ویرگول
ورودثبت نام
ماندانا صفائی
ماندانا صفائی
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

متابیس، ابزاری برای هوش تجاری


این روزها درگیر ایجاد داشبورد BI با استفاده از نرم افزار متابیس هستم، و مشتاقم این تجربه را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.


متابیس یک پلتفرم هوش تجاری open-source است. می‌توانید در Metabase کوئری‌های خود را وارد کنید یا از ایجاد Question استفاده کنید و خروجی‌های مورد انتظار خود را دریافت کنید. در متابیس به راحتی می‌توانید به دیتابیس مورد نظر خود متصل شوید مانند: Microsoft SQL Server، PostgreSQL، Oracle و… اما متاسفانه فایل اکسل را ساپورت نمی‌کند.

برای نصب متابیس سه راه پیش رو دارید:

  • اجرای فایل با پسوند jar
https://metabase.com/start/oss/jar
  • دانلود docker image و نصب container آن
https://www.metabase.com/docs/latest/installation-and-operation/running-metabase-on-docker
  • و آخرین راه نسخه میزبان رسمی متابیس به نام Metabase Cloud است که دیگر از دردسرهای راه‌اندازی روی فضای ابری راحت می‌شوید اما نکته مهمی که وجود دارد این است که دسترسی به این نسخه فقط برای کاربرانی میسر است که اکانت pro یا Enterprise را خریداری کرده‌اند.


بزرگترین مزیت متابیس سادگی در اجرای کوئری‌ها می‌باشد، شما بدون هیچ تغییری در کوئری‌ها، آن‌ها را اجرا و آمارها و تحلیل‌های خود را در قالب خروجی‌هایی به شکل نمودار یا جدول درآورده و نمایش می‌دهید، همچنین می‌توانید سطوح دسترسی‌ را برای کاربران خود ایجاد کنید تا بسته به نیاز، صفحات مختلف را در داشبورد مشاهده نمایند.

نمونه‌ای از داشبورد طراحی شده با نرم‌افزار متابیس
نمونه‌ای از داشبورد طراحی شده با نرم‌افزار متابیس


نمونه مواردی که اگر از نسخه pro یا Enterprise متابیس استفاده کنید به آن‌ها دسترسی خواهید داشت:

  • انتخاب رنگ مورد نظر برای نمودارها با وارد کردن کد هگز
  • استفاده از لوگوی خود به جای لوگوی متابیس
  • ایجاد سطوح دسترسی حتی در ردیف‌های یک جدول
  • و…


من از راه‌هایی که جهت نصب متابیس داشتم، راه اول یعنی نصب فایل jar. را انتخاب کردم، و بعد از اون متابیس را به دیتابیسی که طراحی کرده بودم متصل کردم، دیتابیس من SQL Server است و برای من کوئری نوشتم گزینه بهتری در مقایسه با استفاده از Question بود هرچند که استفاده از Question خیلی ساده‌تر از کوئری نوشتن است.

پس از نوشتن کوئری‌ها خروجی‌های مورد انتظار را دریافت کردم اما موانعی که داشتم و هنوز هم دارم زیبایی متابیس است، ممکن است داشتن یک سایدبار زیبا یکی از دغدفه‌های مهم شما باشه و در متابیس من مجبور شدم با یکسری ترفندها سایدبار را در Markdown پیاده‌سازی کنم که زیبایی خاصی ندارد و فقط به هدف مورد نظر رسیدم، یا شاید علاقه‌مند باشید از یک طیف رنگی خاص برای طراحی داشبورد استفاده کنید اما برای استفاده از طیف رنگی در متابیس شما مجبور به خرید اکانت هستید. رابطه‌ای که با متابیس دارید یک رابطه کشسانی است، شما گاهی رضایت 100 درصدی از داشبوردی که طراحی کرده‌اید دارید اما ممکن است زمانی به تغییر نرم‌افزار فکر کنید.

در نهایت پیشنهاد من به کسانی که زیبایی در داشبورد برای آن‌ها مهم نیست متابیس را به طور قوی پیشنهاد می‌کنم اما اگر به زیبایی هم فکر می‌کنید شاید Power BI گزینه بهتری باشد.

هوش تجاریابزار متابیسmetabaseداشبورد مدیریتی
در جست و جوی یادگیری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید