واقعیت مجازی، دنیای جداگانه و تفاوتهای کاملی را ایجاد میکند، در حالیکه واقعیت افزوده، اطلاعات مجازی را به دنیای واقعی اضافه میکند و در کاربردهای متنوع از مشاهده محصولات تا ارتقاء تجربه خرید استفاده میشود. در آینده، انتظار میرود VR در توسعه تجربیات مجازی پیشرفت کند، درحالیکه AR در ارتباط با اطلاعات مجازی و دنیای واقعی به جلو برود.
واقعیت مجازی (VR)
تجربه کاربری در واقعیت مجازی به صورت کاملاً منحصر به فرد و جداگانه برای هر فرد است. هر فرد وارد یک دنیای مجازی منحصر به فرد میشود که بر اساس تفاوتهای فردی ایجاد شده است. این تجربه شامل تعاملات، مناظر، و تجربیات واقعیتسازی شده است که با توجه به ترکیب منحصر به فرد عناصر گرافیکی و صوتی، به هر کاربر ارائه میشود.
واقعیت افزوده (AR)
تجربه کاربری در واقعیت افزوده به صورت همزمان در یک محیط واقعی مشترک برای افراد ایجاد میشود. در این تکنولوژی، اطلاعات مجازی به شکل لایههایی روی دنیای واقعی نمایش داده میشوند و افراد با ترکیب اطلاعات مجازی و محیط اطراف خود، یک تجربه تعاملی و گسترده را به اشتراک میگذارند. این تجربه هماهنگ و همزمان با محیط فیزیکی واقعی افراد است و به اشتراکگذاری تجربیات بین افراد در یک محیط مشترک میپردازد.
واقعیت مجازی (VR)
تجربه حسی در واقعیت مجازی اغلب شامل حواس لمس، شنوایی و بینایی در دنیای مجازی است. کاربران با استفاده از دستگاههای واقعیت مجازی نظیر کاسکت و هندزفری، قادر به تجربه حس لمس اشیاء مجازی، شنیدن صداها و دیدن صحنهها و اشیاء سهبعدی هستند. این تجربه حسی به کاربران امکان میدهد به طور مستقیم با دنیای مجازی تعامل کنند و حساسیتهای گوناگون حسی را تجربه کنند.
واقعیت افزوده (AR)
در تجربه حسی واقعیت افزوده، ترکیب حواس و حسها در دو دنیا، یعنی دنیای واقعی و مجازی، صورت میگیرد. اطلاعات مجازی به صورت لایههایی در برابر دنیای واقعی نمایش داده میشوند که باعث میشود افراد حس کنند که اطلاعات مجازی در دنیای واقعی جا افتادهاند. به عبارت دیگر، حواس و تجربیات حسی افراد درگیر با هر دو دنیا هستند و این ترکیب، تجربه یکپارچه و جذابی از واقعیت افزوده ایجاد میکند.
واقعیت مجازی (VR)
برای تجربه واقعیت مجازی، نیاز به تجهیزات خاصی مانند کاسکت و هندزفری واقعیت مجازی داریم. این تجهیزات به کاربران امکان میدهند در یک دنیای مجازی کاملاً جداگانه وارد شوند. کاسکت به عنوان واسطه اصلی برای نمایش تصاویر و واقعیتهای مجازی به چشمان کاربران و هندزفری برای انتقال صدا و تجربه صوتی به گوشهای آنها استفاده میشود.
واقعیت افزوده (AR)
در مقابل، تجهیزات مورد نیاز برای تجربه واقعیت افزوده سادهتر هستند. معمولاً از تجهیزاتی نظیر گوشیهای هوشمند یا عینکهای AR استفاده میشود. این تجهیزات کوچکتر و قابل حملتر هستند و به کاربران امکان میدهند اطلاعات مجازی را در لایههایی روی دنیای واقعی مشاهده کنند. به عبارت دیگر، تجهیزات AR بیشتر به شیوههای معمول مانند گوشیهای هوشمند یا عینکهای هوشمند معتبر اند و نیاز به تجهیزات سنگین و حجیمی ندارند.
