اول بریم سراغ یسری ویژگیای معمولی و حوصله سر بر تابلو (که به شددددت زیاد بود و الان تصمیم گرفتم ک خیلیاشو حذف کنم و نگمتا بیشتر کسل کننده نشه) و بعدش میرسیم به اینکه چرا این تابلو رو انتخاب کردم برا تحلیل!
خب این نقاشی ی نقاشی دیواری واقعا گندس که کشیدنش 3 سال طول کشیده و رو دیوار سالن ناهار خوریِ کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه (خودتی احتیاطا) واقع در میلان و به ابعاد 7×8.8 متر! کشیده شده و ب نمایش عموم دراومده .
طبق انجیل یوحنا این نقاشی مربوط به شب قبل از دستگیری مسیح توسط سربازای رومیه که یکی از حواریون محل اختفای عیسی رو لو میده و میفروششون پدرسگ.
عیسی پس از آنکه این را گفت، در روح مضطرب شد و آشکارا اعلام داشت: «آمین، آمین، به شما میگویم، یکی از شما مرا تسلیم دشمن خواهد کرد.» انجیل یوحنا،باب13،آیه 21
محل قرار گیری نقاشی توی کلیسا، درست مقابل ی نقاشی دیواری دیگه از به صلیب کشیده شدن مسیح قرار داره که طبق تفاسیر داوینچی قصد داشته که یه روز قبل و ی روز بعد از تصلیب رو همزمان نشون بده.
درباره خود نقاشی اولین چیزی ک جلب توجه میکنه پرسپکتیو قوی و محکمشه وخب داوینچی کلا علاقه خاصی ب پرسپکتیو داشته بنده خدا...
درباره نورپردازیش، تو بک گراند ۳ تا پنجرس ک منبع نورپردازی پلاناس و بزرگترینش پشت سر عیسی قرار داره و همین باعث رو شن تر شدن فضا و وجود ی هاله نور کمرنگ اطراف مسیح شده .
خیلیاتون ممکنه فک کنین ک نقطه ی اتکای نقاشی سر مسیحه ولی کورخوندین!
نقطه تلاقی درواقع حرف V و فضای منفی ای هست ک بین مسیح و فردی ک کنارش نشسته بوجود اومده ک معتقدن اون تصویرمربوط به یه زنه که ماری مگدالن یا همون مریم مجدلیس
طبق چیزایی ک تو کتابا اومده مریم مجدلیه یه زن خیلی خوشگل و خفن بوده ولی خب ایرادش این بوده که تن فروش بوده که البته به ما چه ! ما کی باشیم بخوایم حرف بزنیم درباره بقیه -اینم از پند اخلاقی برین خونه هاتون دیگه-خلاصه که عیسی ایشونو پیدا میکنه و به راه راست هدایتش میکنه و این حرفا و بعد ازون مریم همیشه همراه عیسی بوده و خیلیا میگن ک همسرش بوده ک یکم بعد ب اونم اشاره میکنم
و یسریام میگن که اون فرد ،جان، یکی از 12 حواری همراه مسیحه.
اگه از سمت چپ به راست نگاه کنیم:
بارتولومئو، جیمز کوچک و اندرو، یه گروه سهتایی تشکیل دادن. اندرو دستشو به حالت ایست وانکار نگه داشته که البته ناگفته نمونه که ممکنه هیچکدوم نباشه و داره عدد 10 رو نشون میده که نمیدونم به کدوم زبان و آیین به معنی خداست .دیگ ببخشین شما من حافظم در حد ماهی گلیه.
یهودا ، پیتر و جان(وشاید ماری مگدالن) گروه سه تایی دومن. پیتر به وضوح عصبانیه و جان/ماری سست و ضعیف و درعین حال اروم به نظر میرسه.
عیسی با چهرهای آرام در میان طوفان ایستاده.(جمله زیبایی بود )
توماس، جیمز برزگ و فیلیپ سه نفر بعدین. توماس که مشخصه بچه هیجان زدس و دو نفر بعدیم انگار دنبال جواب میگردن و یا سعی دارن ک خودشون رو تبرئه کنن.
ماتیو، تادئوس و سیمون هم آخرین گروهو تشکل میدن.
حالا اگه به تصویر مسیح نگاه کنین میبینین که با گردنی خمیده و یه چهره ی غمگین درست وسط تصویر قرار داره ( این حالت تو تصویر تابلوی مقابلم وجود داره البته)
میگن دلیل این خم کردن سر هم وجود ی خائن سر اخرین شام عیسی با حواریونه..هو نوز؟!
عیسی کف دست چپش باز و دست راستش انگار درحال برداشتن چیزیه ولی خب چیزی مقابل دستش وجود نداره و درباره این یسری تفاسیر وجود داره که طبقشون مسیح درحال برداشتن جام مقدسه که توی آخرین شام وجود داشته ..ولی پس چرا تو نقاشی نیست؟؟
که البته این سوال دوم محسوب میشه...
سوال اول اینه که اصا جام مقدس چی هس؟؟!
