افلاطون کیست؟ چرا نقش عمیقی در جهان و نگرش ما داشته است؟
افلاطون مردِ پرسش بود. یکی از جملات معروف او این است: «پرسیدن مهمتر از پاسخ دادن است.»
نمیدانم... واژهای که مردم آن را دوست ندارند، به آن عشق نمیورزند. اما میدانی یکی از باورهای بنیادین افلاطون چه بود؟ «من هیچ نمیدانم.» همان افلاطونی که یکی از بزرگترین فیلسوفان دنیا بود.
او به من یاد داد که بگویم «نمیدانم». به راستی که افلاطون چندین نسل از آدمهای اطرافش جلوتر بود، و حتی از ما نیز جلوتر است. میگویید چرا؟! زیرا او میدانست که در این دنیای به این بزرگی، هیچ نمیداند. و این نشان میدهد که بسیار میداند؛ بسیار بیشتر از من و همنسلان من.
چه زیباست اعتراف کنیم به ندانستن.
از تمامی شما قولی میخواهم، و من هم به شما قول میدهم که تمام سعی خود را بکنم و زمانی که نمیدانم، بگویم «نمیدانم».
و در نهایت، میخواهم اعترافی کنم: من هیچ نمیدانم. اصلاً مگر میشود در این دنیای به این بزرگی، چیزی دانست؟!