همه آنچه باید درباره دوربین مدیوم فرمت فوجی GFX 50S بدانید

فوجی هم با Fujifilm GFX 50S وارد دنیای قطع متوسط یا مدیوم فرمت شد. این شرکت در نمایشگاه فتوکینا ۲۰۱۶ امسال از دوربین جدید مدیوم فرمت خودش رونمایی کرد که حسگر آن ۵۱٫۴ مگاپیکسلی CMOS آن، با ابعاد ۴۳٫۸x۳۲٫۹ میلی‌متر حدود ۴ برابر بزرگ‌تر از حسگر‌های به کار رفته در دوربین‌های APS-C این شرکت است. […]

فوجی هم با Fujifilm GFX 50S وارد دنیای قطع متوسط یا مدیوم فرمت شد. این شرکت در نمایشگاه فتوکینا ۲۰۱۶ امسال از دوربین جدید مدیوم فرمت خودش رونمایی کرد که حسگر آن ۵۱٫۴ مگاپیکسلی CMOS آن، با ابعاد ۴۳٫۸x۳۲٫۹ میلی‌متر حدود ۴ برابر بزرگ‌تر از حسگر‌های به کار رفته در دوربین‌های APS-C این شرکت است. این حسگر حدود ۱٫۷ برابر دوربین‌های فول‌فریم موجود در بازار مانند Canon 5D Mark IV است و احتمالا کیفیت تصویر آن نیز به همین مقدار بیشتر خواهد بود. اگر عدد ۵۱٫۴ مگاپیکسل دوربین مدیوم فرمت فوجی GFX 50S برای‌تان خیلی آشناست، احتمالا به این دلیل است که دوربین‌های مدیوم فرمت Pentax 645Z و Hasselblad X1D نیز دقیقا همین رزولوشن را دارند! هر چند که فوجی مدعی‌ست این حسگر کاملا جدید و به تازگی تولید شده است. اما این دوربین دیگر چه چیزهایی برای عرضه دارد؟


دوربین بدون آیینه GFX 50S بدنه‌ای شبیه به دوربین مهم و موفق XT-2 این شرکت دارد. قرار است این دوربین از اوایل سال آینده میلادی وارد بازار شود و تجهیزات جانبی جالبی مانند یک منظره‌یاب الکترونیکی EVF با قابلیت چرخش به اطراف، برای آن عرضه خواهد شد.


از تجهیزات جانبی دیگر برای این دوربین کوچک، یک باطری گریپ عمودی است که علاوه بر خوش‌دست کردن دوربین، امکان استفاده از شاتر در حالت چرخش عمودی، دکمه کنترل اضافی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همانند خود دوربین، این گریپ نیز به صورت عایق رطوبت و خاک طراحی شده است. ضمنا این دوربین تا -۱۰ درجه زیر صفر زیر کار می‌کند و ضد یخ‌زدگی است که برای عکاسان کوهستانی که همیشه با مشکل کیفیت در برابر سنگینی دوربین مواجه هستند یک نکته فوق‌العاده مهم محسوب می‌شود. فوجی مدعی شده این دوربین از تمام دوربین‌های مدیوم فرمت موجود در بازار سبک‌تر و کوچک‌تر است.

اگرچه دوربین مدیوم فرمت فوجی GFX 50S با فرمت استاندارد ۴:۳ عکس می‌گیرد، اما ظاهرا امکان استفاده از فرمت‌های معمول دیگر مانند ۳:۲ , ۱:۱ , ۴:۵ , ۶:۷ , ۶:۱۷ نیز در آن وجود دارد.

از آنجا که این دوربین دارای یک حسگر جدید است، طبیعتا می‌بایست از سری جدیدی از لنز‌های این شرکت نیز استفاده کند. به همین دلیل فوجی لنز‌هایی جدید با نام سری G را برای دوربین مدیوم فرمت جدیدش طراحی خواهد کرد. سه  لنز سری G نیز هم‌زمان با این دوربین معرفی شد که لنزی که در تصویر می‌بینید مدل GF 63mm f2.8 WR است. فراموش نکنید که ضریب بزرگنمایی در این حسگر  ۰٫۷۹ برابر فول‌فریم است و این لنز فاصله کانونی معادل ۵۰mm در دوربین‌های فول‌فریم را نمایش می‌دهد. احتمالا این همان لنزی است که قرار است همراه با دوربین GFX 50S به صورت کیت عرضه شود و به گفته فوجی همراه با این لنز قیمتی “کمتر از ۱۰ هزار دلار” خواهد داشت.


فوجی همراه با این دوربین لنز‌های دیگری را نیز عرضه خواهد کرد. یکی از لنز‌ها یک لنز زوم با فاصله کانونی متغیر GF 32-64mm F4 LM WR است که فاصله کانونی معادل ۲۵-۵۰mm در دوربین‌های فول‌فریم را خواهد داشت. و دیگری یک لنز ماکرو GF 120mm F4 Macro R LM OIS WR است که دارای لرزشگیر و فاصله کانونی معادل ۹۰mm است . تمامی این لنز‌ها عایق در برابر شرایط بد محیطی هستند.

اگرچه سه لنز برای شروع یک سیستم جدید چندان زیاد نیست، اما با توجه به اینکه می‌تواند محدوده زیادی را پوشش دهد، تا رسیدن لنز‌ها و دوربین‌های بعدی، می‌توان آن‌ها را یک شروع خوب در نظر گرفت. این تمام چیزیست که تا به امروز درباره سیستم مدیوم فرمت فوجی منتشر شده است. اگرچه ما این مطلب را مجددا به روز خواهیم کرد، اما سوال اینجاست که با توجه به بازار محدود دوربین‌های مدیوم فرمت، آیا شانسی برای دوربین مدیوم فرمت فوجی GFX 50S وجود دارد؟

برای خواندن مطالب بیشتر به سایت نورنگار مراجعه کنید.