واقعیت مجازی (VR)
عمدتاً تجربه واقعیت مجازی در صنایعی مانند بازیهای ویدئویی، شبیهسازیها، و صنایع مهندسی به کار میرود. در بازیهای ویدئویی، کاربران به دنیای مجازی و تعاملی وارد میشوند و تجربههای جذاب و واقعیتسازی شده را تجربه میکنند. همچنین در شبیهسازیها و صنایع مهندسی، از واقعیت مجازی برای آموزش، طراحی، و شبیهسازی مواقع و شرایط خاص استفاده میشود.
واقعیت افزوده (AR)
در حوزههای اجتماعی، آموزش، تعمیرات، و بازاریابی، واقعیت افزوده به عنوان یک ابزار گسترده استفاده میشود. در اجتماع، از AR برای افزودن اطلاعات مفید به محیط اطراف و به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران استفاده میشود. در حوزه آموزش، اطلاعات مجازی به دنیای واقعی اضافه شده و فرآیند یادگیری را بهبود میبخشد. همچنین در تعمیرات و بازاریابی، از AR برای نمایش اطلاعات فنی، راهنماییها، و تجربیات تعاملی بر روی اشیاء و محصولات استفاده میشود.
واقعیت مجازی (VR)
در تکنولوژی واقعیت مجازی، تمرکز بر نمایش سهبعدی و تغییر کامل محیط تجربه است. کاربران با استفاده از کاسکت و هندزفری واقعیت مجازی، به یک دنیای مجازی کاملاً جداگانه وارد میشوند. این تکنولوژی به کاربران امکان میدهد تا با اشیاء و محیط مجازی تعامل کنند و تجربه جذاب و واقعیتسازی شده را به دست آورند.
واقعیت افزوده (AR)
در تکنولوژی واقعیت افزوده، اطلاعات مجازی به شکل لایههایی در برابر دنیای واقعی نمایش داده میشوند. در این حالت، کاربران همچنان در ارتباط با دنیای واقعی هستند و اطلاعات مجازی را بر روی اشیاء و محیط اطراف مشاهده میکنند. این تکنولوژی به کاربران امکان میدهد اطلاعات مجازی را با دیگران به اشتراک بگذارند و همزمان با دنیای واقعی تعامل داشته باشند.
واقعیت مجازی (VR)
- تجربههای تفریحی: از VR برای ایجاد تجربههای تفریحی مانند بازیهای ویدئویی و تجربیات واقعیتسازی شده استفاده میشود.
- آموزش: در حوزه آموزش، VR به عنوان یک ابزار برای ایجاد شبیهسازیها و تجربیات آموزشی جذاب و واقعیتسازی شده به کار میرود.
واقعیت افزوده (AR)
- مشاهده محصولات در محل فروش: در صنعت خرده فروشی، AR برای نمایش محصولات به صورت زنده در محل فروش استفاده میشود تا مشتریان بتوانند محصولات را در محیط واقعی مشاهده کنند.
- اطلاعات تاریخی در مکانهای تاریخی: در مکانهای تاریخی، اطلاعات مجازی از طریق AR نمایش داده میشود تا بازدیدکنندگان اطلاعات تاریخی را در مکانهای مرتبط مشاهده کنند.
- ارتقاء تجربه خرید: در صنعت خرده فروشی، AR برای ارتقاء تجربه خرید افراد به کار میرود؛ به عنوان مثال، با استفاده از اطلاعات مجازی بر روی محصولات.
- واقعیت مجازی (VR): در آینده، میتوان انتظار داشت که VR در توسعه و بهبود تجربیات مجازی، از جمله بازیهای ویدئویی پیشرفته و تجربیات آموزشی، بهرهمند شود.
- واقعیت افزوده (AR): در آینده، AR در توسعه ارتباط بین اطلاعات مجازی و دنیای واقعی بیشتر به کار خواهد رفت؛ این شامل استفاده در حوزههای مختلفی از جمله آموزش، بهداشت، و فناوریهای هوش مصنوعی میشود.