که درجواب باید عرض کنم خدمتتون که جام مقدس ماهیت مشخصی نداره و اختلاف نظر دربارش خیلی زیاده ولی خب قابل قبول تریناش دوتان که یکیشو الان میگم بهتون.
فعلا در نظر داشته باشید که جام مقدس ، همون جامیه که مسیح در شام اخر با این جام نوشیده و خون مسیح موقع به صلیب کشیده شدن توی اون ظرف ریخته شده.به این جام توی انجیل هم اشاره شده و در افسانه هایی ک نقل شده یک شوالیه ازش محافظت میکرده و خاصیت شفا بخشی و جاودانگی و اینا داشته.
حالا سوال دوم،چرا نیست؟!!
و باید بگم کی گفته نیست؟؟؟؟^.^
فلا بمونین تو خماریش تا ب اونم برسم...عیح عیح عیح من چقد با نمکم آخه خدایا چقدددر .
حالا برسیم به این که آدمفروش قصه کی بوده...
تو آیه های بعدی انجیل یوحنا ب وضوح ب فرد خائن اشاره شده ولی داوینچی ک نمیتونسته زیر تابلو بنویسه لطفا ب کتاب مراجعه کنین و باید یجوری اون فردو نشون میداده.!
خب تو نگاه اول هر کسی میتونه باشه!
فرد کنار(ماری/جان) عیسی مشکوکه و زیادی ارومه
پیتر عصبانیه و اگه دقت کنین ی چاقورو پشت سر یهودا قایم کرده و خب اینم میتونه باشه
هرکدومشون بنوعی مشکوکن ولی اگه گفتین کی خائنه؟؟
یهودای بچ :/
حالا رو چ حسابی؟؟
رو حساب این که اگه دقت کنین داداشمون تو دستش یه کیسه پوله!
صورتش تو یه سایه خفیف قرار گرفته و کل فیزیکش جوریه که از راستا و محور بقیه حوارین جدا افتاده و ازشون جلو تره...تازه اگه بیشتر دقت کنین میبینین ک جلوش ی نمکدونه ک چپه شده که دوتا معنی داره این نمکه ریخته شده:
یکی اینکه نشونه ی بی دینی و بدشانسیه ویکی دیگشم نشونه ی مسیح به عنوان برکت روی زمینه :/
پس ایمپاسترم شناسایی شد بریم سراغ بقیه چیزا^^
یادتونه ک گفتم نقطه اتکای تصویر درواقع اون فضای منفی V شکلیه که بین عیسی و جان/ماری قرار گرفته؟
حالا بریم سراغ اینکه چرا اینجوریه و آیا داوینچی هدف خاصی ازش داشته ؟
جاله بدونین که حرف V یکی از قدیمی ترین سمبل ها برای نمایش و یا شناسوندن مفهوم زن وزنانگی بوده. اگر دقت کنین فیگور عیسی و فرد کناریش بشدت مشابه و قرینه ی هم دیگن و حتی رنگ لباساشون هم مکمل هم دیگس.
حالا چی میشه اگه فیگور جان/ماری رو از نقاشی بردارین و ب جای سمت چپ ، سمت راست عیسی قرار بدیم؟؟؟
بینگووو!!!
سر فرد روی شونه ی عیسی قرار میگیره و رنگ لباسا تکمیل میشن!!
و همینطور اگه اتکا و فرم عیسی و فرد کناریشو بصورت یک حرف در نظر بگیریم به حرف M میرسیم ک میتونه اولین حرف از کلمه ی Marriage باشه و طبق این تئوری مسیحبا ماری مگدالن ازدواج کرده و ایم همون چیزی بوده ک واتیکان و کلیسا سعی در پنهان کردنش داشتن چون برای روحانیون مسیحی طبق تعالیم مسیحیت اون زمان حرام بوده.
نمیدونم میدونین یا نه ولی داوینچی معروفه ب اینکه نقاشیاش چند وجه متفاوت دارن.از آینه استفاده میکرده واین چیزا...(البته منظوراز آینه همون اتاقکِ تاریکِ خودمونه که تصویرو باز تاب میداده)
حالا چی میشه اگه ما بازتاب نقاشی توی آینه رو با خود تصویر منطبق کنیم؟
ی چیزایی میشه ک من هرچقدم توضیح بدم گیج کنندس پس فقط عناصری ک بوجود اومده رو میگم و عکسشومیزارم.
درباره ی یهودا...تو دوتا نقاشی ای ک با هم مرچ شده ، بجای تصویر یهودا ی فضای خالی بوجود میاد که درواقع داوینچی با اینکار یهودا رواز جمع حواریون محو کرده.
تو سمته چپ تابلو میتونیم فردی رو با لباس کامل شوالیه ببینیم که حتی کلاه خودشوم گذاشته.
و رو به روی عیسی بالاخره میتونیم ی جاموببنیم..جامی ک گفتن شب اخر رو میز وجود داشته ولی توی نقاشی داوینچی دیده نمیشد.
