ویرگول
ورودثبت نام
امیرحسین حاجی حسینی
امیرحسین حاجی حسینی
خواندن ۲ دقیقه·۹ ماه پیش

ناخنکی به یادگیری تطبیقی

سلام!

این اولین نوشته ی من هست :) امیدوارم خوشتون بیاد.


میخوام تجربه خودم رو از یک موضوعی که مدتیه باهاش آشنا شدم و سعی کردم توی زندگی روزمره ام ازش استفاده کنم باهاتون در میون بذارم،برای همینم توی عنوان تیتر از "ناخنکی" استفاده کردم.
چون عملا خودم هم مبتدی هستم و همچنان دارم تجربه می کنم و یاد میگیرم.


عبارت "#یادگیری_تطبیقی" رو اولین بار توی قسمت "آموزش یادگیری " سایت متمم باهاش برخورد کردم.
البته #محمدرضا_شعبانعلی به طور مستقیم توی بحث یادگیری یادگیری،از این عبارت استفاده نمی کنه.از عبارت یادگیری کریستالی استفاده می کنه که خودش هم اونجا اشاره می کنه یه جورایی یه اسم من در آوردی هستش.

برخورد بعدی من با این عبارت توی کتاب "چگونه کتاب بخوانیم" اثر مارتین آدلر هست.
درباره این کتاب اگر بخوام براتون بگم همون طور که از اسمش مشخص هستش ،راهکارهایی داره که کمک می کنه اول از همه سراغ چه کتاب هایی بریم و بعد اینکه بهتره کتاب رو چطور مطالعه بکنیم.

یکی از سرفصلای کتاب در رابطه با یادگیری تطبیقی هستش.

یادگیری تطبیقی احتمالا چیزی هستش که شماهم تا به امروز به صورت ناخوداگاه ازش استفاده کردین.اگر هم احیانا نکردین،امیدوارم این نوشته سرنخی باشه برای علاقه مند شدن شما و استفاده کردن ازش.

اخیرا کتابی رو مطالعه می کردم به نام "مافیای بمب افکن" از انتشارات #آموخته،توی بخشی از کتاب به این موضوع اشاره می کنه که آمریکایی ها برای اینکه نازی ها رو هدفمند تر بمباران کنن و همینجوری بی هدف افراد غیر نظامی رو قربانی نکنن،به یک ایده ای میرسن که باید نقاط"گلوگاه" رو پیدا بکنن.
بعد از کلی تحقیق متوجه میشن که مثلا کارخانه های بلبرینگ سازی به عنوان یه گلوگاه برای نازی ها به حساب میاد.چراکه ساخت تمام وسایل نقلیه زمینی و هوایی و خیلی دیگه از دستگاهاشون وابسته به بلبرینگ هست.

و مثلا میان بر طبق این تحقیقات برنامه ریزی می کنن که هدفشون فقط بماران کارخانه های بلبرینگ سازی باشه(اگر خوشتون اومد خود کتاب رو دیگه مطالعه بکنید:))

اینجا مطلبی که نوشته شده بود درباره جنگ جهانی و کشت و کشتار بود،اما من رو برد به مسائل بهینه سازی که توی صنعت هست و مربوط به تولید هستش.

یکی از کارهای #مهندسان_صنایع توی کارخانه ها ،بهینه کردن تولید و اتلاف و ... هستش.
توی خطوط تولید نقاطی هستن که به عنوان گلوگاه به حساب میان.اگر مشکلی برای اون قسمت پیش بیاد کل خط تولید می خوابه.

حالا چه ربطی به یادگیری تطبیقی داشت؟!
این پروسه که ما مطالب مختلفی که مطالعه می کنیم یا می شنویم یا میبینیم رو ،معطوف به اون مسئله خاص نکنیم و توی ذهنمون بتونیم بسطش بدیم به مسائل دیگه،میشه همون یادگیری تطبیقی.

این نوع نگاه باعث جلوگیری از خیلی اشتباهات میشه و به نظر خودم حتی یه جور ورزش ذهنی هم به حساب میاد.


امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه.

خواهشا تجربه ای اگر در این زمینه دارید توی کامنت ها بنویسید و همچنین نظر یا پیشنهادی اگر در رابطه با مطلب من دارید بنویسید.


#یادگیری#تطبیقی#متمم#کتاب

یادگیری تطبیقیمتممکتابیادگیرییادگیری کریستالی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید