منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و شکر اندرش مزید نعمت،
ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن حلول ماه رجب ماه بندگی خدا که معروف است به ماه امیرالمومنین سلام الله علیه.
قصد داریم سلسله مباحثی درباب هایی اعم ازشبهات (هرنوع شبهه ای) فلسفه، عرفان کلام به صورت علمی و کاربردی برای عزیزان اهل علم و دانشجویان و هر کس به دنبال معارف حقه اهلبیت علیهم السلام هست عرضه بداریم ان شاءالله. از خداوند در این ماه توفیق می خواهیم بر این امر همه ی ما را موفق بدارد و در تعجیل ولی و صاحب ما تعجیل بفرماید ان شاءالله.
ما تبرکا و تیمنا به مناسبت ماه رجب ماه امیر المومنین حضرت امیر سلام الله علیه با ذکر یک آیه و روایت مباحث و مطالب علمی و کاربردی را آعاز می نماییم.
یکی از محوریترین موضوعات در ادیان و مذاهب عالم، حتى در مکاتب و نحلههاى فکرى ـ فلسفى جهان، موضوع نجاتبخشی است، چه این که هر دین و مذهبی، طریقه اعتقادى و عملى خود را، تنها طریقه نجات و رستگارى میدانسته است.
عقلانیت بزرگترین محور نجات بخشی در شیعه است. که در جلسات دیگر بیشتر مباحث آن گفته خواهد شد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
خدای باری تعالی در آیه 72 سوره اسراء
«وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا» یعنی؛کسی که در دنیا کوره در اخرت به طریق اولی کوره بلکه اضل سبیلا است.
نظام خلقت و معارف اهل بیت علیهم السلام که درباره آن سخن ها رانده شده است، خیلی پیچیده است.(یعنی شما یک ظاهری میبینید، که این ظاهر از زمین تا به آسمان فرق است) میگفت تو مو میبینی و من پیچش مو
اینکه عرفا می فرمودند: به دریا بنگروم دریا ت بینم، به صحرا بنگروم صحرا ت بینم.. کلی حرفها در کلمات آن بزرگواران وجود دارد.
پس در نتیجه معلوم می شود آنچه که ما می دانیم و میبینیم و می شنویم به عنوان این که از حقایق است. اما حقایق چیز دیگری است.
از جابربن عبدالله انصاری نقل است که فرمود نزد پیغمبر (ص) نشسته بودیم حضرت امیر سلام الله علیه وارد شدند، پیغمبر اکرم تمام قد بلند شدند و حضرت امیر سلام الله علیه رو در آغوش کشیدند و معانقه کردند دیدیم حضرت امیر ذوب شد در بدن پیغمبر(ص) جابر می گوید هر چه گشتیم حضرت امیر سلام الله علیه را پیدا نکردیم از شدت تعجب عرضه داشتیم یا رسول الله علی (ع) کجا رفت!! حضرت یک مقداری معطل کردند و نگفتند از این جا فهمیده میشه که خسن اهلبیت یک ظاهر دارد یک باطن و اسرار که اسرار آن برای اهل فن و اهل علم و حکمت است.
از لابه لای سخن ها یک توصیه به اهل فن اهل علم و حکمت؛ اگر می خواهید اهلبیت علیهم السلام شما را به اندرونی خود راه بدهند و از اسرار عالم شما را با خبر سازد بر شما باد که به تهذیب نفس ونجوا کردن باخود . مثل کمیل ها، زراره هاا و سید حیدر آملی ها و علمای برجسته از فحول شیعه تا به امروز...
که «حضرت صادق سلام الله علیه به زراره بن اعین فرمودند: زراره این احادیث مال خودته حق نقل نداری کور خواهی شد اگر برای عوام الناس نقل کنید. بله منظور اون حقایق و اسرار را دریافت نخواهی کرد اگر نقل کنی برای کسی»
که دیدند از جانب پیشانی پیغمبر اکرم صلوات الله علیه نوری تمام غرب و شرق عالم را گرفت و وجود اقا امیرالمومنین سلام الله علیه نمایان شدند. آری حقیقت موجودات عالم امام است.
برای همین این سخن ها را برای ما نگفته اند یا اگر گفتند کم گفته اند.
چقدر لطائف و معارف ناب در کلام اهلبیت وجود دارد اون عالم و عارف و فیلسوفی که بر خلاف خدا و اهلبیت علیهم السلام سخن براند که عالم نیست جاهل است، عارف نیست بلکه فقط خود را بازی داده است، فیلسوف نیست بلکه جاهل و نادان است.
اون کلامی ناب است و به درد جامعه ایمانی می خورد که جامع اضداد باشد که تمام علوم را که در یک راه بدان نیاز است فرا بگیرد. و برخلاف سخن خدا و اهلبیت علیهم السلام نباشد و انسان را در مسیر کمال و رشد و تربیت قرار بدهد.
ان شاءالله خداوند همه مارا جزو عالمین و جزوعاملین و عاشقین به خودش و اهلبیت علیهم السلام قرار بدهد.
والسلام علی من التبع الهدی