سبک اسکئومورفیسم (Skeuomorphism) :
اسکئومورفیسم، سبک بصری مورد استفاده برای طراحی اولین رابط های کاربری گرافیکی بود. در اسکئومورفیسم، عناصر طراحی از همتایان دنیای واقعی خود تقلید میکنند تا بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی پل بزنند. سبکی از طراح است که در آن طراحان سعی می کنند اشیای دنیای حقیقی را وارد دنیای مجازی کنند.برای این کار با استفاده از لبه ها و سایه ها سعی می شود که طراحی اشیا به صورتی باشد که تداعی کننده این اشیا در دنیای واقعی باشد.برای مثال می توان مجله ها را در یک قفسه کتاب قرار داد که کاربران بتوانند با کلیک روی هر مجله به محتویات آن دسترسی پیدا کنند.اسکیومورفیسم از دهه 1980 شکل گرفت.یکی از اولین طرفداران آن استیو جابز از شرکت اپل بود.ایده ساده بود، در صورت استفاده از طراحی skeuomorphic رابط های کامپیوتری برای کاربران بسیار بصری تر خواهد بود و بهتر می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.در نتیجه این سبک از طراحی تا سال 2011 که طراحی فلت معرفی شد غالب ترین سبک طراحی وبسایت ها و برنامه ها بود.نسخههای اولیه سیستمعامل موبایل اپل، ios ، از اسکئومورفیسم در رابط کاربری استفاده میکردند. در این سبک بیشتر از سایه ها در طراحی استفاده می شود.
سبک فلت (Flat design) :
همانطور که از اصطلاح «فلت دیزاین» یا «طراحی مسطح» و یا «طراحی تخت» مشخص است، در این نوع رویکرد عناصر قرار گرفته روی GUI (رابط گرافیکی کاربری) کاملاً مسطح و تخت هستند به طوری که از سایه، گرادیانت، تکسچر و ... برای ایجاد نمایی سهبُعدی به هیچ وجه استفاده نمیشود. با اتخاذ چنین رویکردی، طرح نهایی فقط دو بُعد خواهد داشت: طول و عرض. برخی افراد طراحی مسطح را «طراحی ساده» نیز مینامند که شاید بتوان گفت این نامگذاری صحیح نیست! طراحی مسطح در عین سادگی، میتواند کاملاً پیچیده هم باشد. به عبارت دیگر، صرفاً به این خاطر که ظاهر وبسایتها و اپلیکیشنهای موبایل با استفاده از رویکرد طراحی مسطح ساخته شده، نمیتوان گفت که ساده هستند. در واقع، از آنجا که در پس تکتک عناصر قرار گرفته در طراحی مسطح هدف و منظوری قرار دارد، میتوان گفت که طراحی مسطح به همان اندازه که دیگر رویکردهای طراحی پیچیده هستند، از پیچیدگیهای خاص خود برخورار است.
سبک متریال (Material design) :
طراحی متریال (موسوم به کاغذ کوانتومی) یک زبان طراحی توسعه یافته توسط گوگله که در سال 2014 معرفی شد. Material Design بیش از حد به سیستم گرید و انیمیشن ها اهمیت میدهد و عمق و سایه ها برای المان های طراحی شده در اون بسیار مهم اند. گوگل مدعی است که زبان جدید طراحی اون ها (متریال دیزاین) الهام گرفته از مرکب و کاغذ است.طبق صحبت یکی از طراحان مشهور جهان به نام Matias Durate همون طور که اجسام در دنیای واقعی قابل حسن و دارای طول و عرض و ارتفاع هستند، در این نوع طراحی دیجیتال هم این نوع حس ها و امکانات وجود دارد. متریال دیزاین نسخه مکتوب، مستند و علمی طراحی تخت است.
اهداف متریال : ایجاد یک زبان بصری که اصول کلاسیک طراحی خوب رو با نوآوری و امکان فناوری و علم ترکیب میکند از جمله وِیژگی های این ابزار طراحی است. با استفاده از Material Design یک سیستم عامل اساسی ایجاد کنید که برای تجربه یکپارچه در سراسر سیستم عامل ها و اندازه های مختلف دستگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد.
نئومورفیسم (Neumorphism design) :
از ترکیب دو اسکئومورفیسم (skeuomorphism) و متریال دیزاین (Material Design) ایجاد گردیده و که آنرا از نظر سبک شناسی زیر مجموعه مینیمالیسم قرار میدهند. Neumorphism در واقع یک سبک بصری در طراحی ui است در Neumorphism طراح از سایه های داخلی و بیرونی استفاده میکند تا به بیننده فرم و حالت یک شکل نرم و اکسترود را القا نماید. یکی از جالب ترین چیزها در مورد نئومورفیسم این است که هم در طراحی اسکئومورفیسم و هم در طراحی فلت قابل استفاده است.