر ۲،۱.. و بقیه را در خروجی به چاپ رسانید در صورتی که تعداد next های شما بیش از اَندیس(index) مجموعه مورد نظر باشد شما در خروجی خطا مشاهده خواهید کرد.
استفاده از iterator برای دیکشنریها
استفاده از iterator بر روی دیکشنری ها در زبان پایتون امکان پذیراست و استفاده از حلقه تکرار روی عناصر دیکشنری یکی از مزایای مهم در این زبان برنامه نویسی میباشد. اما شما یک تفاوت جزئی مشاهده خواهید کرد. برای رسیدن به valueها و keyها باید دو روش جداگانه را به کار ببرید.
برای دسترسی به keyها در دیکشنری نیاز است از یک حلقه for به صورت زیر استفاده شود.
البته امکان دسترسی به value ها در این زبان به سادگی امکان پذیر است.
اما زمانی که شما بخواهید به صورت یکجا هم به keyها و هم به valueها دسترسی داشته باشید و عملیات iterator را بر روی آن انجام دهید این کار با تابع items به صورت زیر امکان پذیر است:
در آخر
قابلیت iterator در پایتون یک مزیت عالی است و به شما این امکان را میدهد که فایل های حجیم با مجموعه های بزرگ را فراخوانی کنید.
امیدوارم این پست بدردتون بخوره و آموزش خوبی باشه.✨?