تو بخش میانی و تقریبا نزدیک و سمت چپ عیسی فردی رو با چهره ی زنانه میبینیم ک با لباس نارنجی وایساده و انگار چیزی رو تو بغلش نگه داشته....ی چیزی شبیه یه بچه!!
یادتونه گفتم درباره جام مقدس دوتا تئوری هس ک از بقیه بیشتره اعتبارش؟
اینم از دومیش :
طبق این تئوری ماری مگدالن یا همون مریم مجدلیه درواقع در نقاشی حاصل از تصویر اینه ای ی بچه رو در اغوش گرفته ک بازم طبق نظر یسریا بچه خودش و مسیح بوده و بله معتقدن ک باهم ازدواج کردن...
رو چ حسابی؟ رو حساب اینکه ی پاپیروس پیدا کردن که توش نوشته شده :
عیسی خطاب به حواریون گفت که : همسر من...
از همسرش حرف میزنه که اینو ممکنه ثابت کنه ازدواج کردن و تو یه بخش دیگه از اون پاپیروس اشاره شده ک مسیح گفته همسر من میتونه از حواریون من باشه...
خب اگ به میمنت و مبارکی این دوتا جوون سر و سامون گرفته باشن و رفته باشن خونه بخت اونوقت میشه گفت که حاصل ازدواجشون یک عدد نوگول نو شکفته ی کاکل زری به اسم سارا بوده (ای بااابااااا..ای بااابااا)
که ب زبان عبری اگه اشتباه نکنم ب معنی شاهزادست.سارا درواقع وارث پادشاهی و از خون مسیح بوده. و داستانای زیادی هست که ب مصر و فرانسه رفتن به همراه مادرش،مریم و یوسفو خیلی جریانات وجنگهایی درمیگیره ک ربطی ب اینجا نداره ولی اگ بخواین بیشتر بدونین میتونم کتاب و مستنداشو بهتون معرفی کنم.
حال همه اینا چ ربطی ب جام مقدس دارن؟!
ربطش اینه که منظور دیگه ای از جام مقدس، رحم ماری مگدالن بوده که فرزندی از خون عیسی رو در خودش پرورش میداده و نگه داشته!
و بازم اگه یادتون باشه گفتم ک طبق داستان ها و افسانه ها یک شوالیه همواره از جام مقدس محافظت میکرده و اینجا میتونیم دلیل وجود اون شوالیه تو تصویر آینه ای متوجه بشیم :)))
وطبق گفته ی بابایی ک اسمش یادم نیس ولی کتاب رمز داوینچی رو نوشته ، یکی دیگ از پروف های این قضیه اینه ک توی نقاشی اثر گابریل ووگر که ب تصلیب کشیدن مسیحو نشون میده ، مریم مجدلیه با ناراحتی تمام جلوی عیسی زانو زده و اشک میریزه درحالی که مادرش مریم فقط کنارش ایستاده ...خب همون یارو ک اسمش یادم نی دلیل این ناراحتی رو ب مرگ پدر فرزندی میدونه ک درون رحم خودش پرورش داده...
تا یادم نرفته اینم یگم که تا اینجا اینا دوتا تئوری بودن که هیچوقت با قطعیت نمیتونیم بگیم کدوم درسته وکدوم نیست و یا منظور داوینچی ازینکار چی بوده که هم جام روجلوی عیسی قرار داده و هم ماری مگدالن و فرزندشون رو.
شایدم میخواسته همزمان قبل و بعد از واقعه رو نشون بده...کی میدونه؟
خب میدونم تا همینجاشم خیلی طولانی شده و خیلیاتون نمیخونین ولی آخرین نکته پشم ریزونی ک مونده اینه که داوینچی موسیقیدان هم بوده.
ی موسیقیدان مشهور خفن ایتالیایی معتقد بوده ک داوینچی تو این اثر هنریش ی کد مخفی رو بصورت موسیقی قرار داده.
این رفیقمون ک اسمش جیووانی ماریا پالا بوده ، توسال 2007 اومده اول 5 خط نت های موسیقیو توی این نقاشی رسم کرده واسه خودش و عناصر سمبلیک تابلو ینی دست حواریون ، غذا و لیوان های شراب روی میز رو علامت گزاری کرده و تبدیل ب نوت موسیقی کرد و یه ملودی ازش ساخت ولی ملودی کاملا بی معنی بود ://
ولی یهو یادش اومد ک عه وااااا ، داداچمون داوینچی عادت داشته نتا رو از راست ب چپ بنویسه... واسه همینم اینبار نت هارو برعکس چید و تونست ی ملودی 40 ثانیه ای خفن رو پیدا کنه که تو دل تابلو مخفی شده بود و اسمشو گزاشت ملودی مرگ!!
وقتشه که به پشماتون اجازه ی ایستاده دست زدن برای نبوغ داوینچی و کشف حاجی ایتالیاییمون بدین:)))
خب دیگه همینا
هزینه اپیلاسیون برا کسایی ک خوندنم طبق معمول شیش و پونصد میشع منتظر پیام واریز هستم...
تا درودی دیگر بدرود^^